تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۴
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۶۱۵۳۳
سرویس خبر : متالورژی و مواد

صنعت دایکست برای پیشرفت به تکنولوژی‌های روز دنیا نیاز دارد

‌می‌متالز - انتخابات اعضای جدید هیات مدیره انجمن دایکست مصادف بود با اوج دوران کرونا در کشور و در مصاحبه قبلی با رییس هیات مدیره انجمن دایکست درخصوص برنامه‌های انجمن سوالاتی مطرح شد و آموزش از مهمترین مسائلی بود که مطرح شد.

به گزارش می‌متالز، پس از گذشت چندین ماه مجددا با مهندس آیتی رییس انجمن مهندسی دایکست (ریخته‌گری تحت فشار) گفتگویی انجام دادیم تا از روند انجام برنامه‌های این انجمن مطلع گردیم. در ذیل این مصاحبه را می‌خوانیم:


۱- آیا اهدافی که انجمن با روی کار آمدن هیأت‌مدیره جدید به‌دنبال آن بوده تحقق پیدا کرده است؟

یکی از مهمترین اهدافی که انجمن با روی کار آمدن هیأت‌مدیره جدید به‌دنبال آن بود بحث آموزش بود که بزرگترین ایده ما آموزش در محل کارفرما و در محل کارخانجات بود و این موضوع می‌توانست کمک بسیار شایانی ازنظر کمی و کیفی در عرصه تولید به تمام تولیدکنندگان و کارفرمایان ارائه نماید. هرچند که متأسفانه به‌دلیل ادامه دار بودن وضعیت کرونا در کشور این مسأله بدون هیچگونه اقدامی باقی مانده است. خوشبختانه با افول این همه‌گیری می‌توانیم به‌زودی از اساتیدی که در این امر تلاش می‌کنند دعوت کنیم تا بصورت حضوری این آموزش‌ها انجام شود.

ازطرفی در این مدت ازطریق فضای مجازی و اپلیکشن کلاب‌هاوس که به همت جناب آقای جعفری‌نژاد که یکی از خبرنگاران زحمتکش و فعال در حوزه معادن و متالورژی هستند؛ هر هفته شنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۱ شب جلسات آموزشی فوق‌العاده خوب و به‌روزی توسط کارشناسان مطلع صنعت دایکست از داخل و خارج از کشور برگزار می‌گردد و فعلاً بیشترین انتقال اطلاعات و آموزش‌ها از این طریق به دایکست‌کاران ارائه می‌شود که مورد استقبال و رضایت تمامی دایکست‌کارانی که در این ارتباط هستند، قرار گرفته است.

۲- در بخش آموزش رایگان به پرسنل شرکت‌ها در محل کارخانجات، استقبال مدیران چگونه بوده است؟

اما متاسفانه همچنان مشکل عدم استقبال کارفرمایان شرکت‌های مختلفی پا برجاست. ما هنوز نتوانستیم به این مسئله را پی ببریم که چرا برخی کارفرمایان به دنبال ارتقای کیفی کار خود از طریق آموزش نیستند. منشی انجمن با شرکت‌های زیادی در تماس بوده است و از آن‌ها خواهش کردیم که حتی در همین جلسات فضای مجازی نیرو‌های خود را شرکت بدهند. این نحوه آموزش بدون هیچگونه هزینه‌ای می‌تواند وضعیت کیفی تمام شرکت‌ها را بلا استثنا افزایش بدهد. اما متاسفانه باید گفت که استقبال خوبی در این زمینه نشده است که این به مشکلات اساسی و پایه‌ای کار تولید در کشور ما برمی‌گردد چرا که اعتقاد به افزایش کیفیت و افزایش رضایت مشتری متاسفانه فعلا جایگاهی که باید داشته باشد را ندارد و باز هم متاسفانه باید اعلام کنم که بیشترین فرصتی که باید صرف ارتقا سطح کیفی تولیدات قرار بگیرد به از دست ندادن همین سطح تولید و بازار کنونی جهت زنده نگه داشتن کارخانه یا کارگاه در وضعیت فعلی اختصاص یافته است.

از دلایلی که شرکت‌ها در مورد عدم استقبال از آموزش مطرح می‌کنند بروکراسی‌ها و بالاخص مشکلات مالی است که شرکت‌های مادر و خریداران عمده برای آن‌ها ایجاد کرده‌اند، ولی با توجه به رایگان بودن این خدمات این‌ها بهانه‌ی مناسبی نیست و این تصمیم‌گیری‌ها باعث شده که ارتقای کیفی در اولویت آخر باشد. یکی از مهم‌ترین دلایلی این موضوع، عدم درخواست مشتری‌های اصلی از سازندگان بابت کیفیت قطعات است و متاسفانه باید عرض کنم که عدم کنترل کیفیت قطعات مصرفی در بازار قطعات و لوازم یدکی در سطح کشور می‌باشد که انشاالله حرف‌های زیادی برای گفتن هست که در آینده مطرح می‌کنم و جداگانه به آثار سوء این وضعیت اشاره خواهم کرد. دلیل اصلی بوجود آمدن چنین شرایطی متاسفانه ارجحیت منافع فردی به منافع جمعی است.

۳- آیا تعداد اعضای انجمن افزایش پیدا کرده است و این اعضا چه مطالباتی از انجمن دارند؟

باید عرض کنم تعداد اعضای انجمن دایکست افزایش داشته است، ولی از آنچه ما انتظار آن را داشتیم بسیار کمتر است. در نمایشگاه متافو سال گذشته با بسیاری از دوستان ملاقات داشتیم که خواستار عضویت در انجمن دایکست بودند، ولی بعد از آن، استقبال و پیگیری انجام نشد که می‌توان مهمترین دلیل آن را رونق فوق‌العاده‌ی ارتباطات و جابجایی اطلاعات بین کلیه افراد از تمامی سطوح در فضای مجازی دانست. این روز‌ها تقریباً تشکل‌ها و انجمن‌ها به صورت فیزیکی دور هم جمع نمی‌شوند و حتی خدمات آن‌ها از طریق فضای مجازی است که به صورت فوق‌العاده کم هزینه‌تر و راحت‌تر است. اکثر انجمن‌ها گرفتار همین موضوع هستند و حتی آموزش‌ها و کلاس‌ها و جلسات در این چند سال به صورت مجازی بوده و باعث شده که رفت و آمد‌ها و حضور فیزیکی کمرنگ شود. جالب است بدانید دوستانمان در شرکت‌های اروپایی ادعا می‌کنند با اینکه وضعیت عادی شده جلساتشان هنوز هم به صورت مجازی برگزار می‌شود و برآوردی که انجام شده اینست که این جلسات راندمان فوق‌العاده بهتری دارند.

از طرفی هم مطالباتی که کارفرمایان از انجمن دارند بسیار کم بوده است چرا که ارتباطات و حضور در انجمن به دلیل محدودیت‌های کرونا کم شده است، ولی از همین مقدار مطالباتی که برای حل آن‌ها از انجمن درخواست شده معمولاً مطالبات شخصی و مالی بوده است که ۹۹ درصد آن هم مربوط به تعرفه‌هاست. در خصوص افزایش قیمت‌های سوخت و برق و مواد اولیه و حقوق و دستمزد‌ها و... تقریباً دست‌اندرکار اصلی، مدیران کلان کشور هستند و انجمن‌ها نقشی ندارند. ولی در مورد ارتباط با وزارت صنایع شاید انجمن بتواند با نامه نگاری و پیگیری‌های مناسب درخواست افزایش و یا کاهش برخی تعرفه‌ها را داشته باشد. حتی متاسفانه گاهی شاهد بودیم بعد از ارتباط با واحد‌های وزارت صنایع و یا واحد خصوصی سازی یا واحد‌های مرتبط با واردات در اداره صنایع، ابتدا استقبال آنچنانی نکردند، اما همچنان به دنبال ایجاد جایگاهی در اداره صنایع برای انجمن و سندیکا هستیم تا از این طریق بتوانیم منافع صنعتگران را پیگیری کنیم.

۴- در بحث صادرات صنایع دایکستی، سال ۱۴۰۰ چگونه سالی بود؟ امسال را چگونه پیش‌بینی می‌فرمایید؟

در مورد بحث صادرات صنایع دایکستی با توجه به وضعیت کشور و اینکه همچنان در تحریم ۱۰۰ درصدی از طرف کل کشور‌های صاحب تکنولوژی و درخواست کننده قطعات هستیم، وضعیت مناسبی نداشتیم. بیشتر صادرات ایران مواد اولیه و یا مواد خوراکی بوده است. ولی قطعات صنعت دایکست را کشور‌های پیشرفته دنیا نیاز دارند همچنین بسیاری از تجهیزات و قطعات صنعت دایکست هم وارداتی است که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم هیچ‌گونه خدماتی از بیرون بگیریم و چه به خارج ارائه بدهیم و اگر این مشکل به زودی حل شود یکی از مهم‌ترین و ارزنده‌ترین کار‌های انجمن می‌تواند ارتباط با شرکت‌های مادر این صنعت در کشور‌های اروپایی و کشور‌های صاحب تکنولوژی باشد چرا که هنوز بحث انرژی و نیروی کار ارزان در ایران نسبت به دنیا دو امتیاز فوق العاده بالایی است که با آن می‌توان در بازار‌های جهانی عرض اندام کرد و همچنین بحث انتقال تکنولوژی از سوی کشور‌های پیشرفته هم کمک شایانی به صنعت ما خواهد نمود.

منبع: باشگاه آلومینیوم

عناوین برگزیده