تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۴۶
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۲۶۳۲۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

بهره‌برداری از ۱۳ هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال ۹۷/ مردم برای تهیه مسکن در فشار هستند

می متالز - اسلامی، گفت: ۱۳ هزار واحد مسکن مهر در صورتی که خدمات زیربنایی و روبنایی آن‌ها تکمیل شود، تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
بهره‌برداری از ۱۳ هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال ۹۷/ مردم برای تهیه مسکن در فشار هستند

به گزارش می متالز، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در نشست بررسی مسائل مسکن مهر پرند، اظهار کرد: پرند به عنوان یک صحنه امن در کنار تهران واقع شده و تنها شهری است که در کنار گسل‌های زلزله‌خیز تهران ساخته نشده است، بنابراین کسب‌وکارهای گوناگون زیادی در این شهر می‌تواند ایجاد شود و ما باید به صورت شایسته به عنوان یکی از شهرهای جدید مهم کشور فعالیت‌های خود را به نحو احسنت در پرند انجام دهیم.

اسلامی اظهار کرد: هیچ دلیل و توجیهی وجود ندارد که به اهداف در نظر گرفته این شهر نرسیم و مسئولان باید به خوبی نقش خود را ایفا کنند.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: ما به تعهدات خود در مسکن مهر پایبندیم و بر اساس طرح‌هایی که مطرح کرده‌ایم، حرکت خواهیم کرد و اولویت اول ما آن است که متقاضیان چشم انتظار مسکن مهر را خانه‌دار کنیم.

وی با بیان اینکه ۵ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن مهر پرند با تمامی امکانات و خدمات زیربنایی و روبنایی آماده تحویل است، گفت: ۱۳ هزار واحد مسکن مهر در صورتی که خدمات زیربنایی و روبنایی آنها تکمیل شود، تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، البته بخش عمده‌ای از این واحدها در دهه فجر به متقاضیان تحویل داده می‌شود و در این بخش از فرماندار تقاضا می‌کنیم که با دستگاه‌های خدمات‌رسان برای تأمین انشعابات و نصبیات این واحدها همکاری‌های لازم را انجام دهد تا مردم در عید نوروز در خانه‌های خود مستقر شوند.

اسلامی به شهرسازی ریل‌پایه در پرند و وصل شدن آنها به دسترسی‌های مرکز شهر اشاره کرد و افزود: باید در حومه‌های شهرهای بزرگ طرح TOD را راه‌اندازی کنیم و با همین گام بتوانیم شهرها را به مراکز مترو و راه‌آهن متصل کنیم و از این طریق راه‌های دسترسی زندگی مردم در شهر پرند را تکمیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر این شهر جدید قطار حومه ای داشته و روزانه ۲۲ رام قطار در آن تردد دارد، همچنین ایستگاه تبادلی آن با مترو نیز احداث می‌شود و قرار است کنارگذر ورودی و خروجی به آزادراه چرمشهر-آبیک به این شهر جدید متصل شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: طی رایزنی‌هایی که با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور انجام شده، در اتوبان‌های پیرامون پرند راه‌های دسترسی را ایجاد خواهیم کرد و در این زمینه دستگاه‌های دولتی و خدمات‌رسان همکاری‌های لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: سعی خواهیم کرد با مدل خلاقانه سایت اداری و تجاری را طراحی کنیم و با به کارگیری سرمایه‌گذاران معتبر بتوانیم بزرگ‌ترین هایپرمارکت تهران را در این شهر راه‌اندازی کنیم.

اسلامی با اشاره به اینکه تکلیف شهرداری و وزارت راه و شهرسازی در اداره شهر پرند مشخص است، گفت: هر کسی باید در چارچوب وظایف خود فعالیت کند و هیچکس نباید یک کلمه کمتر و یا یک کلمه بیشتر در این خصوص صحبت کند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: نکته مهم در شهرهای جدید مربوط به آستانه تاب‌آوری است و در شهر پرند به هیچ وجه نباید از حداکثر مصوبات لازم تجاوز کنند.

