به گزارش میمتالز، فرآیند توثیق هوشمند سهام برای عموم جامعه است. سهامداران در ابتدا باید اقدامات مربوطه را در بانک مدنظر انجام دهند.
فرآیند توثیق هوشمند سهام برای عموم جامعه است. سهامداران در ابتدا باید اقدامات مربوطه را در بانک مدنظر انجام دهند. پس از آن سهامدار به صفحه خدمات بازار سرمایه مراجعه و خدمت توثیق را انتخاب میکند. سهامدارانی میتوانند از این مزایا بهرهمند شوند که در سامانه جامع اطلاعات مشتریان اطلاعات خود را ثبت کرده و سجامی هستند. پس از وارد شدن به صفحه ثبت توثیق یک رمز یکبار مصرف دریافت میکنند، رمز به شماره موبایل سجامی ارسال میشود. به نوعی احراز ارادهای انجام میشود، پس از تایید رمز یکبار مصرف دارایی قابل توثیق را مشاهده میکنند. دارایی کل یا بخشی از داریی قابل توثیق را انتخاب کرده و به صفحه شرکت سپردهگذاری مرکزی هدایت میشود. در صفحه شرکت سپردهگذاری مرکزی سهامداران شرایط لازم را پس از مطالعه دقیق تایید کرده و کارمزد پرداخت میکنند. در نهایت به صفحه بانک مجددا هدایت میشوند. ارایه کلیه خدمات مرتبط با توثیق هوشمند در روزها و ساعات کاری انجام میشود. در پایان روز کاری تمامی درخواستها از بانکهای عامل به شرکت سپردهگذاری مرکزی ارسال میشود.
پس از بررسی و پردازش، نتیجه در روز کاری بعد به بانکهای مربوطه ارسال میشود. سهامداران نباید محدودیت ناظر به اصطلاح سهام فریز داشته باشند. همچنین دارایی قابل معامله و سپرده باشد و دارایی توقیف و توثیق شده از قبل نداشته باشند. سهامداران باید توجه کنند پس ازپذیرش تعهدات و شرایط، درصورتی که در آن بازه زمانی مشخص سهامداران به تعهدات خود عمل کنند، عملیات رفع توثیق اتفاق میافتد. اما در صورتی که به تعهدات خود عمل نکند و نکول اتفاق بیفتد براساس قرارهای بانک دارایی سهامداران به فروش میرسد.