تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۰
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۲۵۰۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کل گمرک در جلسه مشترک کمیسیون معادن و صنایع اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد:

گمرک را هوشمندسازی خواهیم کرد

می متالز - این جلسه در تاریخ 25 آذر در ساختمان اصلی اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
گمرک را هوشمندسازی خواهیم کرد

به گزارش می متالز، در ابتدای جلسه، مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک با ضمن تشکر از همکاری و حضور فعالان حوزه معدنی و صنعتی، گفت: تعاملات میان گمرک و فعالان اقتصادی بسیار ضروری و حیاتی است. اعضای اتاق بازرگانی جزوی از همکاران گمرک به‌شمار می‌رود. حمایت از تولید و عرضه مکتبی اقتصادی بوده که در سایر کشورها به‌ استراتژی تبدیل شده، بنابراین رشد صنعت جهانی ماحصل این مکتب محسوب می‌شود.

 

کمک به تولید کشور، ضروری است

کمک به تولید، یکی از راهکارهای اصلی خروج کشور از وضعیت فعلی به‌شمار می‌رود. کمک به واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران خارجی و ارتقای ارزش پول ملی رویکرد فعلی گمرک خواهد بود. طبق بررسی‌های سازمان گمرک جهانی، هر یک روز معطلی کالا در اماکن گمرکی، یک درصد از قیمت جهانی کالا می‌کاهد. پروسه فعلی ترخیص کالا در وضعیت فعلی کشور از زمان ورود، 45 روز بوده که موجبات غیررقابتی کردن محصولات را فراهم کرده است. با توجه به اینکه، 70 درصد واردات کشور، مواد اولیه و قطعات و تجهیزات بوده، علنا کالاهای ایرانی 45 درصد به‌نسبت گالاهای مشابه خارجی غیررقابتی می‌شوند. بنابراین وضعیت فعلی کشور متاثر از اعمال خود ماست. GDP دنیا 70 هزار میلیارد دلار است که از این مجموع نزدیک به 450 میلیارد دلار در دست ایران است. بسیاری از کشورها مانند امارات صرفا اقدام به صادرات مجدد می‌کنند. ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، می‌تواند از صادرات مجدد به اندازه صادرات نفت، منافع عظیمی را بدست آورد.

 

گمرک را هوشمند خواهیم کرد

گمرک در دنیا، نقشی به‌مراتب بالاتر از نقش آن در ایران دارد. تمامی اطلاعات کالاها با کنترل کامل گمرک در دنیا وارد می‌شوند. بحث الکترونیکی کردن اقداماتدر دستور کالا قرار دارد. قصد داریم گمرک را هوشمند کرده و تا پایان سال جاری، گمرک موبایلی را احداث و راه‌اندازی کنیم. این اقدامات شامل اسکن کردن محصولات و سایر موارد هوشمندسازی نیز خواهد شد. شرایط ویژه فعلی بدون برنامه ویژه دولت قابل گذر نخواهد بود. تراکم قیمتی در کنار پیوستگی بخشنامه‌ها، موجبات عدم کاهش قیمت با وجود تعدیل وضعیت را سبب شده است.

در ادامه، محمدعلی بهپوری، معاون فنی گمرک ایران به پاسخ مشکلات و سوالات حضار پرداخت.

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین