تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۳
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۲۷۳۳۳۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
نماینده مجلس:

موانع اساسی بهره‌برداری از طرح بزرگ مجتمع فولاد تربت‌حیدریه رفع شد

‌می‌متالز - نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه رفع موانع اساسی تکمیل و بهره‌برداری از پروژه بزرگ مجتمع فولاد رخ تربت‌حیدریه، مرحله نخست این طرح در پایان سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، محسن زنگنه ظهر روز چهارشنبه در جریان بازدید اصحاب رسانه از پروژه در حال ساخت مجتمع فولاد رخ تربت‌حیدریه افزود: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است، اما سرعت پیشرفت آن به دلیل وجود مشکلات اساسی به کندی پیش رفته است.

وی تغییر کاربری زمین و انتقال سند به نام فولاد و سپس مشکل تامین آب از طریق شرکت طوس مسیر، تامین برق، پیمانکار ضعیف و مشکل امور بانکی و ال. سی از جمله مشکلات اساسی تکمیل مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه بود که همه آن‌ها رفع شده است. رخ

زنگنه با بیان اینکه پیشرفت پروژه فولاد تربت حیدریه بویژه در یک سال تشکیل دولت سیزدهم از ۱۰ به ۴۰ درصد رسید، گفت: فقط در حوزه تجهیزات و امکانات اقامتی و رفاهی که برای کارگران پروژه باید فراهم شود، ظرف ۲ سال اخیر هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرعامل مجتمع فولاد رخ تربت‌حیدریه نیز به خبرنگاران گفت: این پروژه با ظرفیت سالانه ۴.۱ میلیون تن در زمینی به مساحت ۵۵۰ هکتار احداث شده است.

مسعود گل‌شیرازی افزود: در این پروژه سه طرح آهن اسفنجی با تولید ۲ میلیون تن، ذوب و ریخته‌گری با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و تولید ورق فولادی با ۱.۵ میلیون تن در سال راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموع هزینه احداث این پروژه یک میلیارد یورو برآورد می‌شود، اظهار داشت: پروژه بر اساس استاندارد‌های "ایمیدرو" در حال ساخت است.

او با اشاره به ظرفیت هشت میلیون تنی گندله فولاد در منطقه افزود: این ظرفیت در آینده نزدیک به ۱۷ میلیون تن خواهد رسید و حجم این پروژه به بزرگی مجتمع فولاد مبارکه خواهد بود که با ایجاد زنجیره‌های پایین دستی و صنایع وابسته اقتصاد شرق کشور را متحول خواهد کرد.

گل‌شیرازی در ادامه گفت: جانمایی طرح با توجه به معادن سنگان خواف، نزدیکی به خطوط ریلی و قرار گرفتن این منطقه در کریدور شمال به جنوب کشور، از ابتکارات شهید شوشتری و نگاه خاص وی به مناطق کم برخوردار در حوزه تولید و اشتغال است.

مدیرعامل مجتمع فولاد رخ تربت‌حیدریه افزود: بر این اساس با هماهنگی‌های صورت گرفته، مقرر شده یک خط ریل از راه‌آهن تربت‌حیدریه برای جابه‌جایی مواد معدنی و آهن به داخل مجتمع احداث شود.

وی همچنین بیان کرد: بخش اعظمی از احداث ساختمان‌ها و سوله‌ها به اتمام رسیده و تا راه‌اندازی فاز نخست، جاده و کانال سازی‌ها، ادامه دارد و اکنون در مرحله نصب تجهیزات هستیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد رخ تربت‌حیدریه در خصوص ظرفیت اشتغالزایی این پروژه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تجهیزات از فولاد ذوب‌آهن اصفهان می‌آید، لذا از مرحله ساخت و نصب تجهیزات و ناوگان حمل و نقل که روزی حدود یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تریلی مواد اولیه و کالا وارد اینجا می‌کند، برای بیش از ۲۰ هزار نفر از این طریق اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

کلنگ اولیه عملیات ساخت مجتمع فولاد رخ سال ۱۳۸۶ بر زمین زده، اما سال ۱۳۹۷ با پشتیبانی نماینده وقت مردم منطقه در مجلس و دولت وقت، مجددا عملیات ساخت آغاز شد، اما اینبار کار به تعطیلی نکشید.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

موانع اساسی بهره‌برداری از طرح بزرگ مجتمع فولاد تربت‌حیدریه رفع شد

موانع اساسی بهره‌برداری از طرح بزرگ مجتمع فولاد تربت‌حیدریه رفع شد

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده