تاریخ: ۰۷ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۲۴۲۰۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سفیر ایران در ترکمنستان:

صادرات ایران به ترکمنستان نزدیک به ۶ برابر افزایش یافته است

‌می‌متالز - سفیر ایران در ترکمنستان با بیان اینکه برگشت سیب زمینی صادراتی ایران از این کشور هیچ ارتباطی با مصرف سموم نداشته است اعلام کرد: طولانی شدن مدت زمان نوبت دهی کنترل کیفی قرنطینه‌ای محصولات کشاورزی تازه خوری علت برگشت این محصول بوده است.

به گزارش می‌متالز، «غلام عباس ارباب خالص» با بیان اینکه روند صادرات ایران به ترکمنستان طی دو سال اخیر بین ۵ تا ۶ برابر از لحاظ تناژی و ارزشی افزایش یافته است، افزود: از ابتدای سال تاکنون محصول برگشتی از ترکمنستان به ایران نداشتیم و برگشت محموله اخیر نیز به دلیل کهنه شدن محصول بوده و هیچ ربطی به سموم نداشته است.

وی اظهار داشت: ترکمنستان در پاندومی کرونا با ایجاد محدودیت اتباع و کالاها، روند مراودات تجاری خود از ایران به ترکمنستان به آسیای مرکزی را ظرف مدت ۱.۵ سال اخیر آزاد کرده که در این مبادلات محصولات کشاورزی از جمله سیب درختی، پرتقال، نارنگی، کیوی و سیب زمینی و پیاز و محصولات لبنی در حال صدور است تا جایی که خرمای ایران برای ماه مبارک رمضان وارد بازار این کشور شد.

سفیر ایران در ترکمنستان با بیان اینکه مشکل ورود کالا‌های کشاورزی از ایران نداریم گفت: براساس گزارش ارایه شده درخصوص برگشت سیب زمینی ایران از ترکمنستان حجم بار را سه هزارو ۵۰۰ تومان عنوان کرده اند که این میزان صحیح نیست بلکه حدود ۵۰ تن محصول سیب زمینی به دلیل طولانی شدن پروسه قرنطینه‌ای و کهنه شدن محصول در گمرکات برگشت خورده است.

وی با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی جزو کالا‌های فاسد شدنی هستند اضافه کرد: هیچ کالایی بدون کنترل کیفیت و گذراندن مراحل قرنطینه‌ای از مرز‌ها خارج نمی‌شود بنابراین آنچه که رخ داده به دلیل وجود حجم بالای کالا در گمرکات ظرف مدت ۱۰ روز موجب این اتفاق شده است.

در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، در سطح ۱۴۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور سیب زمینی کشت شده و برآورد تولید این محصول ۵.۲ میلیون تن بوده است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده