تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۲
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۲۵۴۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برای عملکرد ۶ ماه اول سال رقم خورد:

تغییر جزئی در صورت های مالی بانک تجارت و ۶ نکته حسابرس

می متالز - گزارش حسابرسی شده عملکرد ۶ ماه اول سال بانک تجارت با تغییر جزئی صورت های مالی و نظر حسابرس درباره 6 نکته خاص منتشر شد.
تغییر جزئی در صورت های مالی بانک تجارت و ۶ نکته حسابرس

به گزارش می متالز، در پی اعلام صورت های مالی حسابرسی شده شرکت ها در کدال، بانک تجارت هم اقدام به انتشار صورت های مالی حسابرسی شده 6 ماه نخست سال جاری کرد.

براین اساس، "وتجارت" در این مدت به ازای هر سهم 483 ریال زیان محقق کرد که  نسبت به گزارش حسابرسی نشده یک درصد کاهش زیان داشته و  عمدتا به علت کاهش جمع هزینه ها در گزارش حسابرسی شده است. "وتجارت" در عملکرد 6 ماهه سال مالی قبل برای هر سهم 991 ریال زیان داشت اما در سال جاری قادر به کاهش 51 درصدی شد. 

این بانک بورسی در عملکرد واقعی 6 ماهه مبلغ 2.2 هزار میلیارد تومان زیان خالص محقق کرده است.

 

6 نکته حسابرس 

حسابرس و بازرس قانونی بانک تجارت نیز با بررسی اجمالی گزارش عملکرد هیات مدیره در سال گذشته با تاکید بر مطالبی و در بند 10 اعلام کرد: نرخ ارز قابل دسترس جهت تسعیر دارایی ها و بدهی های پولی ارزی، نرخ رسمی ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی تعیین شده است. با توجه به نامشخص بودن ضوابط و مقررات ارزی مرتبط با مانده‎های ارزی بانک و عدم تعیین نرخ تسعیر ارز مرتبط با مانده‎های مزبور، پیامدهای ناشی از تسویه اقلام پولی ارزی بانک منوط به مشخص شدن ضوابط و مقررات ارزی و نرخ‎های تسعیر مربوط توسط مراجع ذیصلاح است.

بند 11: سهام شرکت سرمایه‎گذاری ملی ایران به شرکت توسعه معادن جنوب واگذار شده که به دلیل عدم تکمیل وثایق از سوی خریدار، بانک اقدام به طرح دعوی در مراجع قانونی (کمیته سازش کانون کارگزاران بورس) کرده است. متعاقبا  به دلیل عدم پرداخت قسط اول به مبلغ 254.5 میلیارد تومان ثمن اقساطی معامله به سررسید 25 اسفند سال 96 و یک فقره چک بابت مطالبات سود سهام به مبلغ 629 میلیارد تومان به سررسید 25 شهریور سال جاری از سوی خریدار، دادخواست مطالبه ثمن نیز به خواسته قبلی (الزام به توثیق) اضافه شده و نهایتا  منجر به صدور گواهی عدم سازش در 13 اردیبهشت سال 97 شده است.

بنابراین دادخواست بانک در هیأت ‎داوری سازمان بورس در 18 مهر سال جاری برگزار اما تاکنون رای صادر نشده است. همچنین بابت فروش سهام شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس به شرکت فرو آلیاژ گنو تا تاریخ این گزارش مبلغ 190.6 میلیارد تومان مربوط به اقساط سررسید شده 28 اسفند 96 و 30 شهریور 97 (قسط سوم و چهارم) از سوی خریدار تامین وجه نشده است.

مضافا وجه 16 فقره چک بابت سود سهام دریافتنی از شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس جمعا  به مبلغ 125.9 میلیارد تومان به رغم سررسید، وصول نشده است. لذا اقدام حقوقی و قانونی به منظور فسخ قرارداد واگذاری از طریق کمیته سازش کارگزاران بورس انجام شده که پس از صدور گواهی عدم سازش در 11 اردیبهشت 97، دادخواست بانک در هیأت‎ داوری سازمان بورس در 18 مهر ماه برگزار اما تاکنون رای صادر نشده است. نتیجه پیامدهای ناشی از موارد فوق تاکنون مشخص نبوده و منوط به حل و فصل نهائی موضوع در مراجع ذیصلاح است.

بند 12: با توجه به کاهش سرمایه پایه بانک به مبلغ 9.79 هزار میلیارد تومان منفی (سال قبل مبلغ 7.63 هزار میلیارد تومان منفی) اطلاعات تعهدات و تسهیلات کلان، ذینفعان واحد و وضعیت باز ارزی همچنان بر مبنای مبلغ سرمایه پایه نافذ سال 94 (مبلغ 5.39 هزار میلیارد تومان) ارائه شده است.درحالی نسبت خالص دارایی های ثابت به حقوق صاحبان سهام منفی 35 درصد است که حد مجاز تعیین شده بانک مرکزی معادل 75 درصد است و سرمایه پایه نیز 69 درصد کاهش یافته است.

همچنین بالغ بر 50 درصد از اقلام ترازنامه‏ دارای ریسک 100 درصد بوده به طوری که دارایی های منجمد و بلوکه شده در بخش ‏های مطالبات از دولت و سرفصل‏ های مطالباتی مبالغ 37.5 و 13 هزار میلیارد تومان است. افزایش زیان بانک (بدون لحاظ کردن آثار کسری ذخایر مطالبات مشکوک‏ الوصول، اکچوئری و...) ادامه داشته و چگونگی خروج از شرایط حاکم برای این سازمان مشخص نیست.

بند 13: بر اساس دستورالعمل های ایفای‎تعهدات ارزی گذشته بانک مرکزی، بانک مورد گزارش با ثبت تعهدات ارزی با نرخ مرجع در سامانه بانک مرکزی، مدعی مبلغ 1.64 هزار میلیارد تومان مطالبات از بانک مرکزی شده که نتایج بررسی های بانک مرکزی تاکنون ابلاغ نشده و مقرر شده این موضوع مورد حسابرسی ویژه قرار گیرد.

همچنین بانک مرکزی در پایان سال مالی 90 به استناد مصوبه هیات 5 نفره کارگروه ساماندهی مسائل ارزی، مبلغ 225 میلیارد تومان تحت عنوان مابه‌التفاوت نرخ ارز از حساب بانک برداشت کرده است. بانک نسبت به موضوع برداشت اعتراض و اقدام به پیگیری کرده اما تا تاریخ این گزارش موضوع تعیین ‌تکلیف نشده و نتایج نهایی آن منوط به حل و فصل نهایی موضوع با بانک مرکزی خواهد بود.

بند 14: از بابت مالیات عملکرد سال های 94 و 95 به استناد برگ های تشخیص مالیاتی صادره جمعا  مبلغ 1.49 هزار میلیارد تومان مورد مطالبه قرار گرفته که مورد اعتراض بانک واقع شده است. همچنین مالیات پرداختنی از بابت عملکرد سال 96 و دوره مالی مورد گزارش با توجه به زیان ابرازی، محاسبه و لحاظ نشده است.

مضافا سازمان امور مالیاتی به استناد بندهای (ب) و (پ) ماده 17 قانون رفع موانع تولید رقابت‏ پذیر و ارتقاء نظام مالی جهت فعالیت‎های غیر بانکی از قبیل بنگاهداری و نگهداری سهام و املاک غیر منقول مازاد، بانک را مشمول مالیات دانسته لذا برگ تشخیص بابت عملکرد 95 به مبلغ 921.5 میلیارد تومان صادر که بانک نسبت به مبانی تشخیص اعتراض کرده است. پیامدهای ناشی از بابت موارد فوق، منوط به حل و فصل نهایی موضوع با مسئولین امور مالیاتی است.

بند 15: بهای تمام شده و ارزش دفتری دارایی های ثابت بانک (به استثنای زمین و وسایل نقلیه)به مبالغ 6.5 و 5.7 هزار میلیارد تومان بوده که تا ارزش 1.9 هزار میلیارد تومان از پوشش بیمه‎ای برخوردار است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده