تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۶۹۹
کد خبر: ۲۴۵۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

همایش تقدیر از صادرکنندگان برگزیده استان مرکزی در اراک برگزار گردید / استاندار مرکزی: صدور بخشنامه‌های اشتباه و پی در پی تجربه سختی در حوزه صنعت و معدن بود

می متالز - استاندار مرکزی با اشاره به اینکه صدور بخشنامه‌های اشتباه و پی در پی تجربه سختی در حوزه صنعت و معدن بود خواستار تفویض اختیار ثبت سفارش صادرات به استان‌ها شد.
همایش تقدیر از صادرکنندگان برگزیده استان مرکزی در اراک برگزار گردید / استاندار مرکزی: صدور بخشنامه‌های اشتباه و پی در پی تجربه سختی در حوزه صنعت و معدن بود

به گزارش می متالز، شامگاه چهارشنبه 21 آذر 1397، از صادرکنندگان برگزیده استان مرکزی در اراک تقدیر شد که یکی از صادرکنندگان برتر شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) بود و موفق به دریافت تندیس صادر کننده نمونه استان مرکزی گردید.

به‌  گزارش می متالز به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، سید‌علی آقازاده شامگاه چهارشنبه در همایش تقدیر از صادرکنندگان برگزیده استان مرکزی با اشاره به عملکرد صادر‌کنندگان اظهار داشت: علی‌رغم‌ تمام مشکلات به تولید‌کنندگان و صادرکنندگان افتخار می‌کنیم که با تمام سختی‌ها توانستند در یک سال اخیر بهترین عملکرد خود را داشته باسند، امیدواریم سال آینده این روند ادامه داشته باشد، شرایط یک شرایط سختی است اما تولیدکنندگان و صنعتگران در استان مرکزی به عنوان قطب صنعتی کشور توانستند این کار بزرگ را انجام دهند.

وی افزود: امروز کار بزرگ چرخیدن چرخ تولید، مشغول بودن کارگران، صادر شدن تولید به خارج از کشور و تامین کردن مصرف داخلی به وسیله تولیدکننده است، تولید با کیفیت یک نوع موفقیت در همین شرایط است، همه دولتمردان و مسئولان باید در کنار تولیدکنندگان باشند و این هماهنگی خوب را باید در همه دستگاه‌ها و غیره شاهد باشیم.

استاندار مرکزی تصریح کرد: با تمام سختی و مشکلات کارهای بسیاری در حال انجام است و صادرات استان که شاخص اقتصادی هر  استانی محسوب می‌شود، دارای رشدی است که خود سبب افتخار است، امیدواریم این موفقیت‌ها ادامه داشته باشد و دولتمردان و همه دستگاه‌ها ها نه با حرف بلکه با عمل در کنار تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشند.

آقازاده بیان کرد: دادن اختیارات ویژه به استان‌ها می‌تواند تسکین و درمانی بر مشکلات و دردهای صادرکنندگان باشد، باتوجه به قول وزیر صنعت‌، معدن و سیاست دولت برای تفیض اختیار، از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی درخواست برخورد قاطع در این زمینه و کسب امتیازاتی برای استان را داریم، اگر سپرده‌گذاری و یا ثبت سفارش را برعهده استان‌های بگذارند حتما می‌تواند یک کار بزرگی باشد.

وی عنوان کرد: در بسیاری از کارهای صدور مجوزها و باید به مرکز کشور مراجعه شود، تفیض اختیار به استان‌ها حتما هم سبب دلگرمی شده و هم می‌تواند سبب افزایش راندمان شود، پیش‌بینی استان در زمینه صادرات یک میلیارد و 500 میلیون دلار بود، قول می‌دهم اگر دولت و دولتمردان اجازه می‌دادند این میزان بسیار بیشتر می‌شد اما متاسفانه قوانین دست‌وپاگیر و در برخی از موارد حسادت و رقابت‌های منفی سبب شده که صادرکنندگان، صنایع و تولیدکنندگان در یک چرخه غفلت بیافتند، تمام تلاش خود می‌کنیم تا در زمینه هرچه بیشتر تفیض اختیارات به استان‌ها اتفاق بیفتد.

استاندار مرکزی ادامه داد: 8 ماه نخست امسال یک تجربه بسیار سختی به ویژه در حوزه صنعت، معدن و تجارت بود، بخش‌نامه‌های اشتباه و پی‌در‌پی، نقض بخش‌نامه قبلی یک تجربه‌ای بود، وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت از جنس صنعت است، با بررسی کارشناسی دقیق اشتباه این قسمت و بخش‌نامه‌ها حل می‌شود، امیدواریم شرایط حمایت دولت در عمل سبب افزایش صادرات در کل کشور و استان مرکزی شود.

آقازاده با اشاره به راه‌اندازی خط‌پرواز مستقیم تهران اراک گفت: از صنعت‌گران، تولیدکنندگان و غیره درخواست داریم از این پرواز هوایی که روزهای دوشنبه انجام می‌شود استفاده کنند تا در صورت استقبال بتوانیم تعداد روزهای دارای پرواز را به دو روز افزایش دهیم،  داشتن خطوط هوایی اراک به سایر شهرهای کشور و شهرهای کشورهای خارجی، در توسعه استان نقش مثبتی دارد.

رئیس سازمان صنعت استان مرکزی خبر داد

افزایش ۴۶ درصدی صادرات استان مرکزی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی از افزایش ۴۶ درصدی صادرات استان خبر داد.

