تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۹
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۵۴۴۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
چالش‌های تصویب و ابلاغ یک قانون

هشدار‌های معاون سابق فنی گمرک در خصوص اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

‌می‌متالز - دکتر مهرداد ارونقی معاون سابق فنی گمرک ایران در قالب مطلبی نسبت به ابلاغ قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط مجلس به دولت واکنش نشان داده و هشدار‌هایی در رابطه با آنچه در این رابطه تصویب و ابلاغ شده داشته است.

به گزارش می‌متالز، دکتر مهرداد ارونقی معاون سابق فنی گمرک ایران در قالب مطلبی نسبت به ابلاغ قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط مجلس به دولت واکنش نشان داده و با توجه به سابقه قابل توجهی که به طور تخصصی در حوزه گمرک داشته و دلسوزی که نسبت به دروازه‌بانی از مرز‌های ایران، همواره از خود نشان داده است، هشدار‌هایی در رابطه با آنچه در این رابطه تصویب و ابلاغ شده است داشته که به شرح زیر است:

من اگر تاجر، وارد کننده یا کارگزار گمرکی یا ترخیص کار بودم از امروز شغل خودم را عوض می‌کردم

قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با تأیید شورای نگهبان، امروز از سوی رییس مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور ابلاغ شد. این قانون مشتمل بر ۴۷ ماده در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۰ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

یکی از مواردی که واردکنندگان و همچنین کارگزاران گمرکی و اظهارکنندگان باید بسیار مراقب باشند بند (ز) ماده ۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که اصلاح شده و سه تبصره به آن اضافه شده است که بصورت خلاصه به آن اشاره می‌کنم:

۱ - در تعریف «اسناد خلاف واقع»، دامنه شمول، خیلی گسترده شده و «سایرخصوصیات کالا» و «اسناد»، می‌توانند اسناد را تبدیل به اسناد خلاف واقع کند؛ بنابراین باید منبعد به مطابقت کالا و اسناد ضمیمه اظهارنامه، «بسیار» دقت کنید.

۲ - اگر منبعد کالایی را اظهار کنید و به میزان بیش از ۱۵٪ «تعداد» یا «وزن» یا «حجم» همان کالا (حتی کالای همنام یا همنوع) در محموله اظهار شده، همراه کالای اظهارشده وجود داشته باشد، کالای اضافی «قاچاق» محسوب می‌شود.

۳ - اگر تفاوت «تعداد» یا «وزن» یا «حجم» کالای اظهارشده، (۱۵٪) یا کمتر از آن باشد، اگر کالا ممنوع نباشد و مشمول بند‌های دیگر قاچاق نشود، تفاوت مربوطه با ۱۰۰٪ جریمه از صاحب کالا اخذ می‌شود! به شرطی که این موضوع «قبل از ترخیص کالا از گمرک» کشف شود و اگر کالای مغایر تا ۱۵٪ بعد از ترخیص کشف شود (این مورد را هم اعلام خواهند کرد حتی در درب خروج یا بعد از خروج)، مشمول مقررات «قاچاق» می‌شود.

من اگر تاجر، وارد کننده یا کارگزار گمرکی یا ترخیص کار بودم از امروز شغل خودم را عوض می‌کردم

۴ - نکته بسیارمهم و خطرناک این است که اگر کالایی به گمرک اظهار شود و کالای اضافی «غیرهمنوع» یا حتی «غیرهمنام» در محموله وجود داشته باشد از قبیل تعداد یا وزن یا حتی جنس، چه قبل و چه بعد از ترخیص، «قاچاق» می‌شود.

همچنین باید خاطر نشان کرد در قانون اصلاح قانون‌مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مطابق بند (پ) ماده (۲) قانون‌مبارزه با قاچاق کالا و ارز، «اظهار» کالا به گمرک و یا «ترخیص» یا «خروجِ» کالا از اماکن گمرکی با ارائه مجوز‌ها یا اسناد جعلی و یا مجوز‌های باطل یا منقضی یا تکراری یا خلاف واقع یا متعلق به غیر یا تحصیل شده از طریق تبانی و یا تقلب، مشمول مقررات «قاچاق» خواهد بود.

بسیار مراقب باشید: ۱- با اظهار کالا به گمرک، با تحقق سایر شرایط، کالا قاچاق می‌شود یعنی به‌محض اظهار، بحث قاچاق قابل تحقق است؛ ۲-، چون در متن بند (پ)، واژه «ترخیص» از «خروج» متمایز شده واژه ترخیص به Clearance یا انجام تشریفات قطعی دلالت دارد و خروج یا ترخیص قطعی به واژه Release دلالت دارد و درب خروج هم جزو آن خواهد بود؛۳ - در این بند، هم به اسناد اشاره شده و هم به مجوز‌ها؛ طبق ماده ۵۸ آ. ا. ق. ا. گ اسنادی که باید در مورد کالای ورودی به اظهارنامه ضمیمه شود عبارت است از: اسناد خرید، حمل، ترخیصیه، قبض انبار، مجوز‌ها و گواهی‌های لازم، اسناد بانکی، گواهی مبدأ، عدل بندی و سایر اسنادی که گمرک، ضروری بداند؛ پس هر یک از اسناد یا مجوز‌های فوق، چنانچه جعلی تشخیص داده شود، کالا مشمول مقررات قاچاق خواهد شد؛ ۴- اظهار یا ترخیص یا خروج کالا با استفاده از این مجوز‌ها هم مشمول مقررات «قاچاق» خواهد بود:

۱- مجوز باطل: که به هر طریقی اعلام شده باطل هست و اعتبار ندارد؛ ۲- مجوز منقضی: مجوزی که زمان اعتبار آن به اتمام رسیده مانند مجوز بهداشت که تاریخ اعتبار آن گذشته است؛ ۳- مجوز تکراری: که قبلاً از آن استفاده شده باشد. اگر از میزان مستهلک شده مجوزی دوباره استفاده شود تکراری محسوب می‌شود؛ ۴- مجوز خلاف واقع: مجوزی که مندرجات آن با واقع منطبق نباشد (مثل اینکه مجوز معافیت برای دستگاه فرز صادر شود و دستگاه داخل کانتینر، دستگاه تراش باشد)؛ ۵- مجوز متعلق به غیر: مجوزی که به اعتبار صلاحیت شخصی صادر شود و ارائه کننده، غیر از شخص صالح یا نماینده وی باشد (مانند اینکه مجوز معافیت برای یک واحد تولیدی صادر شود، اما توسط یک بازرگان به گمرک اظهار شود، حتی اگر کالا صلح شده باشد)؛ ۶- مجوز تحصیل شده از طریق تبانی یا تقلب: یعنی مجوزی که با پرداخت رشوه یا هک سیستم یا وارد کردن با تقلب در سامانه و ... تحصیل شده باشد.

منبع: بولتن نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده