به گزارش می متالز، محمدعلی اصل سعیدیپور در پاسخ به این سؤال که سازمان بنادر چه راهکارهایی برای پیشیگرفتن بندر چابهار در جذب لاینرها نسبت به بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد؟ بیان کرد: یکی از رویکردهای سازمان بنادر و دریانوردی این است که بتوانیم بخشی از بار را به خارج از منطقه خلیجفارس و به بندر چابهار بکشانیم، ضمن آنکه ضرورت دارد هر چه بهتر از زیرساختهای بندر چابهار که میلیونها دلار برای آن هزینه شده است، استفاده شود.
وی با اشاره به ظرفیتهای بیشمار بندر چابهار و موقعیت خاص جغرافیایی آن در نزدیکی اقیانوس هند، اظهار داشت: با توجه به فعالیتهایی که انجام شد در حال حاضر حجم بار در بندر چابهار روز به روز در حال افزایش است و ما انتظار داریم اتفاقات بسیار مثمرثمری در این حوزه رخ دهد.
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه توسعه باید به سمت دریا هدایت شود و یکی از پتانسیلهای موجود در کشور بندر چابهار است، اضافه کرد: کشورهای هندوستان و افغانستان با علاقمندی فراوان به توسعه بندر چابهار میاندیشند و ما هم باید شرایطی را فراهم کنیم که در کنار ارتقای سرمایهگذاری در این بندر، آمار تخلیه و بارگیری در بندر چابهار افزایش یابد.
سعیدیپور بیان کرد: پیرو معاهده سهجانبه ایران، هند و افغانستان درباره چابهار، تکلیف شده بود که کارگروهی اجرایی برای اجرای معاهده تشکیل دهیم که اولین جلسه کارگروه چندی پیش برگزار شد.
وی ادامه داد: با توجه به پتانسیلهای موجود در بندر چابهار، موقعیت جغرافیایی آن در منتهیالیه جنوبشرقی ایران و نزدیکی آن به اقیانوس هند، سرمایهگذاران هندی، افغانستانی و دیگر کشورهای همسایه، تمایل زیادی برای سرمایهگذاری در این بندر دارند.
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در راستای معرفی ظرفیتهای بیشمار سرمایهگذاری در بندر چابهار، تصمیم بر این شد اجلاسی یک روزه برگزار کنیم تا پتانسیلها و توانمندیهای بندر چابهار را به صورت حضوری برای سرمایهگذاران خارجی معرفی کنیم.
وی با اشاره به اینکه از کشورهای مختلف دعوت خواهد شد تا در اجلاس معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در چابهار حضور یابند، افزود: در این اجلاس، ورکشاپ، میز پاسخگویی و محلی برای مذاکرات رو در رو برای تجار درباره بندر چابهار ایجاد خواهد شد.
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تاکنون استقبال مناسبی از سوی سرمایهگذاران خارجی برای حضور در این مراسم انجام شده است، گفت: پیشبینی میکنیم تا روز برگزاری این همایش (هفتم اسفندماه ۹۷) تعداد قابل توجهی از سرمایهگذاران خارجی در این اتفاق بسیار مهم حضور یابند و سرنوشت بندر چابهار را رقم بزنند.
سعیدیپور بیان کرد: در این راستا ضرورت دارد با توجه با وجود ظرفیتهایی نظیر حمل و نقل ریلی در کنار دریایی، وجود منطقه آزاد چابهار، حمل و نقل هوایی و غیره، همه همکاری کنند تا فرصتهای سرمایهگذاری چابهار به خوبی معرفی شود.
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: روز هفتم اسفندماه امسال همایش فرصتهای سرمایهگذاری در چابهار برگزار خواهد شد.
وی اظهار داشت: همچنین روز هشتم اسفندماه کشورهای عضو اکو از بندر چابهار بازدید خواهند کرد، پیش از این کشورهای عضو اکو بابت بازدید از بنادر ما ابراز تمایل کرده بودند، بنابراین روز هشتم اسفند هم اجلاس کشورهای اکو در بندر چابهار و در ادامه اجلاس معرفی فرصتهای سرمایهگذاری بندر چابهار برگزار خواهد شد و تلاش میکنیم توانمندیهای چابهار در عرصه بینالمللی عرضه شود.
سعیدیپور در پاسخ به این سؤال که مشوقهای سازمان بنادر به عنوان حاکمیت حمل و نقل دریایی برای جذب صاحبان کالا در بندر چابهار چیست؟ توضیح داد: ما پیش از این در کتابچه تعرفههای سازمان بنادر و دریانوردی، از ابتدای امسال اعلام کردیم که آمادگی ارائه تخفیف در تعرفهها تا سقف ۹۰ درصد در بخش حقوق و عوارض بندری و هزینه های مترتب بر کشتیهای لاینر در بندر چابهار داریم.
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: این تخفیفها میتواند به صورت قرارداد با شرکتهای کشتیرانی و حتی صاحبان کالاهایی که میخواهند بار خود را از بندر چابهار جابهجا کنند، باشد، ما حاضر به مذاکره و انعقاد قرارداد با آنها هستیم و اعلام میکنیم قراردادهایی را منعقد میکنیم که از طریق آن قراردادها، تخفیفهای ترجیحی ویژهای به آنها داده شود.
وی اظهار داشت: تاکنون استقبال ویژهای در اینباره انجام شده است، با ۳ شرکت قرارداد بستهایم و پیشبینی میکنیم این قراردادها افزایش یابد.
سعیدیپور اضافه کرد: این اتفاق (اعمال تخفیف در تعرفهها و مشوق جذب صاحبان کالا و کشتیرانی) نهتنها موجبات رشد اقتصادی کشور را فراهم میکند، بلکه در نگاه تخصصی هم کار درستی است که بار در بنادر توزیع شود.
وی ادامه داد: با توسعه تخلیه و بارگیری در بندر چابهار و آمدن کشتیها، شرایط ویژهای برای رونق منطقه در زمینه توسعه اشتغال، رشد کسب و کار، ارتقای بهرهوری توانمندیهای موجود و رشد اقتصادی کشور فراهم میشود.
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: قطعاً وقتی کالا و صاحب کالا وارد بندر شود، به ایجاد اشتغالهای بعدی نظیر توسعه هتلداری، رستوران، رشد فروشگاهها، رشد حمل و نقل درونشهری و غیره میانجامد و سبب ایجاد یک تکاپوی تجاری در منطقه خواهد شد.
سعیدیپور همچنین پیش از این گفته بود: با هدف تشویق سرمایهگذاران در بندر چابهار پیشنهاد شده است که با توجه به نوع سرمایهگذاری، تا ۹۰ درصد اجاره بها به حداقل برسد؛ تخفیف در هزینه THC کالاهای کانتینری تا سقف ۹۰ درصد و یدککشی و لایروبی تا سقف ۶۰ درصد، از مهم ترین مشوقهای سازمان بنادر و دریانوردی جهت رونق تجارت در بندر اقیانوسی چابهار است.
موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بینالمللی بین ایران، افغانستان و هند موسوم به موافقتنامه چابهار در تاریخ ۲۳ ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی با حضور رؤسای جمهور ایران و افغانستان و نخستوزیر هند توسط وزرای حمل و نقل سه کشور در تهران امضا شد و متعاقب آن نیز موافقتنامه مذکور توسط افغانستان و هند به تصویب مراجع ذیربط رسید.
سپس در جمهوری اسلامی ایران، پس از طی مراحل استصوابی لازم در دسامبر ۲۰۱۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و قانون مصوب مربوط از سوی رئیسجمهور در سوم مردادماه امسال جهت اجرا به وزارت راه و شهرسازی و ارگانهای ذیربط ابلاغ شد که از آن تاریخ اجرای موافقتنامه برای همه طرفهای متعاهد لازمالاجرا شده است.
