به گزارش میمتالز، سازمان اموال تملیکی بهصورت عمده از سه روش مختلف اقدام به فروش اموال منقول و غیرمنقول تملکشده مینماید؛ مزایده الکترونیکی اموال منقول و غیرمنقول هر ماه برگزار میشود، این درحالی است که آمار تفکیکی ارقام فروش از این طریق در سایت سازمان امول تملیکی وجود ندارد.
نکته حائز اهمیت اینکه سقف معاملات کوچک در این نوع فروش الزامی نیست و بر این اساس میتوان حدس زد که عمده ارقام حاصل از فروش این سازمان از طریق مزایدههای الکترونیک محقق میشود.
نکته بعد اینکه بایستی سازوکارهای مشخص برای اعلام جزئیات مزایدههای اموال غیرمنقول در اختیار این سازمان، طراحی شود.
لازم به ذکر است، هماکنون یک مزایده اموال غیرمنقول تا نیمه شهریور ماه در حال اجراست، اما اطلاعات مربوط به بیش از ۱۶۰ ملک حاضر در این مزایده در سایت سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی موجود نیست. این نوع مزایدههای بهخصوص در مورد اموال غیرمنقول بهقدری حساسیت دارد که پیشنهاد میشود سازمان اموال تملیکی جزئیات مربوط به املاک حاضر در مزایده آتی را از قبل اطلاعرسانی کند.
نکته مهم دیگر در خصوص حراج حضوری است، در دوره شیوع کرونا این نوع حراج عملاً متوقف شد و فروش سازمان نیز در آن برهه افت چشمگیری کرده بود، این درحالی است که از سال ۱۴۰۰ مجدداً فروش از این طریق در دستور کار قرار گرفته است و حتی آمارهای مربوطه بهتفکیک ماه در سایت سازمان قابل مشاهده است. بررسی جزئیات فروش از طریق حراج حضوری نشان میدهد میزان فروش نقطه به نقطه از این روش نسبت به سال قبل حدود ۴۰ درصد افت کرده است.
سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی، سال گذشته اعلام کرده بود در پی رونمایی وزیر امور اقتصادی و دارایی از سامانه حراج سازمان اموال تملیکی، برگزاری اولین حراج الکترونیکی این سازمان از دی ماه آغاز خواهد شد.
در این بیانیه تأکید شده بود، بهمنظور مشارکت فراگیر هزاران متقاضی در اقصینقاط کشور و ایجاد فضای شفاف و رقابتی و همچنین ایجاد فرصتهای منصفانه میان مردم، حراج الکترونیک شماره ۱۴۰۰۰۶ اموال منقول استان تهران با بهرهگیری از سامانه حراج الکترونیک، برگزار خواهد شد، همچنین اعلام شده بود، متقاضیان میتوانند جهت ثبتنام، ثبت کیف پول الکترونیکی، اطلاع از فهرست کالاهای مطرح در حراج الکترونیک، شرایط عمومی فروش و رؤیت شماره تلفن و آدرس مدیریت اموال تملیکی استان تهران، به نشانی www.haraj.tamliki.ir مراجعه نمایند، همچنین بازدید از کالاهای مطرحشده در حراج الکترونیک امکانپذیر خواهد بود. کیف پول خریداران میبایست بهمیزان ۲۰ درصد مبلغ هر پیشنهاد اعتبار داشته باشد.
همه اینها درحالی است که تنها دوره برگزارشده از حراج الکترونیکی همان مرحلهای بود که در سال قبل برگزار شد، یعنی در ۹ ماه اخیر هیچ گونه حراجی بهصورت الکترونیکی برگزار نشده است.
این سه مورد روشهای عمده فروش در سازمان اموال تملیکی است، البته بعضاً از روش مذاکرهای نیز استفاده میشود، بههرحال در گزارش بعدی به جزئیات بیشتری در این خصوص خواهیم پرداخت و جزئیات تفکیکی پاسخ به این موارد از طرف سازمان اموال تملیکی نیز منتشر خواهد شد، بهعنوان مثال رئیس سازمان اموال تملیکی اخیراً اعلام کرده است ارقام حاصل از فروش در مزایدههای الکترونیکی بهتفکیک هر ماه شفاف خواهد شد.
منبع: خبرگزاری تسنیم