تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۲۶
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۵۲۹۰
سرویس خبر : انرژی

تحریم ها با نفت ایران چه کرد؟

می متالز - اویل پرایس در تحلیلی به بررسی تاثیرات نافرجام تحریم‌ها در فروش نفت ایران پرداخته و با استناد به آمارهای بانک مرکزی نوشت، به نظر می‌رسد ایران توانسته از تحریم‌ها سربلند بیرون بیاید.
تحریم ها با نفت ایران چه کرد؟

به گزارش می متالز، رسانه های ایرانی با انتشار آماری از بانک مرکزی اعلام کردند که درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی با رشد ۵۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۷۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین اعلام شد که، بیشترین رشد درآمد هفت ماهه نخست نیز، مربوط به فروش نفت خام است؛ دولت در این مدت از محل فروش منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی ۷۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان درآمد داشته که بیش از ۵۹ هزار میلیارد تومان آن مربوط به ارزش نفت خام فروخته شده است؛ این میزان درآمد نفتی در مقایسه با هفت ماهه پارسال نیز ۶۸.۴ درصد رشد داشته است.

نکته ای  که در این میان به نظر می‌رسد این است که آمریکا چندان هم در تحریم ایران موفق عمل نکرده است. در واقع باید گفت، دولت آمریکا ۲ هدف را از تحریم های نفتی ایران دنبال می‌کرد که در قدم اول سعی در کاهش فروش نفت ایران و رساندن آن به صفر و در مرحله دوم جلوگیری از افزایش قیمت جهانی نفت را داشت که در هر دو موضوع هم با توجه به آمارهای موجود با شکست روبه رو شده است.

گام اول این شکست و به گفته کارشناسان حوزه انرژی اشتباه اول ترامپ،  زمانی  رخ داد که دولت آمریکا با ۸ مجوزی که به خریداران بزرگ نفت ایران داد موضوع دوم را که کاهش قیمت نفت جهانی است در اولویت اهداف خود قرار داد.

با این اشتباه ناتوانی دولت آمریکا برای رساندن فروش نفت ایران به صفر بر همگان مشخص شد و همین امر توانست قبح قدرتمندی این کشور را در میان بسیاری از همتایان و سایر کشورهای دیگر مخالف ترامپ بریزد.

بعد از این ماجرا،  یکی دیگر از موضوعاتی که در رسانه‌های جهانی بعد از قطعی شدن تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران انجام شد افزایش قیمت فرآورده های نفتی از جمله بنزین در داخل کشور آمریکا بود که موجب نارضایتی مردم آن کشور شد.

از سویی دیگر طبق گفته کارشناسان آمریکایی، دولت این کشور در تحریم های قبلی از مزیت همراهی سازمان های بین المللی و اتحادیه اروپا برخور دار بود اما در این دوره تنها مانده است

و در پایان گفتنی است که  تحریم های فعلی تاثیر خاصی بر کشور ایران نخواهد داشت زیرا کشور آمریکا هیچگونه مبادلات تجاری، نفتی و کالای اساسی با ایران ندارد.

منبع: نفتی ها
عناوین برگزیده