بهبود ترانزیت و توسعه حمل و نقل در منطقه از مهمترین اهداف اجرای موافقت نامه چابهار است تا سه کشور ایران، هند و افغانستان بتوانند از این ظرفیت اقتصادی استفاده کنند، بدون تردید با اجرایی شدن این موافقتنامه شاهد رشد و توسعه اقتصادی و همچنین توسعه پایدار در سه کشور خواهیم بود
روز یکم آذرماه امسال بود که «امامالدین محمد وریماچ »، معاون وزیر حمل و نقل افغانستان، در اولین نشست شورای هماهنگی موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقتنامه چابهار از پیگیری اجرای موافقتنامه چابهار با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: برگزاری اولین نشست معاونان وزرای حمل و نقل ایران، هند و افغانستان در تهران، در تدوین نقشه راه توسعه همکاریهای ترانزیتی بین سه کشور بسیار مؤثر است.
به گفته وی در ۱۶ سال گذشته فعالیتهای اقتصادی کانون توجه دولت افغانستان در منطقه بوده است.
معاون وزیر حمل و نقل افغانستان همچنین گفته بود: افغانستان در نقطه مرکزی این موافقتنامه میتواند در بهبود تجارت و ترانزیت و توسعه حمل و نقل نقش مهمی ایفا کند و این مهم بدون همکاری کشورهای همسایه عملی نخواهد شد، کشور افغانستان به دنبال اجرایی شدن موافقتنامه چابهار در منطقه است، افغانستان با مشارکت بخش خصوصی اهداف سهجانبه ترانزیتی موافقتنامه چابهار را دنبال میکند.
در ادامه نشست شورای هماهنگی اجراییسازی موافقتنامه سهجانبه ترانزیتی ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقتنامه چابهار مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران نیز گفته بود که جایگاه و موقعیت مناسب این سه کشور موجب ایجاد ارتباطات در زمینههای مختلف تجاری و اقتصادی شده است؛ بدیهی است ملتهای ما از اثرات روابط مثبت با یکدیگر بهرهمند خواهند شد و تعامل فیمابین میتواند موجب ارتقای امنیت، زندگی مسالمتآمیز، رونق اقتصادی و ارتقای فرهنگی شود.
به گفته محمد راستاد جمهوری اسلامی ایران از موقعیت جغرافیایی و راهبردی ممتازی در منطقه آسیای غربی و خاورمیانه برخوردار است و با عبور کریدورهای ترانزیتی مهم بینالمللی نظیر کریدور شمال ـ جنوب، کریدور تراسیکا، کریدور شرق ـ غرب و کریدور جنوبی آسیا، نقش بیبدیلی به عنوان چهارراه ترانزیتی منطقه ایفا میکند؛ با استفاده از کریدورهای موجود در قلمروی ایران کشورهای واقع در حوزههای مختلف جغرافیایی ازجمله کشورهای واقع در حوزه آسیای جنوبی و جنوب شرقی، آسیای میانه، آسیای غربی، روسیه، اروپای شرقی، حوزه قفقاز، حوزه خلیجفارس و دریای عمان، آفریقای شرقی و همه کشورهای واقع در اقیانوس هند به یکدیگر مرتبط شده و قادر خواهند بود در کوتاهترین زمان و با سرعت و سهولت مبادلات تجاری خود را انجام دهند.
وی همچنین گفته بود تعهد جمهوری اسلامی ایران بر اجرای کامل و مؤثر مفاد موافقتنامه سهجانبه چابهار را اعلام میکنم.
بنابراین گزارش قلمروی جغرافیایی ایران بهگونهای است که از طریق آن میتوان ضمن بهرهبرداری مطلوب از پتانسیلهای جغرافیایی و اقتصادی یک مسیر امن، تسهیلات مطلوبی را برای ارائه خدمات بینالمللی در بخش حمل و نقل و ایجاد دسترسی ترانزیتی به بازارهای هدف واقع در آسیای میانه، قفقاز، دریای خزر و افغانستان تأمین کرد.