تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۴
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۷۱۹۲۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

پاسخ به گزارش روزنامه اعتماد با عنوان «وعده ایجاد ۷ پلتفرم خودرویی»

‌می‌متالز - مرکز ارتباطات وزارت صمت پیرو خبر منتشرشده در روزنامه اعتماد با عنوان «وعده ایجاد ۷ پلتفرم خودرویی»، جوابیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش می‌متالز، متن جوابیه به این شرح است:

دیدگاه‌های مطروحه در این یادداشت برپایه نگاه سنتی به صنعت خودرو و به دور از رویکرد‌های نوین در صنعت خودروی جهانی است:

۱- ادغام پلتفرم‌های و کاهش آن‌ها رویکردی است که در دو دهه اخیر در خودروسازان شکل گرفته است، اما این ادغام در پی وجود پلتفرم‌های متعدد خودروسازان شکل گرفته است از سوی دیگر برای صنعت خودرویی که قرار است به تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ برسد دارا بودن پلتفرم‌های بومی در کلاس‌های مختلف ابعادی امری متعارف است.

نگاهی به خودروسازان متعدد جهانی نشان میدهد که این خودروسازان در کلاس‌های ابعادی مختلف با تقویت زنجیره تامین درگیر در هر پلتفرم می‌توانند به مفهوم CMF یا خانواده ماژول‌های مشترک برسندکه در عمل چیدمان ماژول‌های مختلف خواهد توانست گونه‌های متنوعی از محصول را عرضه کند بنابراین مسیر توسعه صنعت خودروی کشور نیز با تکیه بر تجارب بین المللی از توسعه پلتفرم‌های بومی و سپس دستیابی به خانواده ماژول‌های مشترک برای رسیدن به گونه‌های متعدد در کلاس‌های ابعادی متنوع می‌گذرد که البته این مهم نیاز به اصلاحاتی در ساختار زنجیره تامین برای نیل به مفهوم سازندگان رده یکم یا tier۱ می‌باشد.

۲- خودرو‌های اقتصادی نیز مبتنی بر مفهوم مدرن frugal innovation و برپایه نوآوری‌های متعدد در بازار‌های نوظهور صنعت خودرو یا emerging markets شکل گرفته است و براساس نوآوری‌های متعدد در محصول؛ فرایند و ساختار محصولات متعددی در دنیا با قیمت‌ها و کارکرد اقتصادی توسعه یافته اند.

براین اساس امید است تا با خودباوری و تکیه برپتانسیل‌های صنعت خودروی داخل از شرایط کنونی گذر کرد و با الگوبرداری از تجارب نوآورانه در صنعت خودروی دنیا گفتمان جدیدی را در صنعت خودروی کشور پدید آورد مسیری که وزارت صمت در برنامه‌های تحولی صنعت خودرو در سه گام آن را برنامه ریزی نموده و دنبال خواهد نمود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده