تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۹
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۲۷۲۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

با عادی شدن بازار، بورس کالا به کارکرد گذشته‌اش بازمی‌گردد

می متالز - در جشنواره ملی فولاد با تاکید بر بومی‌سازی فرصتی دست داد تا درباره کارکرد بورس کالا از سخنران‌های اصلی این همایش بپرسیم، ابهامی که در کارکرد بورس کالا در پی نوسانات نرخ ارز و مداخله دستوری دولت در کارکرد آن شاهد بودیم تا چه حد مورد تایید یا انتقاد است و آیا این داستان ادامه‌دار خواهد بود و این روند در آینده به اعتماد مشتریان و عرضه‌کنندگان در بورس کالا لطمه‌ای وارد خواهد کرد؟
با عادی شدن بازار، بورس کالا به کارکرد گذشته‌اش بازمی‌گردد

به گزارش می متالز، جعفر سرقینی معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت، عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه و حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پاسخگوی پرسش‌ها بودند.

 

عرضه را به اندازه کافی انجام دادیم

جعفر سرقینی، معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جشنواره ملی فولاد در پاسخ به این پرسش که نظرتان درباره کارکرد بورس کالا چیست و اینکه آیا واقعی شدن قیمت‌ها توانسته سود اصلی را به مصرف‌کنندگان واقعی برساند و در مسیر رشد قرار بگیرد، گفت: بورس کالا، کارکرد خود را در بحران اخیر ارزی نشان داد و در قیمت‌های بورس کالا عملکرد ویژه‌ای داشت.
سرقینی تاکید کرد: خوشبختانه بازار بدون نظارت ویژه‌، قیمت‌ها را کنترل کرد؛ هنر ما فقط این بود که عرضه به اندازه کافی انجام شد؛ وقتی عرضه به طور تکلیفی انجام شد، قیمت‌ها کاهش یافت و میلگردی که ابتدای تحریم‌ به ۷ هزار تومان در هر کیلو می‌رسید امروز در بازار به ۳ هزار و خرده‌ای رسیده است که نتیجه زحمت فولادسازان، بورس و وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.
وی افزود: رویکرد وزارتخانه، تقویت بورس کالاست. درست است که امروز بورس کالا مرتبط با یک وزارتخانه دیگر است اما در برنامه سوم پیشنهاد وزارتخانه ما بوده است و هنوز هم پشتیبان بورس کالا هستیم. بورس کالا می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

 

مخالف حذف بورس کالا هستیم

 حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه نیز درباره کارکرد بورس کالا گفت: بورس کالا یک ارتباط منطقی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. البته ایرادهایی در روند اجرا نیز وجود دارد که در این باره با مدیران بورس کالا در حال مذاکره هستیم تا برطرف شوند.
به گفته وی، عمده این ایرادها درباره تعیین نرخ و دوره تعیین نرخ و همچنین میزان عرضه است. در واقع همه فروش ما حتی آنچه در خارج از بورس کالا است با همان قیمت‌های کشف شده ثبت نمی‌شود و این موضوع مورد اختلاف ما است.
مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: اما بخش عمده‌ای از کارکرد ما در بورس کالاست و کشف نرخ و شفافیت و در واقع ایجاد بازار درست، رقابتی است که انجام می‌شود و هرچند دارای ایرادهای جزئی است اما با مذاکره حل می‌شود.
عظیمیان در پاسخ به این سوال که اگر عرضه فولاد مبارکه در بورس کالا اختیاری شود مشتریان استقبال می‌کنند، گفت: اگر عرضه در بورس کالا اختیاری شود شاید فضای خوبی که مانند کشف نرخ نسبی ایجاد شده است، از بین برود و دچار اختلال شود. مخالف این هستیم که بورس حذف شود و ما بتوانیم مستقل عمل کنیم. وی اظهار کرد: همه کشورهایی که راه پیشرفت و شفافیت اقتصادی را پیمودند به‌وسیله بنگاه بزرگ‌شان یا از راه بازارها و بورس کالا این کار را انجام داده‌اند، بازارهای تامین سرمایه هم کمک کرد‌ه‌اند.
ما موافق وجود و حضور در بورس کالا هستیم اما هر کاری تا به مراحل نهایی تکامل برسد با ایرادهایی روبه‌رو می‌شود که معتقدم با مذاکره و دقت حل خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که بورس کالا دارای ابزارهای مالی مانند بازار آینده است، به نظر شما چه زمانی می‌توانیم فولاد را در بازار آینده بیاوریم تا نوسانات ارزی هم خیلی برای فعالان بازار مشکل‌ساز نباشد، تصریح کرد: بازار آینده، ابزار خیلی خوبی است اما مستلزم این است که مشکلات بالادست و پایین‌دست حل شوند و مسئله تحریم‌ها و تامین مالی به‌وسیله بانک‌ها حل شود؛ مثل مسئله تامین ارز و مواد اولیه. اگر این مشکلات حل شوند و روند پایداری را ایجاد کنند می‌توانند به کمک فولاد برای جذب سرمایه بیایند.

 

بورس کالا به سود تولیدکننده است

 حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره کارکرد بورس کالا در حوزه صنایع فولادی گفت: درباره کارکرد بورس کالا و تنظیم بازار اساسی مثل فولاد با توجه به اینکه ۱۱ سال از تاسیس آن می‌گذرد، به نظر می‌رسد واقعی شدن قیمت‌ها باعث شده است سود عالی به تولیدکننده برسد.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی افزود: به هر حال، هدف تشکیل بورس کالا همین بود که رقابت‌پذیری حاکم باشد و به رقابت‌پذیری‌های سالم کمک کند.
به گفته فولادگر، در عرضه محصولات و تنظیم قیمت‌های بازار، اقدامات خوبی در سال‌های گذشته انجام شده است. با این حال مواقعی مانند آنچه بهار ۵ سال پیش و بار دیگر چند ماه پیش اتفاق افتاد، به ویژه مانند نوسان‌های شدید و شرایط ویژه حاکم بر کشور، مسئولان مجبور می‌شوند تصمیم‌های مدیریتی بگیرند. از این رو ممکن است بورس برای مدتی نتواند وظیفه رقابتی خود را انجام دهد. بنابراین به فرآیندی که گفته شد، محدود می‌شود.
وی افزود: خیلی طول کشید تا به این نتیجه برسند که سقف رقابت در بورس را بردارند. همین امر باعث شد ثباتی در بازار عرضه و تقاضا شکل بگیرد.
فولادگر در ادامه سخنان خود افزود: مقاطعی که بورس نمی‌تواند وظایف ذاتی خود را به طور کامل انجام دهد، دیگران مجبور می‌شوند به دلیل تحریم و مسائل مدیریتی، یک‌سری تصمیم مقطعی بگیرند و تا زمانی اعتبار دارد که آن بحران بگذرد و بعد به حالت عادی برمی‌گردد اما باید سعی شود تصمیم‌های همه جانبه‌ای گرفته شود تا ساختاری که برای بورس کالا درست شده است، از هم نپاشد.
وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی، موافق قیمت‌گذاری دولت در بورس کالاست و با واقعی بودن قیمت‌ها بهتر می‌تواند آن را کمک کند. باید به سمت عرضه و تقاضا پیش برویم اما مواقعی هم وجود دارد که ناچار به کنترل بازار مصرف است.

عناوین برگزیده