تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۶۶۱۳۷
سرویس خبر : انرژی
سخنگوی صنعت برق:

تامین برق نامحدود شبانه دو صنعت مهم بورس تمدید شد/ معافیت شرکت‌ها

‌می‌متالز - سخنگوی صنعت برق از تمدید تامین برق نامحدود شبانه برای دو صنعت مهم بورسی فولاد و سیمان و معافیت شرکت‌های داروسازی، دامداری و مرغداری از مدیریت مصرف خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به حضور صرفاً ۵۰ هزار شرکت از مجموع ۶۳۰ هزار شرکت صنعتی در طرح مدیریت مصرف برق گفت: ۵۸۰ هزار شرکت صنعتی از برنامه‌های مدیریت مصرف برق معاف هستند. پیش‌بینی شده شرکت‌هایی که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، تنها ۱۲ ساعت در هفته در طرح‌های مدیریت مصرف برق شرکت کنند و برای صنایع متوسط صنعتی خارج از شهرک‌ها نیز وضعیت به همین روال است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی که با هماهنگی وزارت صنعت تدوین شده، ۴۴۰ شرکت صنعتی بزرگ تعطیلات تابستانی و تعمیرات اساسی را در دوره اوج بار مصرف برق تابستان عملیاتی و اجرایی می‌کنند. قطعاً میزان محدودیت برق صنایع در سال جاری کمتر از سال گذشته خواهد بود. استفاده بدون محدودیت شبانه صنایع فولادی و سیمانی از برق که تا دهم تیر ماه پیش‌بینی شده بود کماکان تمدید شده و ادامه خواهد داشت. تأمین و تنظیم بازار صنایع مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف هم مورد توجه قرار گرفته و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

این مقام مسوول درخصوص شمول محدودیت مصرف برق به بخش خانگی ادامه داد: مصرف برق بخش خانگی با ساز و کار‌های تشویقی و بدون خاموشی از کاهش قابل توجهی در خرداد ماه برخوردار بود. در این طرح مشترکان خانگی به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف، معادل ریالی ۵ برابر نرخ آن یعنی ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت از مشوق‌های صرفه‌جویی برخوردار می‌شوند. مشترکان دارای مصارف بالای بخش خانگی پایش شده و در صورت لزوم به آن‌ها اخطار داده می‌شود.

رجبی مشهدی تصریح کرد: برنامه تولید ۱۰ هزار مگاوات برق خودتامین صنایع عملیاتی شده و حدود ۵۰ درصد صنایع متقاضی تاکنون فعالیت‌های اجرایی را آغاز کردند. ساختگاه‌های آن‌ها مشخص و مجوز‌های لازم صادر شد. اولین شرکت نیروگاهی صنایع تیر ماه در سمنان با شبکه سراسری سنکرون شد و تولید برق را آغاز خواهد کرد. بخشی از ظرفیت ۱۰ هزار مگاواتی برق صنایع به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص داده شد.

وی تامین برق صنایع از بورس انرژی را امکانپذیر خواند و اضافه کرد: خرید برق از بورس انرژی در زمان اوج مصرف طبق برنامه زمانبندی تحویل انرژی امکان‌پذیر است و مشکلی وجود ندارد. شرکت‌های داروسازی، دامداری و مرغداری از برنامه‌های مدیریت مصرف برق معاف هستند و تلاش شده حساسیت‌های آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.

به گفته رجبی مشهدی، تابستان گذشته مصرف برق رکورد ۶۷ هزار و ۱۲ مگاوات را به ثبت رساند در حالی که مصرف برق در سال جاری به بیش از ۶۷.۳ هزار مگاوات رسید. با تداوم همکاری مشترکان، شبکه برق تا پایان دوره گرما پایدار بوده و برق آن‌ها با حداقل محدودیت تامین می‌شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده