تاریخ: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۵۰۴
کد خبر: ۲۴۹۰۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رییس اداره محیط زیست و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه:

توسعه فضای سبز مجتمع مس سرچشمه منطبق با شرایط اکولوژیک در وسعت 500 هکتار

می متالز - رییس اداره محیط زیست و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه از اجرای فاز اول توسعه فضای سبز منطبق با شرایط اکولوژیک منطقه در وسعت 500 هکتار با کاشت بذر بادام کوهی از روز شنبه 17 اذرماه 1397 در مجتمع مس سرچشمه خبر داد.
توسعه فضای سبز مجتمع مس سرچشمه منطبق با شرایط اکولوژیک در وسعت 500 هکتار

به گزارش می متالز به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، محمد حسین معصومی اظهار داشت: اولین آیین بزرگداشت روز جهانی خاک در مجتمع مس سرچشمه ساعت 9 صبح شنبه 17 آذر ماه در محل سالن فجر کارخانه با حضور مسئولین استانی و شهرستانی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: بادام کوهی از گونه های مهم خانواده گل سرخیان بوده و این درختچه در برابر شرایط نامساعد محیط(کم آبی و نوسانات شدید حرارتی) مقاوم می باشد. بادام کوهی گونه بومی منطقه می باشد و همچنین سازگار با شرایط محیطی موجود و مقاوم بودن آن در برابر کم آبی از ویژگی های مهم آن می باشد.

رییس اداره محیط زیست و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه مبارزه با آفت «لورانتوس» در درختان ارژن منطقه به وسعت 1000 هکتار را از دیگر طرح هایی دانست که در روز جهانی خاک در این مجتمع کلید می خورد.

معصومی توضیح داد: آفت گیاهی «لورانتوس» با انشعابات زیاد و برگهای نسبتاً کشیده و به صورت توده ای انبوه و سبز رنگ روی درخت میزبان مشاهده می شود که با تولید اندام مکنده از شیره درخت تغذیه و بر اثر نفوذ موجب ضعف و کاهش مقاومت درخت میزبان شده که درنهایت باعث خشک شدن آن می شود که یکی از راههای کنترل، پیشگیری و مبارزه با این آفت در درختان ارژن استفاده از روش مکانیکی به صورت قطع سرشاخه های آلوده از محل رویش است.

رییس اداره محیط زیست و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه با تشریح اهداف اولین آیین بزرگداشت روز جهانی خاک در مجتمع سرچشمه خاطرنشان کرد: توسعه فضای سبز به منظور بهبود کیفیت هوا، جلوگیری از فرسایش آبی و بادی خاک، کاهش آلودگی‌های صوتی و بهبود پارامترهای روانی و زیبایی آفرینی از جمله این اهداف می باشد.

اهمیت خاک در حیات موجودات زنده

معصومی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: محیط زیست انسانها مجموعه ای است از روابط متقابل بین انسانها با محیط اطراف خود که تعادل بیولوژیک را سبب می شود و چگونگی برقراری این رابطه و تأثیرپذیری خصوصیات اکوسیستم ها در کیفیت زندگی انسانها و سلامت روانی آنها تأثیر دارد.

رییس اداره محیط زیست و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه تصریح کرد: به‌منظور ارج نهادن به اهمیت خاک به عنوان یکی از اجزاء اصلی محیط زیست، روز پنجم دسامبر به‌عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری شده است.

وی افزود: روز جهانی خاک، اهمیت خاک را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای طبیعت و ایفاکننده نقش اساسی در حیات موجودات زنده به بشر گوشزد می‌کند. خداوند متعال در اهمیت خاک در آیه 11 سوره فاطر چنین می‌فرمایند: وَاللَّهُ خَلَقَکُم مِّن تُرَابٍ - و خدا شما را از خاک آفرید.

معصومی با بیان اینکه استان کرمان بر روی کمربند خشک جهان قرار دارد، یادآور شد: ایجاد یک فضای سبز پایدار باید منطبق با شرایط اکولوژیک منطقه باشد.

رییس اداره محیط زیست و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه تأکید کرد: در طراحی و ایجاد فضای سبز اکولوژیک رعایت عواملی نظیر مطالعه شرایط اکولوژیک، خاک و اقلیم منطقه، جلوگیری از کاشت گونه های گیاهی با نیاز آبی بالا، انتخاب گیاهان بومی و سازگار با شرایط محیطی موجود و توجه به فاکتورهای زیباشناسی و ... باید مدنظر قرار گیرد.

وی در پایان گفت: این طرح با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، اداره منابع طبیعی رفسنجان و امور نظارت بر پیمانکاران مجتمع مس سرچشمه اجرا می شود.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد