تاریخ: ۱۳ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۳۶
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۵۸۰۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

درخواست نماینده مجلس از خودروسازان درباره تعهدات و قیمت‌های سابق

می متالز - نماینده مجلس گفت: باید ارزش روز مبلغی که خریداران در زمان پیش‌فروش خودرو پرداخت کردند محاسبه و باقی‌مانده زمان تحویل از خریداران اخذ شود. شرکت‌ها موظفند به تعهدات خود با قیمت‌های سابق پایبند باشند.
درخواست نماینده مجلس از خودروسازان درباره تعهدات و قیمت‌های سابق

به گزارش می متالز، محمدحسین فرهنگی با بیان اینکه خودروسازان باید به تعهدات خود پایبند باشند گفت: نکته مهم در حوزه قیمت خودرو، تعهدات پیشین این کارخانه‌ها است که براساس توافق میان کمیسیون صنایع و خودروسازان، شرکت‌ها موظفند به تعهدات خود با قیمت‌های سابق پایبند باشند. مردمی که یک سال گذشته در پیش‌فروش ثبت‌نام کردند نباید به دلیل کاهش ارزش پول متضرر شود چرا که با مبلغی که خریداران در زمان پیش‌فروش در اختیار خودورسازان قرار دادند این کارخانه‌ها می‌توانستند خودرو را فوری و با هزینه پایین تولید کنند.

وی افزود: اگرچه خودروسازان سخت زیربار عمل به تعهدات خود می‌روند اما پیش‌فروش معامله‌ای دوطرفه است و برای اعتمادسازی طرفین باید به تعهدات خود عمل کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید ارزش روز مبلغی که خریداران در زمان پیش‌فروش پرداخت کردند محاسبه و باقی‌مانده قیمت خودرو در زمان تحویل از خریداران اخذ شود.

فرهنگی با بیان اینکه خودور نیز مانند سایر کالاها تحت‌تاثیر بازار است، گفت: تغییر قیمت قطعات، مواد اولیه و دستمزدها باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود. در صورتی که خودورسازان ملزم به عرضه خودرو با قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام‌ شده شوند ورشکستگی آنها حتمی است.

وی تاکید کرد: درصورتی که قیمت بازار و کارخانه به یکدیگر نزدیک شود انگیزه‌های دلالان بازار خودرو از بین می‌رود و بازار خود را با فاصله‌های قیمتی منطبق می‌کند. زمانی‌که فاصله میان قیمت خودرو در کارخانه و بازار کم شود تقاضا کاهش پیدا کرده و خودروساز ناچار می‌شود قیمت را کاهش دهد بنابراین میان عرضه و تقاضا تعادل شکل خواهد گرفت.

فرهنگی افزود: تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار نقدینگی را به سمت خرید این کالا سوق می‌دهد که نیاز است این جاذبه از بین برود.

وی با بیان اینکه به دلیل تحریم بسیاری از قطعه‌سازان نتوانستند قطعات موردنیاز را تامین کنند در نتیجه قیمت خودرو افزایش پیدا کرد، ادامه داد: قیمت‌ها براساس واقعیت‌های بازار شکل می‌گیرد و متاسفانه فرآیند عرضه و تقاضا در ایران مشکلات بسیاری دارد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده