تاریخ: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۵
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۴۰۱۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ابهام در شبه داری دارایی‌های ارزی بانک‌ها نسبت به سایر صنایع

‌می‌متالز - مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری مدیریت سرمایه مدار بر این باور است شبهه‌ای که بر دارایی ارزی بانک‌ها وجود دارد به شدت بیشتر از دارایی دیگر شرکت‌هاست.

به گزارش می‌متالز، علی آئین حسینی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار می‌گوید: اینکه بانک مرکزی مشخصا فقط بر نرخ بانک‌ها تاکید می‌کند از برخی جهات منطقی و تا حدودی خلاف عرف است.

او ادامه داد: با توجه به چند نرخی بودن ارز (نرخ نیمایی-نرخ بودجه و نرخ بازار آزاد) به نظر می‌رسد نرخ نیمایی ملاک مناسبی برای بانک‌ها باشد تا بتوانند چند ماه از این نرخ در صورت مالی خود استفاده کنند تا به این واسطه تراز ارزی خود را تسعیر کنند.

وی با اشاره به مهمترین نکات تاثیر گذار بر نرخ تسعیر تراز ارزی بانک‌ها، گفت: بازار سرمایه علاقه دارد که شرکت‌ها هر چه بیشتر عملیات خود را مثبت نشان دهند و به تبع آن با رشد قیمت و ارزش شرکت‌ها، سودی را کسب کنند.

او برابری نرخ دلار و ریال را به عنوان یکی از منابع اصلی رشد سود شرکت‌ها در شرایط صعودی و کاهشی قیمت دلار نام برد و ادامه داد: شرکت‌های صادرات محور که معاملات ارزی دارند، موجودی دارایی خود را با نرخی که مدنظرشان است تسعیر می‌کنند و در ترازنامه نشان می‌دهند.

حسینی در خصوص عدم وقوع این موضوع در صنعت بانک داری، توضیح داد: برای مثال یک شرکت پتروشیمی صادرات محور با توجه به برخورداری از ارز و مطالبات ارزی، امکان سوخت شدن مطالبات آن نسبت به بانک بسیار کمتر است.

مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار بر این باور است شُبهه‌ای که در دارایی ارزی بانک‌ها وجود دارد به شدت بیشتر از دارایی شرکت‌های دیگر است.

او می‌افزاید: میزان وصول دارایی ارزی بانک‌ها بطور دقیق و شفاف مشخص نیست. به عنوان مثال اگر روزی مشخص شود بانک ملت که بیشترین تراز ارزی مثبت را دارد، میزان منابع ارزی قابل وصول و دسترس آن مشخص شود، پیدا کردن نرخ تسعیر ارز برای آن چندان کار سختی نخواهد بود.

او با ابراز امیدواری نسبت به حذف ارز نیمایی به منظور وجود تنها یک نرخ به عنوان نرخی برای بازار آزاد، گفت: به اعتقاد بنده نرخ بازار آزاد ملاک معتبرتری برای تمام معاملات خواهد بود؛ این در حالی است که دلیل فاصله بسیار بین نرخ نیمایی و نرخ بازار آزاد فاصله بسیاری مشخص نیست.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده