تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۰۰
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۲۵۱۴۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۶۶ درصدی صادرات غیر نفتی استان بوشهر

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: صادرات غیر نفتی استان در ۱۱ ماهه امسال۶۶ درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است.

به گزارش می متالز، سید حسین حسینی صبح امروز اظهارکرد: در یازده ماهه سال جاری ۱۴۰۰ میزان ۲۳ میلیون و ۸۸ هزارتن کالا به ارزش بالغ بر ۸ میلیارد و ۸۱۱ میلیون دلار به خارج کشور صادر شده است.

وی تصریح کرد: این میزان بدون احتساب میعانات گازی است و با احتساب میعانات وزن صادرات به حدود ۲۳ میلیون و ۳۰۹ هزار تن به ارزش بالغ بر ۸ میلیارد و ۹۲۸ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۴ درصد و از نظر ارزشی ۶۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رئیس سازمان صمت استان بوشهر اضافه کرد: بیشترین حجم صادرات مربوط به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با ۱۸۰ هزار و ۷۷۱ هزارتن و ارزش ۸۰۳۸ میلیون دلار است که این گمرک از نظر وزنی ۹ درصد و ارزشی ۷۵ درصد رشد را تجربه کرده است.

حسینی عنوان کرد: در طی ۱۱ ماهه سال جاری از استان به ۵۵ کشور جهان کالا صادر شده است که مهمترین آن کشور چین با بیشترین ارزش صادرات معادل ۶۰۴۱ میلیون دلار می‌باشد همچنین امارات متحده عربی، ترکیه، هند، پاکستان، آفریقای جنوبی، نیجریه، قطر، سودان، برزیل سایر مقاصد مهم صادراتی استان بوده است.

وی افزود: حجم و ارزش صادرات به کشور‌های صادراتی یکی از شاخص‌های تعیین مقاصد اعزام هیات‌های تجاری و پذیرش از این کشور‌ها در سال ۱۴۰۱ بوده که پس از تعیین در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان تصویب و نهایی خواهد شد.

رئیس سازمان صمت استان بوشهر بیان کرد: کالا‌های صادراتی استان در ۶ زیربخش اقتصادی شامل پتروشیمی، صنعت، فرش و صنایع دستی، کشاورزی و صنایع غذایی، معدن و صنایع معدنی، و میعانات گازی صادر می‌گردد.

حسینی افزود: بیشترین حجم صادرات مربوط به محصولات پتروشیمی به ارزش ۸۵۷۹ میلیون دلار و وزن ۱۹ هزار و ۴۴۳ هزار تن بوده است که درصد رشد قابل توجهی شامل ۹۶ درصد رشد ارزشی و ۸۳ درصد رشد وزنی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به خود اختصاص داده است.

وی مهمترین کالا‌های صادراتی در این گروه را کالایی انواع گاز‌های مایع، متانول، پلی اتیلن، کود اوره گرانوله و ... اعلام کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: صادرات بخش‌های اقتصادی استان در صنعت به ارزش ۸۸ میلیون دلار به وزن ۳۰۵ هزار تن کالا، گروه معدن و صنایع معدنی به ارزش ۸۰ میلیون دلار به وزن ۳۱۵۴ هزار تن، بخش کشاورزی و صنایع غذایی به ارزش ۶۲ میلیون دلار و به وزن ۱۸۴ هزارتن و بخش فرش و صنایع دستی به ارزش ۴۶۲ هزار دلار و به وزن ۳۲۸ تن از استان به بازار‌های جهانی صادر شده است.

حسینی بیان کرد: صادرات در یازده ماهه سال ۱۴۰۰ به کشور قطر بالغ بر ۷۳۶ هزار تن و ارزش ۸۳ میلیون دلار بوده است که بیشترین حجم صادرات کالا از گمرک دیر به ارزش ۵۶ میلیون دلار صورت گرفته است. این کالا‌ها مشتمل بر ۱۸۵ قلم و شامل محصولات کشاورزی و مواد غذایی، سیمان و کلینکر، آبزیان و... بوده است.

وی عنوان کرد: با عنایت به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه روابط تجاری با کشور‌های همسایه، این موضوع در دستور کار استان قرار گرفته ضمن اینکه ارزش صادرات غیر نفتی استان به ۱۵ کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران شامل آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، امارات، بحرین، ترکیه، عراق، ترکمنستان، عمان، فدراسیون روسیه، قزاقستان، قطر، کویت و عربستان حدود ۲ میلیارد دلار بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده