تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۵۳۰۰
سرویس خبر : انرژی

ضعف چشم‌گیر تولید و فروش «شخارک»/ سیگنال‌های نگران‌کننده از متانول و LPG

می متالز - پتروشیمی خارک عملکرد آذر را روی «کدال» منتشر کرد. این شرکت در آذر تنها 95 میلیارد تومان فروش داشته است. وضعیت تولیدی این شرکت نیز چندان دلچسب نیست. تولید گازهای مایع در آذرماه نسبت به میانگین 8 ماه نخست سال افت نزدیک به 46 درصدی را تجربه کرده است. ریشه‌یابی علت این موارد می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برای سهام‌داران گروه متانول و همچنین تولیدکنندگان گازهای مایع دارا باشد.
ضعف چشم‌گیر تولید و فروش «شخارک»/ سیگنال‌های نگران‌کننده از متانول و LPG

به گزارش می متالز، پتروشیمی خارک در آذر نسبت به ماه قبل با افت 70 درصدی مبلغ فروش مواجه شده است. مقدار فروش متانول این شرکت نسبت به ماه قبل افت حدود 48 درصدی را تجربه کرده است. با این حال نکته نگران‌کننده که البته با ابهام نیز همراه است افت شدید نرخ فروش متانول نسبت به ماه گذشته است. با فرض دلار 7800 تومان، قیمت هر تن متانول پتروشیمی خارک در آذر معادل 229 دلار حاصل می‌شود. بر این اساس افت 40 درصدی قیمت را نسبت به ماه گذشته شاهد هستیم (قیمت حدود 377 دلاری با فرض نرخ تسعیر 7800 تومانی).

البته ممکن است این موضوع مطرح شود که افت قیمت فروش متانول با توجه به ریزش قیمتی این محصول پتروشیمی در ماه گذشته در بازار جهانی (با محوریت قرارداد CFR چین) منطقی باشد. با این حال عامل نگرانی آن‌جا شکل می‌گیرد که برخلاف ماه‌های گذشته قیمت فروش اختلاف قابل توجهی با قیمت‌های معیار دارد. هر تن متانول تحت قرارداد CFR چین در ماه گذشته کف 265 دلار را تجربه کرده است و بر این اساس افت شدید قیمتی می‌تواند نشانه از تخفیف شرکت‌های ایرانی به منظور فروش محصولات باشد.

البته احتمال تغییرات نرخ تسعیر نیز با توجه به ابهامات سامانه نیما وجود دارد و نمی‌توان اظهارنظر دقیقی داشت اما شواهد موجود از اعمال تخفیف بر محموله‌های متانول ایرانی (بر اساس گزارش خارک) حکایت دارد.

افزایش تولید متانول؛ کاهش تولید LPG

تولید گازهای مایع در پتروشیمی خارک طی آذرماه افت محسوسی را نشان می‌دهد. فروش این شرکت در دو محصول پروپان و بوتان نسبت به ماه قبل بهبود یافته است اما نسبت به میانگین 7 ماه نخست وضعیت چندان دلچسبی را شاهد نیستیم. سناریو محتمل از علت ضعف تولید گاز مایع را می‌توان در مشکلات فروش این محصولات به خصوص در ماه گذشته عنوان کرد. کارشناسان عنوان می‌کنند با توجه به لزوم خروج گازهای مایع به منظور تولید پایدار احتمال این‌که بخشی از گاز مایع تولیدشده به کوره تولید متانول شارژ شده باشد، وجود دارد. در نتیجه متانول تولیدی طی دو ماه اخیر با افزایش مقدار نسبت به میانگین 7 ماه نخست سال مواجه شده است اما رویه تولید گاز مایع مسیر نزولی را نشان می‌دهد. البته در حالی‌که تنها 6 درصد افزایش مقدار تولید متانول در مقایس ماهانه را شاهد هستیم، تولید گازهای مایع در مجموع افت 46 درصدی را تجربه کرده است. با توجه به ارزش بالاتر گازهای مایع به ازای هر تن، وضعیت کنونی به هیچ‌وجه مطلوب بنیادی «شخارک» نیست.

عناوین برگزیده