وی تأکید کرد: در مصوبه شورای عالی شهرسازی تهران آستانه تحمل‌پذیری تهران رعایت نشد و ما هم‌اکنون با مخاطرات و مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم، بنابراین نباید در پرند این مشکل دوباره ایجاد شود و با توجه به آنکه فرودگاه و منطقه آزاد در پیرامون پرند در حال شکل‌گیری است، بنابراین باید فضاهای آموزشی و فرهنگی لازم در این شهر ایجاد شود.

اسلامی با اشاره به اینکه سهمیه ساخت مسکن اقشار متوسط در شهرهای جدید ۲۰۰هزار واحد در نظر گرفته شده است، گفت: از این میزان سهمیه شهر پرند ۱۵هزار واحد است که هم‌اکنون قرارداد آنها در مجموعه ۸۸هکتاری با سرمایه‌گذاران منعقد شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید شرایط خانه‌دار شدن را برای اقشار متوسط و پایین جامعه فراهم کنیم تا میزان رونق بازار مسکن در این بخش بیشتر سرعت گیرد.

وی تصریح کرد: برای تعادل بخشی قیمت مسکن در بازار وظیفه قانونی ما آن است که عرضه مسکن را برای اقشار ضعیف جامعه افزایش دهیم و شرایط موجود را برای آنها تسهیل کنیم تا عرضه و تقاضا به توازن برسند.

اسلامی ادامه داد: باید فشار ایجاد شده از روی اقشار متوسط را برداریم و مسیر را برای تولید مسکن باز کنیم و یک جریان پایدار را در این حوزه راه‌اندازی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به دلیل فعالیت‌های پیرامونی که در این شهر وجود دارد باید کیفیت زندگی را در این شهر مدیریت و افزایش دهیم تا ناهنجاری‌های موجود در این شهر برطرف شود.

وی گفت: دو نیروگاه و چندین شهرک صنعتی در اطراف پرند در حال بارگذاری است، بنابراین برای مصون‌سازی این شهر باید فضاهای آموزشی و فرهنگی در اولویت قرار گیرد.

بودجه بافت فرسوده از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می‌شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هدف ما از بازدید امروز پروژه‌های شهر پرند بررسی و آگاهی از مراحل پیشرفت واحدهای مسکن مهر این شهر بود، اظهار کرد: در این جلسه دستوراتی به آنها ابلاغ کردیم و مسئولان متعهد شدند که برنامه‌ها را اجرا و در دستور کار خود بگذارند.

وی با اشاره به پنج موضوع مطرح شده در این جلسه گفت: نخستین موضوعی که در این جلسه مطرح شد مربوط به طرح جامع شهر جدید پرند است که یک چارچوب برای آنها تعریف و تأکید شد در همان چارچوب (حداکثر ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار واحد مسکن مهر) برنامه‌ریزی و تأسیسات زیربنایی و خدمات پشتیبانی برای این تعداد واحد فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: دسترسی جدید پرند برای آزادراه‌های اطراف و همچنین دسترسی‌های ریلی برای این شهر در دستور کار قرار داده شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این شهر جدید قطار حومه‌ای داشته و در آینده‌ نزدیک ایستگاه تبادلی برای تسریع و رفاه بیشتر مردم  راه‌اندازی می‌شود.

اسلامی با اشاره به اینکه ۲۵ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام در پرند وجود دارد، افزود: بر اساس دستور فرماندار شهرستان رباط کریم به دستگاه‌های خدمات رسان، تا پایان سال جاری انشعابات این واحد‌ها متصل شده و تا پایان سال ۱۳ هزار خانوار مستقر می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام باقی مانده است، گفت: با مذاکرات صورت گرفته با پیمانکاران قرارداد‌های تکمیل این واحد‌ها منعقد شده و تا پایان سال آینده به اتمام می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: حق انشعابات دستگاه‌های خدمات‌رسان از سوی شرکت عمران پرند پرداخت شده و دستگاه‌ها متعهد هستند هر چه سریع‌تر انشعابات را وصل کنند.

وی به ساخت ۱۵ هزار واحد مسکن مشارکتی اشاره کرد و افزود: از ۲۰ هزار واحد مسکن مشارکتی ۱۵ هزار واحد سهمیه پرند است که ما برای این واحد‌ها ۸۸ هکتار اراضی اختصاص داده‌ایم و این واحد‌ها به صورت ویلایی ساخته می‌شوند و ما علاقه‌مندیم که مردم از سطح زندگی خود در این واحد‌ها راضی باشند، به همین منظور پیمانکاران متعهد را برای این واحد‌ها انتخاب کرده‌ایم و قرارداد پیمانکار با سازنده این پروژه‌ها منعقد شده است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سئوال که چرا در لایحه بودجه ۹۸ بافت فرسوده حذف شده؟ و آیا ساخت واحد‌های مسکن مهر در سال ۹۸ به اتمام می‌رسد؟، گفت: من هیچ جا نگفتم در سال ۹۸ پرونده مسکن مهر به اتمام می‌رسد و مصاحبه‌های قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در شبکه‌های مختلف مربوط به همان استان است و به تمامی شهر‌های کشور مربوط نمی‌شود.

وی اظهار کرد: مسکن مهر مشکلات گوناگونی دارد و بسیاری از واحد‌ها مسائل حقوقی و قضایی دارند که خارج از مدیریت ما است و تابع رأی دادگاه هستند.

اسلامی افزود: آنچه در اختیار ما است تا پایان سال ۹۸ امیدواریم به اتمام برسد من هیچ مشکلی بر سر راه اتمام این واحد‌ها نمی‌بینم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: واحد‌هایی که باقی می‌مانند در مناطقی از شهر‌ها هستند که آب و یا زمین قابل استفاده ندارد و این موارد خارج از کنترل ما است، اما پروژه‌هایی که این مشکلات در مسیر آنها قرار ندارد تا پایان سال ۹۸ به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه برای بافت‌های فرسوده مصوبه جداگانه‌ای داریم که نیازمند قانون خاص است، گفت: از محل صندوق توسعه ملی برای ساخت این واحد‌ها منابع در نظر گرفته شده و من فکر نمی‌کنم که این منابع کفایت کند، اما اگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این باور را دارد که این طرح ابتر می‌ماند ما با رایزنی‌های مجلس این مشکل را برطرف می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ، مبنی بر آخرین وضعیت مسکن اجتماعی گفت: من به مسکن با پسوند اعتقادی ندارم.

پیشنهاد افزایش وام مسکن به شورای پول و اعتبار

اسلامی در پاسخ به سئوال افزایش سقف وام مسکن در شورای پول و اعتبار گفت: من این پیشنهاد را مطرح می‌کنم، اما فکر نمی‌کنم که افزایش وام مسکن در بالا بردن توان خرید مسکن برای مردم کمکی کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با کمک بانک مسکن تسهیلات اعتباری خرید انبوه مصالح ساختمانی در نظر گرفته شده است که به کاهش قیمت ساخت و ساز انبوه‌سازان کمک می‌کند و ما می‌توانیم برای سازنده‌ها این مزیت را در نظر بگیریم تا قیمت تمام شده مسکن کاهش یابد.

وی یادآوری کرد: باید کاری کنیم تا توان خرید مسکن مردم با استفاده از این تخفیف‌ها افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حکم تعلیق یک ساله رجبی رئیس نظام مهندسی کشور را به روش خاصی تعلیق دادیم، گفت: جلسات به دلیل حد نصاب رسیدن تشکیل نمی‌شد و ما به اعضای هیئت مدیره دستور دادیم که جلسات را تشکیل دهند و رئیس را انتخاب کنند، اما اگر آنها تا به امروز جلسه را تشکیل نداده‌اند باید این کار را هر چه سریع‌تر انجام دهند.

وی ادامه داد: در این جلسات باید ۳ نفر را برای ریاست به وزارت راه و شهرسازی معرفی کنند که یک نفر از آنها برای ریاست شورای مرکزی به رئیس جمهور معرفی می‌شود.

عناوین برگزیده