تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۹
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۶۱۶۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آواربرداری عملکرد دولت روحانی و کنترل تورم زمان‌بر است / ذخایر صندوق توسعه ملی جارو شد

‌می‌متالز - کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تولید ارز ۴۲۰۰ و تبعات تخصیص ارزی که جز فساد و رانت ماحصلی برای مردم ایران نداشت و تحویل دو خودروساز با نود هزار میلیارد تومان زیان بخشی از آوار‌های جا مانده از دولت قبل است.

به گزارش می‌متالز، دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن وعده اصلاحاتی در بخش‌های مختلف اقتصادی به مردم داده است و مردم همچنان منتظر تحقق این وعده ها، حال این سوال مطرح می‌شود که آیا اصلاحات مورد نظر دولت در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود؟ آوار‌های به جا مانده از عملکرد و مدیریت دولت قبلی به سرعت قابل کنار زدن است که انتظار تحقق اصلاحات را داشته باشیم؟ کارشناس وتحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره با ما سخن گفته است.

عطا بهرامی؛ کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص آوار‌های به جا مانده از دولت قبلی برای دولت سیزدهم گفت: متاسفانه آوار برداری از عملکرد دولت آقای روحانی کار بسیار سختی است چرا که دولت قبلی در هشت سال مدیریت اقتصادی خود مصائب و چالش‌های بی شماری برای اقتصاد ایران ایجاد کرد که دولت سیزدهم به این زودی‌ها نمی‌تواند آن را جمع و برطرف کند.

وی در این باره مثالی زد و گفت: به عنوان مثال می‌توان به عملکرد دولت آقای روحانی در موضوع صندوق توسعه ملی اشاره کرد به طوری که در آن دولت صندوق توسعه ملی که ذخیره مالی و پولی مردم در حال حاضر و برای نسل‌های آینده است جارو شد، شبیه به عملکرد دولت آقای خاتمی که صندوق را جارو کرده تحویل دولت هشتم داد.

استاد اقتصاد در خصوص تازه‌ترین صحبت رئیس صندوق توسعه ملی گفت: به این دلیل آقای غضنفری نسبت به خواسته و عملکرد برخی وزارتخانه‌ها گلایه‌مند است که صندوق توسعه ملی را بسان قلک خودشان می‌بینند، چرا که پیش از این دولت قبلی چنین برخورد‌ها و توقعاتی از صندوق به صورت روال عادی گزارش شده که اینک نیز برخی گمان می‌کنند هر جایی کم آوردند و قادر به مدیریت بودجه خود نبودند می‌توانند به سراغ صندوق توسعه ملی بروند.

عطا بهرامی در خصوص آواری که درباره عدم نوسازی و توسعه زیر ساخت‌های کشور در دولت قبلی به جا مانده به حوزه راه آهن اشاره کرد و گفت: حمل ونقل ریلی که شناخته شده‌ترین و راحت‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی در جهان به شمار می‌رود متاسفانه در دولت قبلی به هیچ وجه توسعه نیافت، به طوری که اینک هزار عدد لوکومتیو کم داریم. تامین، خرید و بهره برداری از این لوکوموتیو‌ها زمان بر است، لذا قطعا تا زمان تامین راه آهن کشور عملا از دست رفته است.

وی در ادامه در خصوص بی توجهی دولت قبلی به موضوع سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: در عدم سرمایه گذاری دولت قبلی در بخش‌های مختلفی مثل پتروشیمی ها، راه آهن، صنعت خودرو، بخش نفت و گاز، کشور با مشکلات جدی رو به رو شده است. در صنعت خودرو دو خودروساز با نود هزار میلیارد تومان زیان تحویل دولت فعلی شده است. تولد ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبعات تخصیص ارزی که جز تولید فساد و رانت ماحصلی برای مردم ایران نداشت نیز از مجموعه آوار‌های به جا مانده از دولت قبل است.

عطا بهرامی در خصوص تبعات مدیریت اقتصاد در دولت آقای روحانی گفت: بسیاری از موضوعات اقتصادی که با بی توجهی دولت قبل امروز به مباحث امنیتی تبدیل شده و دامنه آن به تامین کالا‌های استراتژیک و ارز کشیده شده را باید در زمره مواردی گذاشت که درست کردن آن زمان بر وهزینه بار است و تبعات مختلفی تا زمان اصلاح بر کشور وارد می‌کند.

کارشناس اسبق مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص هجمه‌ها به دولت سیزدهم گفت: اصلاح طلبان در حالی تلاش می‌کنند دولت سیزدهم را به دلیل گرانی‌ها و اصلاحات نظام یارانه‌ای زیر سوال ببرند و دائم خود را نگران مردم نشان دهند و دولت را به سوء تدبیر و بی کفایتی در مدیریت اقتصاد متهم کنند که بخش اعظم مشکلات امروز اقتصاد کشور نتیجه عملکرد دولتی است که با حمایت آن‌ها روی کار آمد. دولت سیزدهم برای رفع چالش‌ها چاره‌ای به جز سیاست گذاری درست ندارد، سیاست گذاری که مشاهده آثار آن زمان بر و هزینه زاست.

عطا بهرامی در این باره تصریح کرد: دولت سیزدهم راه طولانی برای اصلاح ساختار‌های اقتصادی و صنعتی کشور دارد. در بخش خودروسازی، اصلاح نظام بانکی، حل موج تورم و گرانی‌ها یا ناترازی بانک‌ها از جمله تصمیمات سختی به شمارمی رود که دولت برای هر یک از بسته‌های نامدیریتی که از دولت قبل به جا مانده و هر کدام به نوبه خود بحرانی ایجاد می‌کند باید فکر اساسی کند و سیاست‌های درستی اتخاذ کند تا در سال‌های آینده باری از دوش مردم و اقتصاد ایران برداشته شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

عناوین برگزیده