تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۵۲۲۲۶

رونمایی از نخستین برنامه عملیاتی به کارگیری دانش‌بنیان‌ها در سطح استانی/ خدمات مجموعه‌های دانش‌بنیان، باید به حیطه عمومی زندگی مردم وارد شود

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مجموعه‌های دانش بنیان معمولا در سطح خروجی آزمایشگاهی محدود مانده اند، گفت: جهش بهر‌ه‌وری در گرو همکاری با مجموعه‌های دانش‌بنیان است.

به گزارش می‌متالز، فیروزی، کارشناس اقتصادی در خصوص شعار سال ۱۴۰۱ و تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی گفت: یک اشتباهی که در سال‌های اخیر رایج و فراگیر شده این است که ما دانش‌بنیان‌ها را تنها محدود به حوزه فناوری اطلاعات (IT محور) می‌بینیم در حالی که خود IT محور بودن هم می‌تواند یکی از محور‌های دانش‌بنیان باشد.

رئیس سابق مرکز بهبود محیط کسب وکار وزارت اقتصاد تاکید کرد، متاسفانه توجه به دانش‌بنیان‌ها یک نگاه بخشی است و به صورت یک کار لوکس درآمده که به اهمیت وجود آن نیز چندان توجه نمی‌شود، همین مساله سبب شده است تا در عمل اتفاق مناسبی در این حوزه رخ ندهد. اتفاق دیگری که رخ داده این است که نتوانستیم دانش‌بنیان‌ها را از حالت گلخانه‌ای خارج و به بلوغ نزدیک کنیم. در حقیقت نتوانستیم شرکت‌های دانش‌بنیان را وارد بخش صنعت کنیم. با وجود اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها رشد خوبی داشتند، اما این حالت گلخانه‌ای سبب شده تا در حد کار‌های آزمایشگاهی باقی بمانند.

وی در خصوص نقشی که شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها می‌توانند در اقتصاد کشور داشته باشند، گفت: ما هر ساله به صورت جدی مشکل آلودگی هوا را به دلیل استفاده از سوخت‌هایی مانند مازوت که سولفور زیادی دارند مواجه هستیم. ما در فصل‌هایی از سال با کمبود گاز مواجه می‌شویم که در نتیجه مجبور به استفاده از مازوت هستیم که در نهایت منجر به آلودگی هوا می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها می‌توانند شیوه‌های نوینی از سولفورزدایی را در اختیار ما قرار دهند. این کار به صورت آزمایشگاهی اتفاق افتاده است، اما هیچ وقت این جرعت را پیدا نکردیم که یک پالایشگاه را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

در بحث‌های مرتبط با آب و بهره‌وری آب استفاده بسیار کمی از دانش‌بنیان‌ها شده است. در بهترین حالت ما از روش آبیاری زیر سطحی استفاده می‌کنیم. این مدل آبیاری بعد‌ها بر روی درختان اثر خواهد گذاشت. این در حالی است که برای آبیاری باغات، شرکت‌های دانش‌بنیانی را داریم که توانستند جوایز بین‌المللی را در این حوزه دریافت کنند. یکی از شرکت‌ها موفق شده است با استفاده از روش آبیاری درون آوندی حداکثر استفاده از آب را ببرد و اتفاقا با اجرای این سیستم که در آن یک تغذیه کننده‌ای مانند سوند به درخت متصل می‌شود، تغذیه درخت و سموم نیز می‌توان از همین طریق انجام داد که سبب افزایش بهره وری خواهد شد.

وی افزود، در بحث پرورش میگو، در حال حاضر به صورت میانگین در هر هکتار حدود پنج تن برداشت داریم. ما می‌توانیم با روش‌های علمی‌تر و دانش‌بنیان به سمت کشت‌ها متراکم حرکت کنیم و این عدد را تا ۱۵۰ تن در هر هکتار نیز برای یک سال برسانیم. این اختلاف نشان می‌دهد که با استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها تا چه اندازه می‌توان بهره وری را ارتقا داد.

معاون اقتصادی استان هرمزگان، با توجه به ظرفیت‌هایی که به آن اشاره شد شاهد هستیم که دانش‌بنیان‌ها تنها در زمینه IT کاربرد ندارند و قرار نیست همیشه در مورد ماشین‌های برقی و موارد این چنینی در حوزه دانش‌بنیان‌ها فکر کنیم. در حقیقت دانش‌بنیان‌ها باید وارد حوزه‌هایی شوند که به صورت روزانه مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد و عملا تمام کار‌های روزمره را پوشش دهند.

این مقام مسوول با اشاره به سند راهبردی توسعه سرمایه‌گذاری هرمزگان، گفت: در این سند بخش ویژه‌ای برای طرح‌های اولویت‌دار دانش بنیان و در راستای ارتقا بهره‌وری دیده شده و مشوق‌های سطح بالا برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده