تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۳:۳۷
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۵۵۰۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان:

کارت‌های بازرگانی کردستان مشمول بازگشت یک میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات شدند

‌می‌متالز - سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: دارندگان ۲۸۵ کارت بازرگانی در استان مشمول بازگشت یک میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات شدند.

به گزارش می‌متالز، بختیار خلیقی روز پنجشنبه در ۲ نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان تشکیل شد، اظهار داشت: دارندگان این تعداد کارت بازرگانی تا پایان اردیبهشت سال جاری فرصت دارند نسبت به پرداخت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت بازارچه‌های موقت مرزی از سال ۱۳۹۹ در استان آغاز شده است، اضافه کرد: ۷۴ هزار و ۲۵ نفر در قالب ۳۲ هزار و ۴۷۸ خانوار در استان مشمول دریافت کارت مرزنشینی شدند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه سال گذشته از ۱۷۷ هزار و ۴۹۹ کارت مرزنشینی در بازارچه‌های موقت مرزی استفاده شده است، افزود: میزان تخفیف سود بازرگانی اعمال شده هم بیش از یک هزار و ۲۳۷ میلیارد ریال بوده است.

خلیقی با اشاره به اینکه بازارچه‌های موقت مرزی استان شامل سیرانبند بانه، خانم شیخان مریوان و ملخورد سروآباد است، گفت: عمده کالا‌های وارداتی در این بازارچه‌ها در سال گذشته شامل کولرگازی، یخچال، لاستیک خودرو و لباسشویی بوده است.

وی در ادامه به مشکلات حوزه صادرات استان هم اشاره کرد و یادآور شد: نامناسب بودن راه‌های مواصلاتی منتهی به جاده‌های استان، مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات با توجه به ماهیت مبادلات تجاری بازرگانان استان با عراق، پایین بودن سهم تولید صادراتی در سبد صادراتی استان و کاهش کیفیت کالا‌های صادراتی به ویژه کشاورزی به دلیل بازرسی‌های متعدد و غیر اصولی از جمله چالش‌های پیش روی صادرات استان است.

عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات اخلال در نظام اقتصادی است

دادستان سنندج هم در این جلسه با اشاره به اینکه دستگاه قضا هم حامی دولت در رونق تولید و صادرات است، اظهار داشت: ساماندهی مرز‌ها یکی از شاه کلید‌های دولت در توسعه اقتصادی کشور است.

محمد جباری اضافه کرد: اگر ظرفیت کردستان در بخش کشاورزی و صادرات آن در حوزه مرز به هم گره زده شود شاهد تحول، هم در بخش تولید و هم صادرات خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه عزم دولت در فعالیت‌های اقتصادی جدی است و همه قوا هم مکلف به همراهی و مشارکت با دولتمردان هستند، گفت: حمایت‌هایی که در حوزه دستگاه قضا قابل انجام است را ما به جد پیگیری خواهیم کرد و در این راستا کارگروه ویژه‌ای را تشکیل خواهیم داد.

دادستان سنندج بر رفع مشکلات مربوط به حوزه ایمنی در مرز باشماق تاکید کرد و گفت: کمیته ایمنی و امنیت مرز در استان تشکیل شده که تاکنون هم برای ساماندهی مرز باشماق اقدامات مطلوبی را انجام دادند.

جباری یادآور شد: زمینی به مساحت ۲۵ هکتار بزودی به محوطه گمرگ باشماق مریوان افزوده می‌شود و با این اقدام بخشی از مشکلات این مرز در تردد مسافر و خودرو‌های ترانزیتی برطرف خواهد شد.

وی بر برخورد با تخلفات حوزه مبادلات مرزی تاکید کرد و گفت: ارز حاصل از صادرات باید به چرخه بانکی کشور بازگردد و صادرکنندگان مکلف به این مهم هستند و اگر این کار را انجام ندهند مرتکب جرم شدند.

دادستان سنندج یادآور شد: سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده متخلفانی که اقدام به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود نکرده بودند شناسایی شدند و در نهایت حدود ۱۰۰ میلیون دلار برگشت ارز حاصل از صادرات در استان انجام شد.

جباری ادامه داد: تخلفاتی هم در حوزه ورود نهاده‌های دامی انجام شده به گونه‌ای که افرادی ارز را تحویل گرفتند، ولی محصول را وارد نکردند یا اگر وارد کردند بی کیفیت و غیراستاندارد بوده است.

وی اضافه کرد: موارد مذکور بزه اخلال در نظام اقتصادی هم به شمار می‌رود لذا این افراد باید نسبت به انجام تعهدات خود اقدام کنند تا مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید.

دادستان سنندج اظهار داشت: سوءاستفاده‌هایی هم از کارت‌های بازرگانی در مناطق مرزنشین استان شده که رفع آن نیاز به ورود و عزم همگانی دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

عناوین برگزیده