تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۲۴۳۵۳۳
سرویس خبر : زمین شناسی

فسیل‌شناس مشهور درگذشت

‌می‌متالز - «ریچارد لیکی» فسیل‌شناس کنیایی که با اکتشاف‌هایش اطلاعات زیادی درباره تکامل انسان در آفریقا ارائه داد درگذشت.

به گزارش می‌متالز، «ریچارد لیکی» جوینده فسیل و دیرین‌مردم‌شناس نامدار کنیایی که نتایج کاوش‌های او توانست جزئیات زیادی درباره تکامل انسان در آفریقا ارائه کند در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

این دیرین‌مردم‌شناس مشهور به رغم دست و پنجه نرم کردن با سرطان پوست و مشکلات مرتبط با کلیه و کبد همچنان به فعالیت ادامه می‌داد.

«لیکی» در سال ۱۹۴۴ در نایروبی متولد شد، البته فسیل‌شناس شدن او چندان دور از انتظار نبود چرا که «لوییس» و «ماری لیکی» یعنی مشهورترین کاشفان بقایای «هومونید» در جهان، والدین او بودند.

«ریچارد لیکی» در حوالی دهه ۷۰ میلادی مسوولیت کاوش‌هایی را برعهده داشت که نتایج آن‌ها یافته‌های جدیدی در ابعاد علمی تکامل انسان در پی داشتند. در جریان کاوش‌های او، در سال ۱۹۷۲ جمجمه ۱.۹ میلیون ساله «انسان ماهر» یا «هومو هابیلیس» و در سال ۱۹۷۵ جمجمه ۱.۶ میلیون ساله «انسان راست‌قامت» کشف شد.

با این‌که تصویر او بر روی جلد مجله «تایم» چاپ شده بود، اما با پخش مجموعه‌ای هفت‌قسمتی از «بی بی سی» در سال ۱۹۸۱ شهرت «لیکی» افزایش یافت.

او در سال ۱۹۸۴ یکی از مشهورترین اکتشاف‌های خودرا انجام داد: کشف اسکلت تقریبا کامل یک «انسان راست‌قامت». قدمت این اسکلت به حوالی ۱.۵ میلیون سال پیش بازمی‌گردد.

او در دهه ۸۰ میلادی همچنین به یکی از مشهورترین چهره‌های مبارز علیه تجارت جهانی و قانونی عاج تبدیل شد. او در سال ۱۹۸۹ از سوی رئیس‌جمهور کنیا به عنوان رئیس آژانس ملی حیات وحش که بعد‌ها به سرویس حیات‌وحش کنیا تبدیل شد منصوب شد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده