تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۳
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۲۷۳۳۶۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

حضور خودروساز ایرانی در ارمنستان/ سرمایه‌گذاری در بازار خودرو ارمنستان به‌صرفه است؟

‌می‌متالز - در شرایطی که خودروسازان ایرانی طی سال‌های اخیر در تأمین نیاز بازار داخلی عاجز بوده‌اند، از آغاز مذاکرات برای راه‌اندازی خطوط تولید یکی از خودروسازان ایرانی در کشور‌های اوراسیا، ازجمله ارمنستان خبر داد. آیا ایران تأمین‌کننده بازار خودرو این کشور‌ها می‌شود؟

به گزارش می‌متالز، رئیس سازمان توسعه تجارت روز دوشنبه در دیدار با معاون وزیر اقتصاد ارمنستان در پیشنهادی از علاقه یکی از خودروساز‌های ایرانی به راه‌اندازی خط تولید خودرو در ارمنستان اشاره کرد. علیرضا پیمان‌پاک در این زمینه گفت: با توجه به عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا، این اقدام می‌تواند برای دو کشور دستاورد‌های خوبی به ارمغان آورد.

این پیشنهاد در حالی مطرح شد که هنوز خودروسازان نتوانسته‌اند نیاز بازار داخلی را تأمین کنند. در حالی دولت رئیسی با وعده ساخت ۱٫۶ میلیون تا دو میلیون دستگاه خودرو در سال روی کار آمد که سال گذشته میزان تولید سواری حدود سه درصد کاهش یافت.

بر اساس آماری هم که سه خودروساز به بورس ارائه داده‌اند در پنج ماه ابتدایی سال جاری میزان تولید سواری و وانت ۳۸۸ هزار و ۳۳۲ دستگاه بود.

محاسبات نشان می‌دهد با ادامه این روند، تا پایان سال در بهترین حالت مجموع تولید خودروسازان به ۹۳۲ هزار دستگاه می‌رسد. یعنی حداقل حدود ۷۰۰ هزار دستگاه کمتر از هدف‌گذاری انجام‌شده.

ارمنستان بازاری برای خودرو ندارد

یک کارشناس صنعت خودرو درباره سرمایه‌گذاری ایران در بازار ارمنستان گفت: احداث کارخانه اقدام چندان سختی نیست. اکنون خودروسازان می‌توانند وسط میدان آزادی تهران هم اقدام به ساخت کارخانه کنند. اما باید دید که چنین کاری چقدر به‌صرفه است. ارمنستان بازاری برای خرید خودرو ندارد که خودروسازان ایرانی در آنجا سرمایه‌گذاری کنند.

فربد زاوه با اشاره به تجربیات گذشته یادآور شد: در دولت‌های نهم و دهم نیز درآمد‌های نفتی بدین شکل صرف سرمایه‌گذاری شدند. دولت بیشتر سرمایه کشور را در کشور‌هایی نظیر تاجیکستان، سنگال، ونزوئلا، سوریه، عراق و … صرف کردند که بازدهی خاصی برای ایران نداشت. به نظر می‌رسد این نوع سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر جنبه سیاسی دارند تا توجیه اقتصادی.

او در پایان خاطرنشان کرد: اکنون به دلیل کمبود منابع ارزی شهروندان ایرانی نمی‌توانند سوار خودرو در شأن شوند. حال مشخص نیست چطور وزارت صمت سودای سرمایه‌گذاری در بازار سایر کشور‌ها را دارد؟ ما امروز بیش از آنکه سرمایه‌گذار باشیم، نیاز به جذب سرمایه داریم.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده