تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۲۷۳۴۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
رونق از بازار‌های کالایی رخت بربست

رکود اقتصادی در کمین فولادسازی

‌می‌متالز - کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در بازار‌های جهانی و افت حاشیه سود فولادسازی زمینه افت نرخ سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و قراضه را در بازار‌های چین و ترکیه فراهم کرد.

به گزارش می‌متالز، کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در بازار‌های جهانی و افت حاشیه سود فولادسازی زمینه افت نرخ سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و قراضه را در بازار‌های چین و ترکیه فراهم کرد. به این ترتیب، سنگ‌آهن وارداتی چین تا کف کانال ۹۵ دلار، زغال‌سنگ وارداتی چین تا ۲۷۶ دلار و قراضه وارداتی به ترکیه ۳۸۹ دلار به‌ازای هر تن عقب‌نشینی قیمتی داشتند. به‌گزارش اکوایران، سنگ‌آهن ظرف یک هفته اخیر کانال ۱۰۰ دلاری را از دست داد؛ به‌نحوی که پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در روز جمعه دوم سپتامبر برابر ۹۵ دلار ارزیابی کرد. میزان موجودی سنگ‌آهن عیار بالا در بنادر چین رو به افزایش گذاشته و این موضوع فشار کاهش نرخ را به این محصول وارد می‌کند.

در حالی که تقاضا برای خرید سنگ‌آهن عیار بالا وارداتی به چین کاهش داشته، بر تمایل متقاضیان برای خرید سنگ‌آهن عیار متوسط افزوده شده و به این ترتیب بازار سنگ‌آهن در چین دچار دوگانگی تقاضا برای محصولات با عیار بالا و عیار متوسط شده است. در این شرایط برخی فعالان بازار قیمت‌های فعلی را کف نرخ سنگ‌آهن ارزیابی کرده و این موضوع باعث شده تا بر میزان تقاضا برای خرید به‌ویژه برای محصولات با عیار متوسط افزوده شود.

بازار شمش و محصولات فولادی چین همچنان تحت‌فشار سیگنال‌های کاهشی قرار دارند؛ اطمینان نداشتن نسبت به آینده این بازار باعث شده تا از نرخ فولاد در بازار داخلی کاسته شود و این موضوع نیز از کاهش بهای مواد اولیه فولادسازی در چین حمایت می‌کند.

افت نرخ زغال ادامه‌دار شد

جریان غالب در بازار زغال‌سنگ آسیا فوب استرالیا و سی‌اف‌آر چین ظرف یک هفته اخیر کاهشی بود؛ به این ترتیب پلتس بهای هر تن زغال‌سنگ کک‌شو فوب استرالیا را در روز جمعه دوم سپتامبر برابر ۲۷۳ دلار و ۵۰ سنت به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. در همین زمان، پلتس بهای همین محصول تحویل بنادر چین را نیز برابر ۲۷۶ دلار به ازای هر تن اعلام کرد، به‌این ترتیب کاهش محسوس تقاضا برای زغال‌سنگ متالورژیک از سوی فولادسازان چینی باعث شده تا بهای این محصول تحویل بنادر چین، ظرف هفته‌های اخیر افت نرخ محسوسی داشته باشد. باوجود افت قیمتی در بازار زغال‌سنگ وارداتی، نبود چشم‌انداز روشنی از بازار فولاد در چین باعث شده تا حتی در کف قیمت‌ها نیز خبری از تقاضا برای خرید این محصول نباشد. یک تاجر هندی در رابطه با بازار زغال‌سنگ متالورژیک گفت: این هفته بازار زغال‌سنگ با تغییر اساسی مواجه نشد؛ بیشتر متقاضیان ترجیح دادند تا موضوع احتیاطی اخذ کرده و در حاشیه باشند تا در هفته آینده این بازار وضعیت شفاف‌تری پیدا کند. در این شرایط، اخباری مبنی بر افزایش مجدد تعداد مبتلایان به کرونا در برخی شهر‌های چین به گوش می‌رسد، این خبر با ایجاد واهمه از اجرای قرنطینه‌های جدید در برخی مناطق این کشور باعث شده تا بیشتر معامله‌گران در بازار‌های کالایی نسبت به آینده بدبین شده و در حال حاضر خرید‌های خود را تا روشن شدن وضعیت به‌تعویق بیندازند.

زیان نوردکاران ترک، قراضه را ارزان کرد

پلتس در گزارش روزانه خود از روند معاملات بازار آهن و فولاد به افت ۱۰ دلار و ۵۰ سنتی در نرخ قراضه وارداتی به ترکیه اشاره کرد؛ به‌نحوی که در نهایت این محصول در روز جمعه دوم سپتامبر با نرخ ۳۸۹ دلار به ازای هر تن معامله شد.

فولادسازان ترکیه‌ای ظرف هفته‌های اخیر با رشد پی‌درپی هزینه‌های تولید از جمله صعود بهای انرژی و رشد نرخ قراضه مواجه بوده‌اند و این موضوع تولید را برای آن‌ها فاقد توجیه اقتصادی کرده است. در این شرایط نبود تقاضا برای محصولات فولادی ترکیه مزید بر علت شده تا فولادسازان این کشور با کاهش بیشتر حاشیه سود و در برخی موارد زیان در تولید مواجه شوند.

