به گزارش می متالز، تعدادی از رانندگان خودروهای سنگین ناوگان حمل و نقل بین شهری که در طرح پیش فروش و نوسازی ناوگان فرسوده در سال 95 شرکت کرده و با گذشت بیش از 18 ماه تاخیر، هنوز موفق به تحویل گرفتن خودروهای ولوو از شرکت سایپا دیزل نشدهاند هفته گذشته چند روز متوالی مقابل این خودروسازی تجمع کردند.
گفتنی است این رانندگان پیش از این هم تجمعات مشابهی داشتهاند و هدف از این تجمعات از سوی رانندگان مشخص شدن زمان تحویل خودروها عنوان شده است.
به گفته این رانندگان آذرماه سال 1395 با اسقاط خودروهای خود در طرح نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل جادهای کشور شرکت کرده و براساس قرارداد، شرکت مذکور باید در اردیبهشت ماه سال 96 این خودروها را به مشتریان تحویل میداده است.
همچنین این رانندگان اعلام کردند که به علت شرکت در طرح ساماندهی و تعویض خودروهای فرسوده مجبور به اسقاط خودرو قبلی خود بودهاند و نه تنها حدود 2 سال است که به علت نداشتن خودرو بیکار شدهاند بلکه خودروسازی سایپا دیزل هم هیچ پاسخ مشخصی به آنها نمیدهد.
براین اساس در همان روز که موضوع تجمع از سوی رانندگان مطرح شد، قائم مقام مدیرعامل سایپا دیزل دلایل این تاخیر را جویا شد که طی گفتوگویی مجید مدنی اعلام کرد که یکی از عوامل اثرگذار در تاخیرها تامین نقدینگی و تسهیلات مربوطه بوده که اکنون این مشکلات حل شده و شرایط برای تحویل تعدادی از خودروها فراهم آمده است.
وی همچنین اظهار داشت: پس از اعمال تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران، اروپاییها تا حدودی در اجرای تعهداتشان عقبنشینی کردهاند، اما شرکت سایپا دیزل علیرغم این موضوع در حال مذاکره با طرف اروپایی است و این مراودات به صورت کامل قطع نشده و امیدواریم تا این شرکت اروپایی به تعهدات خود عمل کند.
گفتنی است با توجه به زمان ثبت نام این خودروها که آذرماه 95 اعلام شده و زمان تحویل یعنی اردیبهشت 96، این گفته قائم مقام سایپا دیزل در رابطه با اینکه تحریمها منجر به عدم اجرای تعهدات شده چندان قابل پذیرش نیست، زیرا به نظر میرسد اگر این خودروساز به موقع برای پاسخگویی به تعهدات خود اقدام میکرد قطعا بسیار زودتر از وقوع تحریمها میتوانست به تعهدات خود عمل کند. چنانکه همان زمان این شرکت خودروهایی مشابه با خودروهای تعهد شده در طرح نوسازی ناوگان فرسوده را به صورت نقدی به بعضی متقاضیان فروخته است.
اما نکته حائز اهمیت آن است که طی گفتوگوی مذکور مدنی اعلام کرد که این شرکت خودروسازی فارغ از تجمعات روزهای اخیر و بر حسب وظیفه برای پاسخگویی به مشتریان ، برنامهریزی کرده و قرار است با دادن 430 شماره شاسی بخشی دیگری از تعهدات خود را عملیاتی کند.
وی با اشاره به اینکه پیش از این 1200 خودرو تحویل مشتریان شده است، گفت: از امروز دوم دی ماه 97، تحویل شماره شاسی به 61 نفر را آغاز کردهایم و هر چند روز یکبار تعداد دیگری شماره شاسی به مشتریان اعلام و در مجموع ظرف هفتههای آینده شماره شاسی به 430 مشتری اعلام خواهد شد.
مدنی گفت: از آنجا که اروپاییها بدعهدی کردهاند و ممکن است نتوانیم قطعات مورد نیاز را از کشور اروپایی تامین کنیم برای انجام بخش باقیمانده تعهداتمان با یک شرکت چینی وارد مذاکره شدهایم و تمام کارها انجام شده و در صورتی که مشکل نقل و انتقالات مالی حل شود قطعات این خودروها فورا به کشور وارد میشود.
اما علیرغم این وعده پرطمطراق معلوم شد که وعده سایپا دیزل رنگ واقعیت به خود نگرفت و به گفته رانندگان چشمانتظار هیچ رانندهای به جز یک نفر در مورخ دوم دی ماه 97 شماره شاسی دریافت نکرده است. ضمن اینکه آن شماره شاسی هم به صورت دستی و خارج از روال معمول که انتقال از طریق پیامک بوده به راننده تحویل شده است.
این گزارش میافزاید در حالی این روزها بسیاری از خودروسازان از جمله سایپا دیزل عدم اجرای تعهدات به مردم را به موضوع تحریمها نسبت میدهند که براساس اسناد موجود این شرکت خودروساز بدون اینکه تعهدات خود را برای تحویل خودروهای ولوو در طرح نوسازی عملیاتی کند اقدام به فروش نقدی کرده است.
بر این اساس در اطلاعیه شماره 113 این خودروسازی در مورخ 96.9.23 با موضوع تمدید زمان ثبت نام طرح فروش گروه ولوو با تحویل 3 ماهه تعدادی خودرو ولوو را به صورت فوری به فروش میرساند.
همچنین در بخشنامه 9509 با موضو طرح فروش محصولات ولوو تک با زمان تحویل اردیبهشت 96 اقدام به فروش تعداد دیگری خودرو کرده است.
رانندگانی که در طرح نوسازی ناوگان فرسوده ثبتنام کردهاند میپرسند اگر شرکت خودرویی برای تحویل به موقع به آنها در اختیار نداشته است دلیل ثبتنام جدید برای فروش نقدی همان محصولات چه بوده است؟ به خصوص با توجه به اینکه زمان اطلاعیههای ثبتنام فروش نقدی پس از زمان اعلام شده برای تحویل خودروهای طرح فرسوده بوده است.