به گزارش می متالز، محمد سعیدی ایزدی معاون معماری و شهرسازی با اشاره به تشکیل دهمین کمیته اعتلای معماری با حضور تعدادی از معماران بنام و همچنین جوان کشور، جزئیاتی از این جلسه را تشریح کرد و گفت: جلسه کمیته اعتلای معماری دو جلسه است که متمرکز بر مستندسازیها و پژوهشهایی است که در خصوص معماریهای واجد ارزش دوران گذشته و معاصر در حال بررسی و نقد است.
وی ادامه داد: متمرکز شدن روی این موضوعات با این هدف است که این مطالعات و مستندسازیها منجر به رهنمودها و یا راهنماهایی برای ارتقای معماری معاصر شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در جلسه نهم دو پروژه مهم معماری در اصفهان و یزد مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در جلسه دهم نیز مطالعه و پژوهشی که در مورد معماری گذشته ما در چهار شهر مطالعه شده بود بررسی و نقد شد.
این مقام مسئول با اعلام این مطلب که در مجموع در جلسه دهم، کمیته اعتلای معماری سه تصمیم اساسی اتخاذ کرده است، اظهار کرد: در حوزه مستندسازی تصمیم بر آن شد تا علاوه بر تدقیق شرح خدمات مستندسازی شرایطی را فراهم کنیم تا ضمن استفاده از فناوریهای نوین بتوان مستندسازیها و پژوهشها را در قالب بانکهای اطلاعاتی و فرمتهای جدید تنظیم کرد تا قابل استفاده برای همگان باشد.
ایزدی عنوان کرد: کار بزرگی در حال انجام است و مقرر شده تا هم مستندسازیهایی که توسط کمیته اعتلا در حال انجام است و هم مستندسازییهایی که از طریق سایر سازمانها انجام شده، جمع آوری کنیم و همه آنها در قالب یک تدوین و در اختیار علاقهمندان گذاشته شود.
وی دومین تصمیم اتخاذ شده در کمیته اعتلای معماری را بحث تدوین طرحها و یا الگوهایی بر پایه این مستندات عنوان کرد و افزود: از طریق فراخوان مقرر شد تا ما در شهرهایی که مطالعات را انجام دادیم به طراحی یک سری از الگوها بپردازیم.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، سومین تصمیمی که در مورد آن کمیته اعتلا به جمع بندی رسید، موضوع آموزش و تاکید بر آن بود.
ایزدی تاکید کرد: تلاش میکنیم تا یافتهها و مستنداتی را که در حال جمعآوری آنها هستیم، هم در یک بانک اطلاعاتی وارد کنیم و در اختیار عموم قرار دهیم و هم از سوی دیگر بتوانیم آنها را به طرق دیگر از جمله برگزاری کارگاههای آموزشی، سمینارها و دیگر روش ها، به صورت آموزشی نهادینه کنیم و جزو ارکان ادامه فعالیتها در دستور کار قرار دهیم.
وی در انتها خاطر نشان کرد: پیشنهاد خوبی که در دهمین جلسه کمیته اعتلا ارائه شد این بود که کار مشترکی را با دانشگاه به منظور ارتقای مباحث در دروس دانشگاهی و کتابهای درسی داشته باشیم.