تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۶۷۶۶۹
سرویس خبر : انرژی

سرمایه‌گذاری حدود ۴۰ میلیارد دلاری گازپروم روسیه در صنعت نفت ایران

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه تفاهم حدود ۴۰ میلیارد دلاری در زمینه همکاری استراتژیک به امضا رساندند، گفت: نفت ایران از بازار‌های جهانی حذف شدنی نیست.

به گزارش می‌متالز، محسن خجسته مهر روز سه شنبه در نشستی خبری در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری استراتژیک بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی کشور نیازمند سرمایه گذاری جهت توسعه میادین نفت و گاز با اولویت میادین مشترک است، گفت: جهت توسعه این میادین برنامه‌های تولید نفت و گاز پیش بینی شده است.

وی افزود: براساس برنامه ۸ ساله تا ۱۴۰۸ با انجام ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری ظرفیت تولید نفت به ۵.۷ میلیون بشکه و ظرفیت تولید گاز به ۱.۵ میلیارد متر مکعب در روز می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: امروز در دولت سیزدهم گرایش و رویکرد بر مبنای تحقق رشد اقتصادی اشت. با قطعیت می‌گویم دولت سیزدهم با یک جهش با اهمیت و قابل ملاحظه رو به رو است که یکی از جهت گیری‌ها این است که با شرکت‌های بزرگ و صاحب نام بین المللی همکاری کنیم و سبد سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران را متنوع کنیم.

خجسته مهر گفت: در سال گذشته و با شروع دولت سیزدهم با دیپلماسی انرژی فعال و معنی دار با کشور روسیه توانستیم با مذاکرات فشرده علاوه بر اینکه قرارداد‌های جدید منعقد کنیم تفاهم نامه‌هایی نیز به امضا رساندیم. اواخر سال گذشته ۲ قرارداد و ۴ تفاهم نامه امضا شد. از سال ۱۴۰۰ تا کنون مذاکرات ادامه داشته تا آنجا که در ۲ ماه گذشته به همراه مدیران ارشد ملاقات مهمی با مدیرعامل شرکت گاز پروم داشتیم و به توافقاتی رسیدیم.

وی افزود: این بزرگترین میزان سرمایه گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت است که با یکی از بزرگترین غول‌های انرژی دنیا به امضا رسید.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: ایران و روسیه در مجموع ۷۰ تریلیون متر مکعب گاز دارند که ۳۰ درصد ذخایر دنیا است و نقش مهمی در پایداری انرژی ایفا خواهند کرد. قرارداد شکل‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد و مدل قرارداد در زمان امضا نهایی خواهد شد.

خجسته مهر با تاکید بر اینکه اینکه جهان به نفت ایران احتیاج دارد، گفت: نفت ایران از بازار‌های جهانی حذف شدنی نیست ایران کشوری مطمئن و با ثبات برای تامین انرژی جهان است.

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده