تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۴۹۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سایه سیاسی بر سر تجارت معدن و صنایع معدنی ایران

می متالز - تجارت خارجی محصولات معدن و صنایع معدنی ایران بررسی شد.
سایه سیاسی بر سر تجارت معدن و صنایع معدنی ایران

به گزارش می متالز، کشور ایران از کشورهای بزرگ صادر کننده مواد معدن و صنایع معدنی می باشد که به سبب تحریم های ظالمانه همیشه این بخش مهم و مولد اقتصاد مورد ضربه واقع شده است .
در 8ماهه نخست امسال اتفاقاتی از قبیل خروج آمریکا از برجام، تنش تجاری چین و آمریکا، نا آرمی های منطقه و … سبب شده اند که تجارت خارجی ایران و بازارهای آن، به مشکلاتی متعددی برخورد .
در گزارش زیر به طور خلاصه وضعیت و عملکرد تجارت خارجی محصولات معدن و صنایع معدنی ایران را بررسی می کنیم .

 

زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط:

بیشترین ارزش صادراتی را گروه زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط دارند به طوریکه در 8ماهه نخست 6میلیون 582هزارتن صادرات (11درصد رشد) را به مبلغ 3میلیارد و 298 میلیون دلار (46درصد رشد) به خود اختصاص داده است . فولاد خوزستان بیشترین صادرات در این بین دارد .
مس و محصولات پایین دستی صادراتی به مقدار 229هزارتن و به مبلغ 514 میلیون دلار را داشته اند که گرچه از لحاظ مقداری 54درصد کاهش را داشته اند ولی به لطف نرخ های جهانی و نرخ دلار از لحاظ مبلغی رشد 1درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را داشته اند .
زنجیره سرب و روی : صادرات این شرکت ها در هاله ای از ابهام قرار گرفته است زیرا که عملکرد ماهانه آن ها نشان از عدم صادرات داشت . ولی در 8 ماهه نخست امسال این صنعت 165هزارتن صادرات به مبلغ 270میلیون دلار را داشته است که هم از لحاظ مقدار و هم از لحاظ مبلغ فروش 30 درصد کاهش داشته است .
سیمان: این صنعت با مشکلات فراوان باید بیشتر به سمت صادرات روی بیاورد تا بلکه از بازار بی رق و پر عرضه و راکد ایران به بازارهاتی جدیدی برسد . از لحاظ مقداری با صادرات 10 میلیون تنی را در 8 ماهه نخست امسال ، 391میلیون دلار برای این صنعت ارز آوری به همراه داشته است و به نظر با توجه به ظرفیت های بالای تولید سیمان کشور اعم از انواع سیمان و کلینکر باید توجه ویژه ای به بازارهای صادراتی این محصول شود . متاسفانه از لحاظ مقداری نسبت به مدت مشابه فقط 1 درصد رشد و از لحاظ مبلغ فروش 3 درصد کاهش را در این بخش داشته ایم.
در کل مجموعا صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی کشور در 8 ماهه نخست امسال 39 میلیون 882 هزارتن(10درصد کاهش) بود که مبلغ 6میلیارد و 874 میلیون دلار( 7درصد رشد نسبت به مدت مشابه ) برای کشور ارز آوری داشته است که نسبت به حجم تجارت جهانی این محصولات واقعا مقدار کمی است و باید تلاش بیشتری برای ورود به بازارهای جهانی انجام داد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده