تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۰۸
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۴۹۰۹۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

مسوول کیفیت خودرو کیست؟

‌می‌متالز - موضوع کیفیت پایین خودرو‌های داخلی مدتی است داغ شده و گلایه‌های مردم، پلیس راهور و نمایندگان مجلس را به دنبال داشته، تا جایی که مقام معظم رهبری هم بر لزوم ارتقای کیفیت خودرو‌ها تاکید کردند.

به گزارش می‌متالز، در دیدار چندی پیش جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی با رهبر معظم انقلاب، ایشان بر لزوم ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی تاکید کردند و فرمودند: «حمایت‌های زیادی در طول این سال‌ها از صنعت خودروی کشور شده، اما کیفیت خودرو خوب نیست و مردم ناراضی اند و درست هم می‌گویند؛ حق با مردم است، یعنی اعتراض مردم به جاست، این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.»، اما مسوول کیفیت خودرو کیست یا کجاست؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید ما مسوول کیفیت نیستیم. مهدی صادقی نیارکی معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می‌گوید: در حال حاضر مسوولیت کیفیت خودرو‌های تولید شده با سازمان ملی استاندارد است. سازمان ملی استاندارد، اما خودروسازان را مسوول کیفیت می‌داند. مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد می‌گوید: نظارت بر کیفیت محصول به عهده سازنده است و خودروساز باید در زمان تولید بر کیفیت محصول خود نظارت کند. از آن سو، اما خودروسازان نیز مدعی هستند که تاکنون همه تولیدات با نظر و نظارت سازمان ملی استاندارد عرضه شده است. محمدحسن جبلی‌جوان معاون کیفیت خودروسازی سایپا با اشاره به نظارت‌های سازمان ملی استاندارد می‌گوید: ناظران سازمان ملی استاندارد در کارخانه حضور دارند و آزمون‌های مربوط به استاندارد‌های ۸۵‌گانه خودرو با حضور نمایندگان این سازمان در سال دو بار انجام می‌شود.

اما وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز معتقد است کیفیت پایین خودرو‌ها به دلیل استفاده از قطعات غیر‌استاندارد در خط تولید است. سید رضا فاطمی‌امین می‌گوید: حدود ۷۰‌درصد از سطح کیفی خودرو مربوط به کیفیت قطعه می‌شود؛ اینکه کیفیت قطعه پایین باشد یا نه، به روابط بین خودروسازان و قطعه‌سازان برمی‌گردد. به گفته وی، این روابط به خوبی تنظیم نشده و خودروساز که در موضوع نقدینگی دچار مشکل است و در واردات هم چالش دارد، قطعه نامطلوب را تا حدی می‌پذیرد و از آن در تولید استفاده می‌کند. اما سازمان ملی استاندارد کار بازرسی قطعات خودرو روی خط تولید را به شرکت‌های خصوصی واگذار کرده و این در حالی است که خودروسازان منبع درآمد این شرکت‌ها هستند. محمد باقری‌بناب عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این مورد می‌گوید: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، کیفیت خودرو را با ستاره تعیین می‌کند که همین ارتباط میان خودروسازان و شرکت استاندارد باعث بروز نوعی فساد شده است. خودروسازان با شرکت استاندارد قرارداد می‌بندند تا استانداردسازی شود، اما حتما در این بین فساد‌هایی به وجود می‌آید. بر همین اساس باید پیگیری‌هایی صورت گیرد تا این شرکت با سازمان ملی استاندارد یا وزارت صمت ارتباط داشته باشند. علاوه بر بازرسی‌های سازمان ملی استاندارد، بر اساس قانون ارتقای کیفیت خودرو مصوب سال ۱۳۸۹، وزارت صنعت مسوول هر نوع محصول بی‌کیفیت است. به نظر می‌رسد تا وقتی خودروسازی به بخش خصوصی واگذار نشده و رقابت در بازار شکل نگیرد، نمی‌توان انتظار ارتقای کیفیت داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده