تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۶۶۵۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار:

اثرات طرح تشویقی کاهش عوارض وارداتی چیست؟

‌می‌متالز - در پی انتشار خبر کاهش نرخ عوارض وارداتی از ۴ درصد به ۲ درصد، علی اکبر عبدی زاده، کارشناس تحقیقات بازار گفت: اثرات این طرح تشویقی بسته به اینکه بر روی چه نوع مواد اولیه‌ای اعمال شود متفاوت خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر عبدی‌زاده به دنبال انتشار خبر تخفیف عوارض وارداتی در سال جاری گفت: این خبر برای برخی از زیرمجموعه‌های فولاد خبر خوبی است به خصوص اگر تمرکز این طرح بر روی دسته خاصی از مواد اولیه فولادی قرار گیرد و واردات کنترل شده پیش برود، تا حد خوبی به صنعت و زنجیره فولاد کشور کمک خواهد شد، اما اگر قرار باشد این تعرفه بر روی واردات مواد اولیه معمولی و کانورشیال صورت گیرد که در کشور نیز تولید می‌شود؛ شاید تنها قیمت داخلی به طور موقتی کاهش پیدا کند و تولیدکنندگان مجبور شوند نرخ خود را کاهش دهند، اما در مجموع کمکی به صنعت فولاد نخواهد شد.

این کارشناس تحقیقات بازار همچنین ادامه داد: در شرایط فعلی، با دامپینگ روسیه مواجه هستیم و تولیدکنندگان برای حفظ رقابت‌جهانی، نرخ محصولات خود را کاهش دادند. حال اگر در پی این فرآیند، قیمت‌ها مجدد کاهش پیدا کند، ممکن است بسیاری از کارخانه‌ها به مشکل برخورد کنند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده