تاریخ: ۰۵ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۵۴۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در لایحه بودجه سال 98 مطرح شد:

امکان اعطای تسهیلات ارزی و انتشار اوراق اسلامی برای طرح های توسعه ای

می متالز - اعطای تسهیلات ارزی و انتشار اوراق اسلامی برای اجرای طرح های سازمان های توسعه ای در لایحه بودجه سال 98 پیش بینی شده است.
امکان اعطای تسهیلات ارزی و انتشار اوراق اسلامی برای طرح های توسعه ای

به گزارش می متالز، طبق بند الف تبصره 4 ماده واحده لایحه بودجه 98، از جمله مواردی که به بانک های عامل در سال ٩٨ اجازه داده شده تا از محل منابع در اختیار تسهیلات ارزی اعطا شود، طرح های توسعه ای و زیربنایی سازمان های توسعه ای بخش صنعت و معدن با مشارکت حداقل 51 درصدی بخش خصوصی و تعاونی با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعه یافته براساس مزیت های منطقه ای است.

 

انتشار اوراق اسلامی

براساس بند ط تبصره 5 ماده واحده، به منظور سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک وزارت نفت و طرح های زیربنایی و توسعه ای وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه های مذکور از طریق شرکت های تابعه ذیربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) در سقف 35 هزار میلیارد ریال منتشر کنند.

این وزارتخانه ها می توانند بازپرداخت اصل و سود این اوراق توسط شرکت های مذکور از محل افزایش تولید همان میادین (برای طرح های وزارت نفت) و عایدات طرح (برای طرح های وزارت صنعت، معدن و تجارت) را تضمین کنند.

 

اجرای طرح های جدید سرمایه گذاری

براساس بند د تبصره 18 ماده واحده لایحه بودجه 98، دولت مجاز است از طریق سازمان های توسعه ای به منظور ایجاد اشتغال و رونق تولید و در راستای توسعه سرمایه گذاری در عرصه های مختلف اقتصادی و زیربنایی و در اجرای مواد قانون برنامه ششم توسعه با رعایت قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم ( ٤٤ ) قانون اساسی نسبت به اجرای طرح های سرمایه گذاری، زیرساختی و نوسازی صنایع اقدام کند.

این امر با درنظرگرفتن مزیت های منطقه ای و آمایش سرزمین با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و محروم با به کارگیری ابزارهای متنوع تأمین منابع مالی (منابع داخلی سازمان های توسعه ای، وجوه حاصل از واگذاری شرکت های وابسته به سازمان های توسعه ای تسهیلات بانکی و تأمین مالی خارجی (فاینانس) موضوع بند «الف» تبصره «٣» این قانون) انجام شود.

 

درآمد حاصل از بهره مالکانه

طبق لایحه بودجه 98، درآمد حاصل از بدهی سازمان های ایمیدرو، ایدرو و شرکت ملی صنایع پتروشیمی 4 هزار میلیارد ریال، درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن 15 هزار میلیارد ریال و درآمد حاصل از تبصره های 2 و 3 ماده 6 قانون اصلاح قانون معادن 150 میلیارد ریال است.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده