تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۴۹
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۴۵۵۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس کل گمرک مطرح کرد:

گمرک؛ سومین منبع درآمدی بودجه

‌می‌متالز - رئیس کل گمرک گفت: برخلاف وظایف گمرکات سایر کشورها، گمرک جمهوری اسلامی ایران سومین منبع درآمدی برای بودجه کشور است.

به گزارش می‌متالز، علیرضا مقدسی صبح امروز (سه‌شنبه) و در نشستی با حسین سلاح‌ ورزی نایب رییس و اعضای اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی گمرک درآمدزایی است، افزود: اکنون که بحث بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق در جریان است به گمرک به عنوان یک منبع درآمدزایی و در حقیقت سومین منبع درآمدی بودجه نگاه می‌شود در حالی که در سایر کشور‌ها یا این تمرکز بر روی گمرک وجود ندارد یا بسیار کم است.

وی اضافه کرد: برای ایفای همین وظیفه درآمدزایی، انواع بخشنامه‌ها به طور هفتگی و مرتب صادر می‌شود و گمرک باید خود را با این بخشنامه‌ها وفق دهد تا بتواند این درآمد‌ها را اخذ کند؛ در حقیقت گمرک این درآمد‌ها را از درون انواع ردیف‌های تعرفه‌ها کارشناسی و استخراج می‌کند.

مقدسی افزود: یک خودرو ۱۵ هزار قطعه دارد که هر قطعه یک ردیف تعرفه‌ای و چند ارزش دارد.

وی ادامه داد: ما در گمرک حدود ۶ هزار ردیف تعرفه داریم که از این میزان ۴ هزار ردیف تعرفه به مجوز نیاز دارد؛ از این ۴ هزار ردیف تعرفه هم دو هزار ردیف تعرفه بیش از یک مجوز می‌خواهد که نمونه آن برنج است و به سه مجوز نیاز دارد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده