تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۳۲۷
کد خبر: ۲۷۳۲۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
تحلیل روزانه بازار آهن ۱۵ شهریور ۱۴۰۱

نوسان پراکنده قیمت‌ها بازار آهن/ سردرگمی فروشندگان در بازار آزاد

‌می‌متالز - بررسی بازار آهن امروز، پانزدهم شهریور ۱۴۰۱ فروشندگان در بازار آن سردرگم هستند و شاهد نوسان پراکنده قیمت‌ها هستیم.

به گزارش می‌متالز، بررسی بازار آهن امروز، پانزدهم شهریور ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، نرخ دلار با ثبات روز قیمت ۲۹ هزار ۸۰۰ تومان باقی ماند و در بازار آهن اگرچه اغلب قیمت‌ها ثابت بود، اما بسیاری از فروشندگان نرخ محصولاتشان را به طور جزئی تغییر دادند.

با ادامه چانه زنی ایران برای به نتیجه رسیدن توافق و رویای بلند شدن دود سفید از وین سخنگوی دولت گفت همانطوری که رئیس جمهور گفت اول تضمین‌ها باید اطمینان آور باشد، دوم راستی آزمایی عینی و عملی در توافق پیش بینی شود، سوم رفع تحریم‌ها باید معنی دار پایدار باشد و چهارم ادعای سیاسی درباره نظارت‌های پادمانی باید بسته شود.

اما این تضمین‌ها در شرایطی است که بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است خوشبینی من برای توافق در وین کمتر شده است

از سوی دیگر اگر مذاکرات به نتیجه نرسد با ادامه جنگ اوکراین میتوان گفت فرصت ایران برای چانه زنی وجود دارد، اما تا این لحظه که چراغ سبزی از استفاده از این روش روشن نشده، چیزی که مقامات ایران هم اِبایی از اشاره به آن ندارند.

از طرفی روسیه نیز بیکار ننشسته بر اساس نقشه راه وزارت صنایع روسیه، قراره با سرمایه گذاری سنگین مسیر لجستیکی دریایی و ریلی این کشور به سمت خاورمیانه؛ شمال آفریقا و شرق آسیا باز شود.

این یعنی دقیقا بازار‌هایی که ایران در آن حضور فعال دارد؛ روس‌ها که قیمت تمام شده محصولشان به لطف انرژی ارزان، حجم تولید بالا و مسائل دیگر بسیار پایین‌تر از کشور‌های دیگر است به راحتی قادر به حذف هر رقیبی در این بازار‌ها هستند؛ چه برسد به رقبایی که به حمایت‌های گلخانه‌ای عادت کرده‌اند.

اما درست در این زمان بحرانی این طرف مدیران فولادی همچنان در تپ و تاپ پرونده‌های فساد هستند، اما هرچند آب رفته به جوی بازنمی گردد.

درشرایطی که بازار‌های جهانی آدرس افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهد؛ آرسلورمیتال دومین غول فولادی دنیا قصد دارد برخی کوره‌های خود را خاموش کند؛ تولید کنندگان ترک با افزایش ۵۰ درصدی قیمت برق مواجه هستند؛ در ایران، اما راهبردی برای نجات صادرات دیده نمی‌شود.

با رفع محدودیت‌های برق تولید داخلی بیشتر می‌شود؛ اما کماکان تنها هنر بازارساز فروش گرانتر محصولات فولادی از قیمت‌های جهانی است؛ یعنی ریسک از دست رفتن بازار‌های صادراتی به مصرف کننده منتقل شده.

در عین حال با این وضع رکود مسکن و کاهش ۶۵ درصد اعتبار طرح‌های عمرانی هم خبری از مصرف داخلی نیست و این گران فروشی هم دوام نخواهد آورد؛ راه حل اصلی افزایش بهره وری؛ قیمت گذاری شفاف و دوری از سیاسی کاری در صنعت خصولتی فولاد است؛ موضوعی که این روز‌ها به یک شوخی تلخ بدل شده.

از بازار آهن چه خبر؟

امروز در بازار میلگرد اگر چه اغلب مبادی فروش ثبات قیمت داشتند، اما شاهد نوسان قیمت در تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها تا سقف ۱۰۰ تومان هستیم.

در شرکت ناب تبریز قیمت اکثر محصولات نبشی و ناودانی ۱۰۰ تا ۶۰۰ تومان کاهش یافت و مابقی شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند.

قیمت تیرآهن کیلویی در شرکت ظفربناب ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرد، در شرکت ذوب آهن نرخ اکثر محصولات کیلویی ثابت است و نرخ برخی شاخه‌های این شرکت ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان افزایش یافت.

امروز تمامی فروشندگان پروفیل با ثبات اعلام قیمت کردند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده