تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۰۸
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۴۲۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عطش پول‌های داغ برای کسب سود

نقشه نیمروز بورس یکشنبه(18 آذر)

می متالز - بورس تهران معاملات امروز را با رشد شاخص کل شروع کرد اما گارد احتیاطی متقاضیان در اغلب گروه‌ها مانع از پایداری حرکت صعودی نماگر کل در ادامه دادوستدها شد، و در نتیجه، دماسنج بازار خیلی زود از سقف روزانه عقب نشست و در فرآیندی تدریجی وارد محدوده منفی شد. رکود معاملات بزرگان کالایی و فروکش تب تقاضا در سهامی نظیر گروه خودرو در کاهش ارتفاع شاخص بیشترین اثر را گذاشت. حتی گردش پول‌های داغ در سهام بانکی هم نتوانست شاخص کل وارد محدوده مثبت کند.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه(18 آذر)

به گزارش می متالز، معاملات امروز با تعادل نسبی حاکم بر کل بازار پی گرفته شد. شاخص کل در همان دقایق آغازین معاملات عمدتا به لطف رشد قیمت در نمادهای خودرویی بیش از 450 واحد افزایش یافت. از طرف دیگر، قدرت نسبتا برابر عرضه و تقاضا در سهام گروه‌های بزرگ هم مجال خودنمایی رشد قیمت‌ها در صنایع کوچکتر بازار را داد. اما فشار بیشتر عرضه و نبود تقاضای موثر در نیمه دوم معاملات و همچنین فروکش تب خرید در نمادهایی نظیر گروه خودرو زمینه را برای بازگشت شاخص از محدوده‌های مثبت فراهم کرد و در نتیجه، نوسان شاخص را در میانه معاملات به محدوده صفر و حتی منفی هدایت کرد.

به طور کلی، دو عامل عمده را در برآیند تقریبا صفر دماسنج بازار می‌توان ردیابی کرد. یکی تداوم مواضع احتیاطی بورس‌بازان در قبال سهام کالایی که به قیمت‌های جهانی شدیدا وابسته هستند و بیش از هر زمانی نگران اثرات جنگ تجاری و دیگری، افت زودهنگام تب خرید در صنایعی که طی دو سه روز گذشته مجوز افزایش نرخ فروش گرفتند.

فروکش هیجان در خرید خودرویی‌ها

مدت‌ها بود که صنعت خودرو در انتظار مجوز افزایش قیمت بود و همین مساله بستر مساعدی برای نوسان قیمت سهم‌های این  صنعت بورسی فراهم آورده بود. اما از روز گذشته که خبر افزایش نرخ فروش یکی از شرکت‌های بزرگ خودروساز انتشار یافت، تمام نمادهای این گروه با رشد شدید تقاضا مواجه شدند و ضمن جذب بیشترین نقدینگی در بین صنایع مختلف بورسی، نقش مثبتی را در حرکت صعودی شاخص کل بازار ایفا کردند. با این حال، روند صعودی خودرویی‌ها به دلیل ضعف زمینه‌های بنیادی دوام نیافت.

درک هیجان برای خرید سهام خودرویی در بورس تهران چندان دشوار نیست. فقدان تحلیل و نشستن در صف از سنت‌های قدیمی بورس تهران است که معمولا متکی به اخبار پیرامون صنایع است و توجه چندانی به زمینه‌های بنیادی سهم‌ها ندارد. از این چشم‌انداز، طبیعی است که افزایش نرخ خودرو بهانه به دست بورس‌بازان فعال در این صنعت دهد و با انتشار خبر تعدیل قیمت فروش از هیجان به وجود آمده کمال بهره را ببرند. اما نکته جالب توجه در معاملات این گروه، درک زودهنگام سرمایه‌گذاران از میزان ارزندگی در سهام این گروه و عقب‌نشینی از  تقاضا در نمادهای این صنعت بود. اگرچه پرشمارترین صف‌های خرید بازار در آغاز دادوستدهای امروز به نمادهای این گروه اختصاص داشت، اما پس از عرضه صف‌های خرید در همان ساعت نخستین معاملات، از تب تقاضای جدید در این گروه کاست و قیمت بسیاری از نمادهای خودرویی را از دامنه مثبت تا محدوده منفی تنزل داد. واگرایی محسوس قیمت پایانی و آخرین قیمت‌ها در این اغلب نمادهای این صنعت این ادعا را تایید می‌کند. این فرآیند برای دیگر گروه‌های مجوزگرفته نیز تکرار شد.

یکی دیگر از گروه‌هایی که به لطف افزایش نرخ فروش طی روزهای اخیر در مسیر رشد قیمت افتاده بود، صنعت لاستیک بود. شاخص این گروه در معاملات امروز برای سومین بار پیاپی رشد کرد اما عقب‌نشینی تقاضا در سهام این گروه از میانه معاملات سبب شد تا آخرین قیمت‌ها در اغلب نمادهای این گروه به محدوده منفی افت کند.

موج‌سواری در صف بانک‌ها

گروه‌های فعال در سهام بانکی پس از رکود چند روزه در نمادهای این گروه، در جریان معاملات امروز دست به کار شدند و خریدهای سنگین حمایتی بر هیجان خرید در این گروه دمیدند. این گروه که مدتها در انتظار بهبود سمت راست ترازنامه از مجرای افزایش نرخ تسعیر است، در هفته‌های گذشته معاملات پرهیجانی را تجربه کرده بود. اما بی‌خبری حاکم بر این صنعت بورسی، سهام بانک‌ها را برای چند روز در حاشیه قرار داده بود و تقاضای چندانی برنینگیخت تا اینکه بانک ملت گزارش حسابرسی‌شده خود را برای نیمه نخست روانه سامانه کدال کرد. بررسی صورت‌های مالی «وبملت» حاکی از عدم احتساب تسعیر نرخ ارز در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده این نماد برای نیمه نخست سال جاری است که بهانه‌ها را برای شکل‌گیری تقاضا در این گروه موقتا رفع کرد.

اما معامله‌گران در جریان دادوستدهای امروز شاهد چرخش ناگهانی قیمت در نمادهای بانکی بودند. خریدهای حمایتی چشمگیر در سهام این گروه در ضعف کلی تقاضای حاکم بر بازار، قیمت نمادهای بانکی را تا سقف مجاز روزانه افزایش داد و ضمن تشکیل صف طولانی خرید، جوی هیجانی بر کل سهام این گروه حاکم کرد.

عناوین برگزیده