تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۰۸
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۳۸۸۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 9 هزار تنی مس در یک ماه

اشباع بازار مس باعث کاهش معاملات شد

می متالز - پس از چند ماه عطش شدید بازار نسبت به مس ارزان و تقاضای مفرط در بازار که در تاریخ عرضه این فلز اساسی بی‌سابقه بود، بازار یک ماه نسبتا آرام و کم‌معامله‌ای را پشت سر گذاشت و پس از هیاهوها و هیجان‌های بسیار، عرضه‌های مس در بسیاری از مواقع بدون متقاضی و معامله از رینگ بورس خارج می‌شدند.
اشباع بازار مس باعث کاهش معاملات شد

به گزارش می متالز، بازار مس دنیا پس از کاهش یک هزار دلاری قیمت این فلز در اواخر بهار و اوایل تابستان، به یک آرامش نسبی رسیده است و نوسان خاصی ندارد. مس مدت‌هاست که قیمتی در حدود 6 هزار و 200 دلار بر تن دارد و تنها روی آن نوسان می‌کند. هر چند که جنگ تجاری و نوسان شاخص ارزش دلار هر از چند گاهی روی قیمت مس و همه فلزات اساسی اثر می‌گذارد و باعث کاهش و افزایش قیمت مس می‌شود.

پس از هیجان و هیاهوهای بسیار مس در بازار داخلی طی چند ماه ابتدایی سال ناشی از قیمت‌گذاری دستوری با نرخ دولتی، اکنون مس در بورس کالا با نرخ ارز در سامانه نیما قیمت‌گذاری می‌شود. هر چند که مدتی نیز مس بدون سقف رقابت و با نرخ دولتی در بورس مورد معامله قرار می‌گرفت. اما در همان زمان قیمت مس حتی به 65 هزار تومان برای هر کیلوگرم نیز رسید. در آن زمان هیجان بسیاری برای خرید مس وجود داشت. اکنون که با گذشت 8 ماه از سال معاملات بسیاری در مورد مس انجام شده، به‌نظر می‌رسد که بازار مس تا حد زیادی اشباع شده باشد و خریداران از این بازار عقب‌نشینی کرده‌اند؛ زیرا هر هفته محصولات مسی فراوانی به‌صورت مازاد روی دست تولیدکنندگان باقی می‌ماند.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی آبان ماه سال جاری با وجود عرضه 33 هزار تنی مس در بورس کالا، تنها 14 هزار تن تقاضا ثبت شد و در این میان تنها 9 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفته و به فروش رفتند. نکته قابل توجه در مورد معاملات مس آن است که با وجود هیجانات بسیار زیاد بازار برای دریافت مفتول و تقاضای بسیار شدید، در آبان ماه افت وحشتناکی برای تقاضا و معاملات مفتول رخ داد؛ زیرا با وجود عرضه 15 هزار و 700 تن مفتول در بورس، تنها 2 هزار تن تقاضا وجود داشت و یک هزار و 900 تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت.

نکته مهم در بازار مفتول آن است که اخیرا 2 شرکت دنیای مس کاشان و گیل‌راد شمال به‌عنوان عرضه‌کنندگان اصلی مفتول که پیش از این به میزان 100 تا 200 تن عرضه می‌کردند، عرضه‌های خود را افزایش دادند و به یک هزار تن رساندند، اما در مقابل رغبتی برای خرید مشاهده نشد. کاتد نیز مورد استقبال چندانی از سوی خریداران قرار نگرفت؛ زیرا با وجود عرضه 17 هزار و 300 تنی مس در بورس کالا، 12 هزار و 200 تن تقاضا برای آن وجود داشت و در این میان تنها 7 هزار و 700 تن کاتد مورد معامله قرار گرفت. ضمن اینکه پس از چندین سال شاهد عرضه اسلب مس از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران به میزان 120 تن بودیم که بدون متقاضی و معامله، رینگ بورس را ترک کرد.

عناوین برگزیده