به گزارش می متالز به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، محمدرضا حاجی پور شب گذشته در همایش تقدیر از صادرکنندگان برگزیده استان مرکزی در سالن کوه نور اراک از افزایش ۴۶ درصدی صادرات استان خبر داد و گفت: صادرات استان در سال ۹۶ نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: یک هزار و ۴۴۸ تن صادرات غیرنفتی به ارزش ۹۸۱ میلیون دلار به ۷۸ کشور طی این مدت صادر شده است که از نظر وزنی نیز ۶۳ درصد افزایش داشته است. 

رئیس سازمان معدن، صنعت و تجارت استان مرکزی ادامه داد: فراورده‌های پتروشیمی، شمش آلومینیوم، آبمیوه‌ها، مواد شیمیایی، انواع شیشه، مصنوعات ریخته‌گری، الیاف پلی‌استر، گل و گیاه انواع محصولات صادر شده را شامل می‌شود.

حاجی پور در بخش دیگری از سخنان خود به صادرکنندگان نمونه استان اشاره کرد و گفت: از سوی اعضاء کمیته برگزارکننده همایش متشکل از استانداری مرکزی، جهاد کشاورزی، بانک تعاون و... ۲۰ صادرکننده نمونه انتخاب شدند.

وی درآمد ارزی، حفظ و توسعه بازارهای هدف، مهارت فنی و عضویت در تشکل صادراتی را از معیارها و شاخص‌های انتخاب صادرکنندگان برگزیده دانست و تصریح کرد: پارس گالوانیزه، کاوه کشاورز، کالوپ، صدف گستر، صنایع لبنی اراک‌، ایرالکو و... از جمله شرکت‌های برگزیده صادرات هستند.

رئیس سازمان معدن، صنعت و تجارت استان مرکزی افزود: در هشت‌ماهه سال جاری ۷۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که این میزان نسبت به مشابه سال گذشته ۷ درصد رشد داشته است.

حاجی پور هدف‌گذاری سال جاری را یک و نیم میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: کشور ما نیازمند تغییر در رویکرد صادرات است و باید در تولیدات ظرفیت‌سازی شود، تأسیس پایانه صادراتی و نمایشگاه گل و گیاه محلات از خواسته‌های استان به منظور صادرکنندگان است که مجوزهای آنها بلاتکلیف مانده است.

 

صادرات کشور روندی صعودی دارد

مدیرکل خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات کشور روندی صعودی دارد.

به‌ گزارش می متالز به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، فرهاد نوری شامگاه چهارشنبه در همایش تقدیر از صادرکنندگان برگزیده استان مرکزی با اشاره به شرایط صادراتی کشور اظهار داشت: سازمان توسعه و تجارت ایران به واسطه مسئولیتی دولت به آن برای حمایت از صادرات کشور محول کرده است، یکی از اقداماتی که به عنوان مشوقات معنوی نه مادی انجام می‌شود برگزاری آئین‌های انتخاب صادر کننده برگزیده و قدر‌دانی از آنها در سطح ملی و استانی است.

وی افزود: در این مراسم ضمن خسته‌ نباشید به عاملین و خادمین صادرات، از زحمات صادر‌کنندگان قدردانی می‌شود، عاملین صادرات در بخش خصوصی و خادمین صادرات در بخش دولتی و مسئولان است، دستگاه‌های مختلفی که در سطح استان زحمت کشیده و در کنار صادرکنندگان این رسالت مهم را انجام می‌دهند.

مدیرکل خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: با تمام مشکلات شاهد روند صعودی صادرات هستیم، همچنین تراز صادرات کشور مثبت بوده و رشد صادرات در هشت ماه نخست امسال رشد خوبی داشته است، امیدواریم این روند ادامه داشته باشد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت درخواست مجوزهایی برای نمایشگاه‌ها، پایانه‌های صادراتی و مشوق‌ها را داشتند، در این زمینه هرآنچه که بتوانیم به استان مرکزی کمک می‌کنیم.

نوری بیان کرد: همه وجوهی که باید برای صادرات اختصاص پیدا کند قرار است از محل مابه‌تفاوت واردات باشد، قرار بود که پایان دی‌ماه تمام درآمدهای به حساب واریز شود تا پرداخت مشوق‌ها آغاز شود، از مجموع یک هزار و 300 میلیاردی که در قانون دیده شده است تنها 20 میلیارد  تومان واریز شده که قابلیت هزینه و توزیع ندارد.

وی عنوان کرد: امیدواریم طی روزهای باقی‌ مانده شاهد وصول این مطالبات باشیم تا بتوانیم مشوق‌هایی را در زمینه فعالیت‌های صادراتی در چند ماه باقی مانده از سال برای صادر‌کنندگان داشته باشیم، با ورق زدن تاریخ شاهد چهره‌های سرشناس در تاریخ ایران هستیم که متولد و اهل استان مرکزی، در حیطه‌های مختلف مثل ادبیات، سیاست و غیره هستیم.

مدیرکل خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: به کرات در رابطه با بخش‌نامه‌های متغییر بانک مرکزی صحبت شد، دفاع از درست بودن همه آنها نداریم اما می‌گوییم که نمی‌شود در روند کارتیزونی نمی‌شود با یک ارتش منظم رفتار کرد، همان گونه که در راهبردها و استراتژی‌های اتخاذ شده در دوران جنگ‌تحمیلی بسیار حساس و مهم بود، از تجار و صادر‌کنندگان می‌آموزیم و اشتباهات گذشته را برطرف می‌کنیم، امیدواریم شاهد رشد و توسعه کشور و استان باشیم.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده