تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۲۴
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۵۸۳۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تورم به دست دولت خلق می‌شود/ دولت نمی‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد؟

‌می‌متالز - سرپرست اسبق وزارت اقتصاد بر این باور است: همان اندازه که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۸۸ باعث شد که ما بتوانیم با قاچاق مبارزه کنیم که به همان اندازه هم ما با این کاری که در مورد گندم انجام دادیم می‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم.

‌می‌متالز - زهرا ترابی: حسین صمصامی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با می‌متالز، درباره وضعیت بازار اقتصادی با توجه به افزایش قیمت‌های کالا‌های اساسی پاسخ داد: با توجه به شرایط موجود با این جو تورمی که ایجاد شده است که البته گفته‌اند ما به مردم یارانه می‌دهیم قطعا این یارانه‌ای که پرداخت می‌کنند و با توجه به افزایش قیمت‌های جانبی که در جامعه ایجاد می‌شود نمی‌تواند افزایش هزینه‌ها را تامین کند. همانطور که در سال ۸۸ این اتفاق افتاد و نتوانست تامین کند. به نظر من، دولت باید سر عقل بیاید و خیلی سریع عمل کند و قیمت را به قیمت پارسال برگرداند.

وی تصریح کرد: نکته ایی که باید اشاره کنم، چرا تا وقتی بازار بهم می خورد و افزایش قیمت داریم سریع عنوان می‌کنند که قاچاق صورت گرفته است که همه‌اش حرف است. در کشور ما با بازی قیمت نمی‌توانیم جلوی قاچاق را بگیریم. راه مبارزه با قاچاق در شرایط موجود این است که شما یک پایگاه اطلاعاتی درست کنید و کالا‌ها را شناسنامه دار کنید و صندوق‌های فروش را به سازمان مالیاتی وصل کنید و قانون پولشویی را در کشور به درستی اجرا کنید. اگر این‌ها اتفاق بیفتد شما می‌توانید جلوی قاچاق را بگیرید. اما شما این را ول کرده‌اید در حالی که این‌ها اساس مبارزه با قاچاق است.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد تصریح کرد: مادامی که شما این زیر ساخت‌ها را آماده نکنید با افزایش قیمت نمی‌توانید جلوی قاچاق را بگیرید. به دلیل اینکه افزایش قیمت طوری تعبیر می‌شود که قاچاق دوباره به صرفه شود و آن حاشیه سود برای قاچاقچی هم با گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان ایجاد می‌شود که دوباره می‌بینیم ما هم قیمت را بالا برده‌ایم و هم نتوانستیم جلوی قاچاق را بگیریم. همان اندازه که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۸۸ باعث شد که ما بتوانیم با قاچاق مبارزه کنیم که به همان اندازه هم ما با این کاری که در مورد گندم انجام دادیم می‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم.

صمصامی اظهار کرد: متاسفانه آقای وزیر کشاورزی دانش لازم را در عرصه اقتصاد کشاورزی ندارد. فقط مشکل این نیست، از طرف دیگر ۵۸ درصد دستمزد‌ها را بالا برده‌اید که همین امر منجر به تعدیل نیروی کار در کشور شده است. این کار برای چه اتفاق افتاده است؟ در حال حاضر دولت نمی‌توانید دستمزد را پایین آورد، چون موجی از اعتراضات کارگری ایجاد می‌شود و از آن طرف هم آن کارفرما نمی‌تواند دستمزد را با این افزایش حقوق پرداخت کند و برای همین از دو یا سه کارگری که دارد یکی را تعدیل می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی که یک بی تجربه خامی را در وزارت کار قرار می‌دهید نتیجه آن همین می‌شود، آن وقت شما مدام می‌گویید تورم از کجا ایجاد می‌شود؟ تورم که از هوا خلق نمی‌شود، تورم به دست خود دولتی‌ها دارد در جامعه ایجاد می‌شود. بودجه ۱۴۰۱ تورم زا است و ما این را گفته‌ایم و اگر دولت بخواهد این را ادامه دهد موج تورمی بدجوری می‌آید و فقیر را فقیرتر می‌کند و بیشترین ضربه این تورم برای فقرا است. تعجب می‌کنم دولتی که ادعا می‌کند دولت مبارزه با فقر است چگونه این کار را می‌کند. این سیاست اشتباهی که نمی‌توانیم با افزایش قیمت جلوی قاچاق را در شرایط موجود اقتصاد ایران بگیریم.

عناوین برگزیده