تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۷
بازدید: ۳۴۴
کد خبر: ۲۵۴۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توصیه خواجه نصیری به سرمایه‌گذاران خرد

می متالز - افزایش نقدینگی سرگردان و چالش‌های به وجود آمده در بازارهای موازی از یکسو و تمایل مسئولان کشور برای هدایت نقدینگی به بورس به عنوان یک بازار مولد از سوی دیگر، سبب ورود نقدینگی و حضور نوسهامدارن به بازار سرمایه شد. این در حالی است که حضور نوسهامدارن اگرچه به بازار سرمایه عمق بخشید اما با توجه به نداشتن اطلاعات و آگاهی لازم از تحلیل سهام چالش‌های بسیاری مانند به وجود آمدن نوساناتی در بورس و ایجاد صف‌های خرید و فروش در بازار را به همراه داشت.
توصیه خواجه نصیری به سرمایه‌گذاران خرد

به گزارش می متالز، محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل تامین سرمایه تمدن در این خصوص برای جلوگیری از ضرر سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه گفت: " در شرایط فعلی سهامداران عمده و صاحبان سهام شرکت‌ها در قالب نهادهای مالی و یا شرکت های سرمایه گذاری هلدینگ باید توجه کنند که همواره نسبت به سهامی که سهامدار آن هستند احساس تعهد کنند و در شرایطی که حس می کنند با توجه به توان کارشناسی و تحلیل بنیادی شان باید در سمت فروش ورود کنند تا بازار متعادل شود ، باید این کار را انجام دهند و جلوی زیان غیر منتظره سرمایه گذاران را بگیرند. به عبارت دیگر با توجه به کمبود بازار گردان در بازار به نظر می رسد مسئولیت بازار گردانی به عهده سهامداران عمده است و میتواند ریسک قالب توجهی از سرمایه‌گذارانی که دراثر هیجان در بازار سهم می‌خرند را کاهش دهد". در همین راستا نایب رئیس شرکت بورس به سهامداران خرد که در شرایط نزولی شاخص بورس به فکر خروج از بازار سهام هستند، توصیه کرد: " با توجه به شرایط کنونی اقتصاد، مقصد بعدی نقدینگی مشخص نبوده یا می‌توان گفت که مقصدی بعدی وجود ندارد. بنابراین به سرمایه گذاران خرد پیشنهاد می‌کنم که نسبت به نوسانات بازار سرمایه صبور باشند و بدانند که این نوسانات مقطعی است و بازار از این شرایط عبور خواهد کرد. " در ادامه متن کامل این گفت و گو را میخوانید.



شاخص بازار سرمایه در ماه‌های اخیر نوسانات بسیاری داشته، علت این نوسانات را چه می‌دانید. از سوی دیگر طی این مدت، نقدینگی بالایی از سوی سرمایه‌گذاران خرد به این بازار آمد، با توجه به افت شاخص بورس در روزهای اخیر چه پیشنهادی برای نوسهامدارانی که خواهان خروج از بورس هستند، دارید؟ 

در ماه‌های اخیر رشد قیمت دلار بر بسیاری از مولفه‌های اقتصادی تاثیرگذاشت؛ بازار سهام نیز مانند دیگر بازارهای موازی از این رشد بی‌نصیب نماند. اما نکته مهمی که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه کنند این است که روند بازار سهام روندی بلند مدت بوده و اگر در کوتاه مدت در آن سرمایه‌گذاری کنیم، یعنی سرمایه‌گذاران بخواهند در کوتاه مدت سهام خود را بفروشند و از بازار خارج شوند، نه‌تنها به نوسانات بدون دلیل بورس دامن می‌زنند، بلکه با خرید و فروش نابجا ضرر مالی نیز خواهند کرد. به عبارت دیگر این سهامداران که با نظر داشتن حرکت ماه‌های قبل بازار تصمیم به سرمایه گذاری در بورس گرفته اند اگر افت بازار را مشاهده کنند نارضایتی قابل توجهی خواهند داشت، ضمن اینکه توجیه این مساله که بورس جایی است که سود و زیان در آن محتمل است برای اشخاص کم اطلاع کار ساده ای نیست. این در حالی است که با توجه به شرایط کنونی اقتصاد، مقصد بعدی نقدینگی مشخص نبوده یا می‌توان گفت که مقصدی بعدی وجود ندارد. بنابراین به سرمایه گذاران خرد پیشنهاد می‌کنم که نسبت به نوسانات بازار سرمایه صبور باشند و بدانند که این نوسانات مقطعی است و بازار از این شرایط عبور خواهد کرد. 
برخی کارشناسان شرایط کنونی بازار سرمایه را با شرایط آن در سال 92 مقایسه می‌کنند، این در حالی است که در سال 92 اگر سرمایه گذاران خرد وارد بازار نمیشدند، بازار راه دیگری برای جذب نقدینگی نداشت؛ اما اکنون شاهد اضافه شدن رقمی حدود یک هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بادرآمد ثابت به صورت هفتگی با توجه به امکان خرید و فروش آنها هستیم، از آنجاییکه که این صندوق‌ها حدود 5 الی 10 درصد از این پول را به بازار سرمایه می‌آورند، می‌توان گفت که تزریق نقدینگی حدود 50 تا 100 میلیارد تومان به صورت هفتگی از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بورس خواهیم بود. به عبارت دیگر این نقدینگی میتواند برخلاف سال 92 که راهی برای جذب نقدینگی غیر از سرمایه‌گذار خرد برای بازار سرمایه وجود نداشت، جذب نقدینگی در بورس را با چالش جدی روبه‌رو نکند. از سوی دیگر با توجه به نبود فرصت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی اقتصاد، بهترین پیشنهاد برای سرمایه گذاران خرد صبر و انتظار برای بهبود وضعیت بازار سرمایه است. در حقیقت در حال حاضر فرصت جایگزینی برای سرمایه گذاری وجود ندارد، تنها می‌توان به صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و سپرده‌گذاری در بانک‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری بدون ریسک اشاره کرد. این در حالی است که خوشبخاتانه با توجه به الزام صندوق‌های درآمد ثابت، برای سرمایه‌گذاری در سهام، هدایت نقدینگی به سمت این دو نیز به سود بازار سرمایه است و باعث ورود نقدینگی به بورس خواهد شد. 
 

همانطور که اشاره کردید مازاد نقدینگی از یک سو و اشباع شدن بازارهای موازی از سوی دیگر، سبب هدایت سرمایه به بورس شد، این در حالی است که حضور نوسهامداران به حرکات گروهی و ایجاد صف خرید و فروشهای طولانی و بدون علت در بازار سرماه دامن زد، این موضوع را چگونه ارزیابی میکنید؟

به نظر می رسد در شرایط فعلی سهامداران عمده و صاحبان سهام شرکت‌ها در قالب نهادهای مالی و یا شرکت های سرمایه گذاری هلدینگ باید توجه کنند که همواره نسبت به سهامی که سهامدار آن هستند احساس تعهد کنند و در شرایطی که حس می کنند با توجه به توان کارشناسی و تحلیل بنیادی شان باید در سمت فروش ورود کنند تا بازار متعادل شود ، باید این کار را انجام دهند و جلوی زیان غیر منتظره سرمایه گذاران را بگیرند. به عبارت دیگر با توجه به کمبود بازار گردان در بازار به نظر می رسد مسئولیت بازار گردانی به عهده سهامداران عمده است و این اتفاق بالقوه می تواند برای آنها منافعی دراختیار داشته باشد و در عین حال میتواند ریسک قالب توجهی از سرمایه گذارانی که دراثر هیجان  در بازار سهم می خرند را کاهش دهد. با این اوصاف انتظار نمی رود که سرمایه گذاران نهادی بازار و سهامداران عمده که وزنه تعقل و تعهد بازار هستند این مساله را فراموش کنند و گرفتار موج سواری در بازار شوند .بنابراین تاکید باید براین باشد که نهادهای مالی متخصص در بازار در زمانیکه نیاز هست از سهم ها حمایت کنند و تعهد به حمایت داشته باشند و اگر قیمت سهمی بالا رفت سرمایه گذاران عمده خود را بری از مسئولیت ندانسته و اگر لازم است برای متعادل شدن بازار و جلوگیری از ریسک های سرمایه گذاری تلاش  مجددانه انجام دهند و به موقع عمل کنند  و نقدینگی لازم در زمان مناسب برای حمایت از بازار و شرایط بحرانی را نیز داشته باشند. 
 

افزایش نقدینگی در اقتصاد، سبب شکل گیری تورم بالایی شد، به طوریکه شاهد تورم 5.5 درصدی در مرداد ماه و 6.1درصدی شهریور ماه بودیم و در نهایت عدد نقطه به نقطه تورم به 31.4 درصد در شهریور ماه رسید، این مسئله چه تاثیری در صورت های مالی و در نهایت بازار سرمایه دارد؟

در شرایط تورمی در ابتدا نرخ فروش محصولات بالا می‌رود و پس از آن هزینه‌های سربار با تاخیر افزایش پیدا میکنند. این در حالی است که به طور معمول برای جلوگیری از شکلگیری تورم بالا در اقتصاد، شاهد افزایش واردات محصولات هستیم؛ اما اکنون با توجه به افزایش نرخ ارز، امکان واردات محصولات کاهش پیدا کرده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که شرکت‌هایی که فروش داخلی دارند و مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند با حجم بالایی از تقاضا روبه‌رو شوند و با افزایش فروش محصولات خود می‌توانند، حاشیه سود خود را بالا ببرند. همچنین شرکت‌هایی که ظرفیت خالی دارند نیز می‌توانند از وجود تقاضای بالا در زمان تورم استفاده کنند و سود خوبی به دست بیاورند. برای مثال میتوان به شرکت‌های غذایی، شرکت‌های داخلی تولیدکننده مواد شوینده و مصرفی اشاره کرد. از سوی دیگر شرکت‌هایی که تولید کننده محصولات فولادی هستند نیز به محض اینکه کشور از رکود خارج شود، میتوانند دوباره محصولات خود را با قیمت مناسبی به فروش برسانند و سود کنند. نکته اساسی این است که ایا ما درگیر یک رکود تورمی میشویم یا تورمی خواهیم داشت که بعد آن رونق اتفاق می افتد اگر دومی باشد این تورم برای شرکت‌هایی که تولید کننده محصولات نهایی بسیار مناسب بوده و سودهای خوبی برای آنها به همراه خواهد داشت. 
 

با توجه به رونمایی از ابزار آتی سبد سهام، لزوم توسعه ابزارهای مالی در بورس را چه می‌دانید؟ همچنین مزایای این ابزار را بفرمایید.

طی سال های اخیر در بازار سرمایه، مبحث پوشش ریسک زیادی جدی گرفته نشد. با این وجود از امروز و با رونمایی از ابزار آتی روی سبد سهام، این ریسک هم پوشش داده خواهد شد. به عبارت دیگر استفاده از آن شرایطی را فراهم می کند که در یک بازار کاملا نزولی بتوان کسب سود کرد. به عبارت دیگر استفاده از آن نشان می دهد سودآوری الزاما نیاز به بازار صعودی ندارد. در خصوص مزایای این ابزار می‌توان گفت که با داشتن سبد سهام خدمات نهادهای مالی تخصصی تر خواهد شد و با راه اندازی قرارداد آتی سبد سهام در زمان بازار نزولی نهادهایی را خواهیم داشت که سودآوری داشته باشند. اساسا با داشتن این ابزار می توان انحراف بین بازده و ثروت سرمایه گذاران را تا حد زیادی برطرف کرد. از سوی دیگر با توجه به اینکه این ابزار قدرت سودآوری را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد، می توانیم شاهد کارآمدی بیشتر نهادهای مالی باشیم. از سوی دیگر میتوانیم شاهد ارتقای موفقیت و دانش تحلیلگران باشیم، موضوعی که می تواند پیش بینی های بورسی را تا حد زیادی کارآمد کند. در حقیقت با ایجاد ابزار آتی روی سبد سهام، صندوق های سرمایه گذاری در پوزیشن خرید می توانند یک درصد ارزش معاملات خود را در معاملات شاخص سهام (سبد سهام) انجام دهند و در پوزیشن فروش نیز بدون محدودیت می توانند اقدام کنند. همچنین این ابزار امکان تسویه نقدی و فیزیکی را دارد. در تسویه فیزیکی و در صورت تمایل گیرنده، دارایی دریافت می شود و در غیر این صورت تسویه نقدی خواهد شد، به گونه ای که تمامی سود و زیان ناشی از این جریان برای سرمایه گذار خواهد بود.

عناوین برگزیده