در این شرایط، اگرچه تقاضایی برای محصولات فولادی ترکیه در بازار داخلی و صادراتی وجود ندارد، اما تولیدکنندگان این کشور نسبت به رشد نرخ محصول تولیدی خود اقدام کرده‌اند، در حالی که بهای هر تن میلگرد صادراتی ترکیه فوب این کشور در روز‌های قبل برابر ۶۴۰ تا ۶۷۰ دلار ارزیابی شده بود، نوردکاران ترکیه محصول خود را در روز جمعه در محدوده ۷۰۰ تا ۷۱۰ دلار به ازای هر تن روانه بازار کردند تا به این ترتیب از تحمیل زیان در امان باشند.

سنگینی سایه شوم رکود در اروپا

شاخص نهایی مدیران خرید صنعتی در منطقه یورو برای ماه اوت برابر ۴۹.۶ واحد اعلام شد. قرار گرفتن این شاخص در کمتر از ۵۰ واحد نشانه‌ای از فرو رفتن اقتصاد به فاز رکود است، در عین حال شاخص مدیران خرید صنعتی بریتانیا به‌عنوان کشور جداشده از اتحادیه اروپا نیز برای ماه اوت در نرخی کمتر از ۵۰ واحد قرار گرفت. کاهش شاخص مدیران خرید در کشور‌های اروپایی در حالی ظرف ماه اوت رقم خورد که بهای مواد اولیه در بازار‌های جهانی ظرف ۲ ماه گذشته رو به کاهش گذاشته، اما این افت قیمتی باعث نشد تا تولیدکنندگان اروپایی بر سطح خرید مواد اولیه خود بیفزایند و بر میزان تولید صنعتی در این منطقه افزوده شود.

در حالی که صعود نرخ انرژی در کشور‌های اروپایی با شدت گرفتن تنش میان روسیه و اروپا تامین انرژی برای تولیدکنندگان این کشور را دشوار و هزینه‌بر کرده است، کاهش تقاضا نیز مزید بر علت شده تا تولیدکنندگان اروپایی از تولید منصرف شوند.

شاخص مدیران خرید صنعتی بریتانیا برای ماه اوت برابر ۴۷.۳ واحد اعلام شد؛ این در حالی بود که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌کردند که این شاخص تا ۴۶ واحد سقوط کند. این شاخص برای ماه ژوئیه برابر ۵۲.۱ واحد بود و در ماه اوت به کمترین میزان پس از ماه مه ۲۰۲۰ رسید. افزایش تورم و خطر بروز رکود اقتصادی در داخل بریتانیا و سایر مناطق دنیا باعث شده تا از تمایل صنایع برای تولید محصول کاسته شود. در این شرایط صعود نرخ انرژی نیز مزید بر علت شده تا تولید را فاقد توجیه اقتصادی کند.

رکود در کمین صنایع امریکا

شاخص مدیران خرید صنعتی امریکا برای ماه اوت نیز برابر ۵۱.۵ واحد اعلام شد؛ اگرچه این شاخص در رقمی بالاتر از ۵۰ واحد قرار گرفت، اما ظرف ماه‌های اخیر از میزان این شاخص که معیاری از بروز رکود اقتصادی تلقی می‌شود کاسته شده است، به این ترتیب کاهش این شاخص برای ماه اوت احتمال بروز رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۳ را تقویت کرد. پیتر شافریک تحلیلگر رویال‌بانک کانادا گفت: به‌احتمال زیاد منطقه یورو و ایالات متحده امریکا در سال آینده میلادی با رکود مواجه خواهند شد؛ اما سوال اینجا است که آیا این رکود قابلیت گسترش به سایر نقاط دنیا را دارد یا خیر. بخش صنعت ۱۱.۹ درصد تولید ناخالص داخلی امریکا را برعهده دارد؛ فرو رفتن این بخش به فاز رکودی می‌تواند، رشد تولید ناخالص داخلی بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی را دچار چالش کند.

سخن پایانی

شاخص مدیران خرید صنعتی کشور‌های غربی باوجود افت بهای مواد اولیه در بازار‌های جهانی کاهش داشت. کاهش شاخص مدیران خرید صنعتی سیگنالی است که می‌توان از آن به‌عنوان زنگ خطر بروز رکود اقتصادی یاد کرد. این شاخص برای ماه اوت در کشور‌های منطقه یورو و چین در نرخی کمتر از ۵۰ واحد قرار گرفت که این رقم معیار بروز رکود است و در ایالات متحده امریکا نیز اگرچه بالاتر از سطح ۵۰ واحد قرار گرفت، اما به کمترین میزان ظرف ۲ سال اخیر رسید. این داده‌های اقتصادی احتمال بروز رکود اقتصادی در دنیا را تشدید می‌کند.

منبع: صمت

عناوین برگزیده