تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۰
بازدید: ۷۲۷
کد خبر: ۲۵۸۰۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

موفقیت کارشناسان فولاد خراسان در قطع وابستگی به خارج برای تعمیراساسی کمپرسور اکسیژن

‌می‌متالز - تعمیرات اساسی کمپرسور اکسیژن واحد «گازرسانی و هوای فشرده»‌ی مجتمع فولاد خراسان با اتکا به خودباوری و توان داخلی کارکنان واحد اکسیژن با موفقیت انجام شد.

به گزارش می‌متالز، به گفته مدیر «پشتیبانی فنی، انرژی و سیالات» با توجه به فرسودگی تجهیزات کمپرسور اکسیژن، تعمیرات اساسی کمپرسور یادشده که چندین سال منتظر حضور کارشناسان خارجی بود، در داخل شرکت و با دانش بومی اجرا شد.

رضا قربانی با اشاره به اهمیت کارکرد کمپرسور‌های اکسیژن در واحد‌های تفکیک هوا، گفت: تا پیش از این برای تعمیرات کمپرسور نیاز به حضور متخصصان شرکت سازنده آن بود که علاوه بر صرف هزینه‌های بسیار، خروج ارز از کشور را در پی داشت و تعمیرات آن نیازمند مدت زمان طولانی بود که موجب وقفه قابل توجهی در تولید می‌شد.

رییس واحد گازرسانی و تولید اکسیژن مجتمع فولاد خراسان هم گفت: این کمپرسور‌ها که یکی از وظایف آن فشرده سازی اکسیژن تا فشار حداکثر ۳۱ بار است، دارای تکنولوژی منحصر به فرد LABYRINTH کشور سوئیس است و از صنایع پیشرفته High-Tech محسوب می‌شود.

صدقیان در ادامه درباره اجرای تعمیرات اساسی کمپرسور گفت: این تجهیز، اولین بار در سال ۱۳۹۴ و پس از گذشت ۱۵ سال و کارکرد پیوسته از زمان شروع به کار واحد اکسیژن به دلیل خرابی یکی از قطعات آن از مدار خارج شده بود که قطعه معیوب برای انجام تعمیرات به نماینده شرکت سازنده در ایران ارسال و پس از تعمیرات برگردانده شده بود. با این وجود برای تعمیرات اساسی کارشناسان شرکت سازنده خارجی به دلیل تحریم‌ها از حضور در کشور امتناع کردند. در پی عدم حضور کارشناسان خارجی تعمیرات اساسی این قطعه به مناقصة گذاشته شد که به دلیل High-Tech بودن تنها نماینده سابق شرکت سازنده با پیشنهاد قیمت بسیار بالا در استعلام شرکت کرد.

سرپرست نت مکانیک واحد اکسیژن مجتمع فولاد خراسان گفت: پس از بررسی فعالیت‌ها و سوابق نماینده شرکت سوئیسی در کشور و با توجه به این که شرکت مزبور قبلا چنین تعمیراتی را انجام نداده و از طرفی قیمت بالای اعلامی، سرانجام ایده‌ی انجام اورهال توسط پرسنل خود واحد شکل گرفت.

شهریار پور افزود: پس از بررسی کلیه مدارک موجود کمپرسور و برگزاری چندین جلسه داخلی در واحد اکسیژن و با حمایت معاون بهره برداری و مدیریت پشتیبانی، انرژی و سیالات اورهال کمپرسور اکسیژن برای اولین بار در دستور کار واحد قرار گرفت. مدیر پشتیبانی، انرژی و سیالات مجتمع فولاد خراسان، با قدردانی از گروه اجرایی افزود: همکاران ما توانسته اند با اجرای کامل تعمیرات این تجهیزات حساس، قدمی مهم را در راستای بومی سازی توانمندی‌های صنعتی در این شرکت تولیدی با موفقیت بردارند و تجهیز اورهال شده نیز در وضعیت خوبی برای از سرگیری کار قرار دارد.

صرفه جویی ارزی معادل ۶۶ هزار یورو، ارتقای دانش فنی همکاران، صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها از دستاورد‌های این اقدام ارزشمند بوده است.

موفقیت کارشناسان فولاد خراسان در قطع وابستگی به خارج برای تعمیراساسی کمپرسور اکسیژن

موفقیت کارشناسان فولاد خراسان در قطع وابستگی به خارج برای تعمیراساسی کمپرسور اکسیژن

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده