تاریخ: ۰۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۳۵۹
کد خبر: ۲۴۱۹۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
رجائی:

کُک‌سوزی ذوب آهن، بلای جان محیط زیست اصفهان

‌می‌متالز - نماینده مردم لنجان در مجلس با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر تشکیل کارگروه ویژه برای رسیدگی به وضعیت ذوب‌آهن اصفهان، گفت: قرار است امروز جلسه‌ای با رئیس سازمان محیط زیست جهت بررسی راهکار‌های آلایندگی صنعت ذوب آهن اصفهان داشته باشیم.

به گزارش می‌متالز، حسین رجایی، با اشاره به یکی از معضلاتی که به واسطه فعالیت ذوب آهن اصفهان برای این منطقه به پدید آمده، گفت: ذوب آهن یکی از کارخانه‌های بزرگ و قدیمی صنعت فولاد کشور است و با قدمت حدود ۶۰ سال به فرسودگی و آلایندگی انجامیده و آنطور که باید به مسائل زیست محیطی این کارخانه توجه نشده است.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه شرکت ملی فولاد پیش از انقلاب اقدام به احداث ذوب آهن اصفهان در منطقه لنجان کرد، اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان مادر صنایع فولاد ایران بود که به دلیل روی کار آمدن مدیران نالایق و سایر مسائل همچون فساد اداری و مالی مجموعه، خسارت دید و تبدیل به یک کارخانه فرسوده، آلاینده و با درآمد بسیار پایین تبدیل شد که صرفا هزینه بر بوده و مشکلات کارگری دارد.

وی ادامه داد: این کارخانه به دلیل گرفته شدن معادن آن در زمان خصوصی سازی، نتوانست مواد اولیه خود را تأمین کند لذا برای تأمین سوخت خود، به جای استفاده از سنگ آهن از کُک استفاده می‌کنند که آلایندگی بسیاری دارد و تبدیل به قضیه‌ای همچون مازوت شده که نیروگاه‌ها استفاده می‌کنند و آسیب جدی به کشور زده است.

رجائی در ادامه با بیان اینکه مواد اولیه ذوب آهن اصفهان تمام و سنگ آهن آن تأمین نشده است، عنوان کرد: اکنون برای جلوگیری از خاموشی کوره‌ها که هزاران میلیارد تومان خسارت به کارخانه می‌زند، مجبور هستند کُک بسوزانند که همین امر باعث ایجاد آلایندگی چند برابر آن نسبت به زمانی که از سنگ آهن استفاده می‌کردند شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در ادامه با اشاره به طرح این موضوع در جلسه‌ای که این مجمع با رئیس جمهور داشته است، ابراز کرد: آقای رئیسی دستور تشکیل کارگروه ویژه‌ای را برای پیگیری این مسأله داده و نامه‌ای خطاب به استاندار اصفهان و رئیس سازمان محیط زیست کشور صادر کرده است، اما تا کنون اقدامی در این خصوص نشده است.

وی افزود: قرار است امروز با معاون رئیس جمهور در حوزه محیط زیست جلسه داشته باشیم که قطعا از وی برای حضور در منطقه درخواست خواهیم کرد تا هرچه سریع‌تر راهکاری برای آلایندگی ذوب آهن پیدا شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: آلایندگی این صنعت صرفا دامن گیر لنجان نیست و از آنجایی که در ۳۰ کیلومتری مرکز اصفهان قرار داریم، این موضوع تمام شهر اصفهان را به عنوان یک کلانشهر تحت الشعاع قرار داده که حل آن نیازمند یک همت استانی و ملی است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده