تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۵۶۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آینده نامعلوم یک سرمایه‌گذاری پرریسک

بیت کوین به کدام سمت خواهد رفت؟

می متالز - کمتر از یک دهه از ورود بیت کوین در سسیستم تبادلات مالی دنیا می‌گذرد. گرچه هویت سازندگان یا سازنده آن به درستی مشخص نیست و بعضا گفته می‌شود توسط گروهی از برنامه‌نویسان حرفه‌ای نوشته شده ام ارزش آن در بازار جهانی از چند سنت به چندین هزار دلار رسیده است.
بیت کوین به کدام سمت خواهد رفت؟

به گزارش می متالز، حدود یک‌سال پیش و پس از رسیدن ارزش بیت کوین به نزدیک به 20 هزار دلار در بازار جهانی، دارندگان این ارز دیجیتالی به این وسوسه افتادند که می‌توان با سرمایه‌گذاری در این راه میلیاردر شد. اکنون، پس از گذشت کمتر از 12 ماه و سقوط آزاد ارزش آن به میزان 82 درصد، دارندگان هنوز به رشد مجدد و بازگشت قیمت به میزان سابق فکر می‌کنند، حال آنکه دیگر قابل کتمان نیست که آنچه که شاهد آن بودیم یک حباب اقتصادی بوده است. در نمودار شماره 1، تغییرات قیمتی بیت کوین از دسامبر 2017 تاکنون آورده شده است.

بیت کوین پیش از رسیدن به ارزش 20 هزار دلار، مسیر سهمی‌واری طی کرده بود و با چند بار صعود به قله‌های قیمتی و سقوط آزاد، تعادل قیمتی جدیدی پیدا کرد. گفته می‌شود که تعریف دقیق حباب در اقتصاد کار آسانی نیست. در این خصوص، وقتی بیت کوین به رشد ارزش یک میلیون درصدی رسید، پروفسور ویکرام مانشارمانی استاد دانشگاه هاروارد و متخصص مسائل اقتصادی، اعلام کرد که طبق معیاری که برای حباب تعیین کرده است، قیمت بیت کوین حباب نیست. البته با این حال، تعدادی بیت کوین را که با قیمت یک هزار دلار در فوریه 2017 خریده بود در دسامبر با ارزش 20 هزار دلار فروخت و سود زیادی کرد. یکی از عناصر مهمی که در بررسی حباب اقتصادی کمتر دیده می‌شود، مشارکت عموم است. به گفته پروفسور ویکرام مانشارمانی «وقتی رانندگان تاکسی نیز درباره آن صحبت کنند، زمانی است که شما باید مطمئن شوید آن قیمت حباب است». پروفسور با بیان این نکته و در نظر گرفتن رشد قیمتی اخیر، توجه به اخبار مرتبط منتشر شده در رسانه‌ها نتیجه‌گیری کرد که صعود ارزش بیت کوین ماهیت حباب دارد.

در حالی که مردم در دنیا به خرید بیت کویت تمایل زیادی پیدا کرده‌اند، دولت‌ها در سطح دنیا هنوز از به رسمیت شناختن بیت کوین به عنوان ارز بین‌المللی خودداری می‌کنند؛ هر چند در اقتصادهای بزرگ دنیا مانند آمریکا، آلمان و چین برای بیت کوین، ماهیت کالا در نظر گرفته شده است. در واقع پرداخت وجه با استفاده از بیت کوین رایج و قانونی است و مانند تهاتر یا معامله کالا به کالا فرض می‌شود؛ اما در ایران در حال حاضر، استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی در تبادلات پولی ممنوع اعلام شده ‌است.

برای به دست آوردن بیت کوین هم می‌توان آن را خرید و هم استخراج کرد. اغلب مردم، برای سرمایه‌گذاری به خرید بیت کوین اقدام می‌کنند اما می‌توان با در اختیار داشتن کامپیوتر مجهز به سخت افزار قدرتمند، بیت کوین استخراج کرد. مصرف برق لازم جهت استخراج یک بیت کوین سرسام‌آور است و به گفته برخی منابع، هم اکنون 2.5 گیگاوات انرژی توسط شبکه بیت کوین مصرف می‌شود.

عناوین برگزیده