تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۶۵۸۸۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

چگونگی تغییر سازوکار تعرفه مشاوران املاک

‌می‌متالز - یک کارشناس مسکن گفت: با توجه به اینکه فرآیند خرید، فروش و اجاره واحد‌های مسکونی ارتباطی با ارزش خانه ندارد، می‌توان با تعیین رقم ثابت بدون وابستگی به ارزش معامله، نفع بنگاه مشاور املاک را از افزایش قیمت کاست.

به گزارش می‌متالز، محمد حمیدزاده با اشاره به مسئله تعرفه فعالیت مشاورین املاک اظهار داشت: افزایش سرسام‌آور قیمت خرید و اجاره واحد مسکونی مشخص می‌کند، ساماندهی این بازار با اختلال مواجه شده است، به عنوان مثال با توجه به نقش تعیین کننده بنگاه‌های معاملات ملکی، این بنگاه‌ها باید مدیریت شوند.

این کارشناس مسکن گفت: درحالی بیش از نیمی از حقوق یک جوان در هر ماه صرف هزینه مسکن می‌شود که یک بنگاه مشاور املاک، با یک معامله به اندازه چندین برابر حقوق آن جوان را به‌دست می‌آورد.

وی در بیان مسئله وابستگی حق کمیسیون به ارزش معامله، گفت: حق کمیسیون بر اساس تعرفه کمیسیون مشاوران املاک هر سال از سوی اتحادیه مشاوران املاک تعیین می‌گردد، که وابستگی این رقم به ارزش معامله، مشاور املاک را به سمت معامله با ارزش بیشتر سوق می‌دهد، در حقیقت این امر می‌تواند شرایط را برای کاهش قیمت مسکن دشوار سازد.

این کارشناس حوزه مسکن در ارتباط با مدل‌های مدنظر برای تعیین حق کمیسیون عنوان کرد: با توجه به اینکه فرآیند خرید، فروش و اجاره واحد‌های مسکونی ارتباطی با ارزش خانه ندارد، می‌توان با تعیین رقم ثابت بدون وابستگی به ارزش معامله، نفع بنگاه مشاور املاک را از افزایش قیمت کاست.

مخاطبان با ثبت سوژه‌ای تحت عنوان «درخواست کاهش نرخ اجاره‌ها و درصد تعرفه مشاوران املاکی» خواستار بررسی این مسئله شده بودند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده