تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۷۴۰۸۰
سرویس خبر : بین الملل

بحران انرژی؛ اروپایی‌ها برای اقدامات اضطراری «بی‌سابقه» آماده می‌شوند

‌می‌متالز - وزیران انرژی اتحادیه اروپا اعلام کردند با اتخاذ تدابیر اضطراری و بی‌سابقه برای جلوگیری از افزایش قبوض گاز و برق و نیز تعیین سقف بهای گاز وارداتی به اتحادیه موافق هستند.

به گزارش می‌متالز، نمایندگان حوزه انرژی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز گذشته در بروکسل گردهم آمدند تا برای مهار روند افزایشی بهای انرژی که احتمال افزایش بیشتر آن در زمستان می‌رود، چاره‌ای بیاندیشند. در نهایت آنان درمورد «رویکردی مشترک» در این باره توافق کردند.

کادری سیمون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا عنوان کرد: در هفته جاری تدابیر بی‌سابقه را برای پاسخ به این وضعیت بی‌سابقه معرفی خواهیم کرد.

پیش از این نشست، نهاد اجرایی اتحادیه چندین سازوکار اغلب پیچیده را به کشور‌های عضو ارائه کرده بود با این امید که تا روز چهارشنبه یک طرح قانونی مورد توافق برای تصویب سریع به دست آید.

بر پایه این گزارش، در حالی که مصادره سود‌های کلان حاصل از فروش انرژی‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر برای بکارگیری مجدد آن‌ها برای خرید انرژی مورد استقبال قرار گرفته است، تدابیری برای کاهش مصرف برق و پیشنهاد محدود کردن قیمت گاز پرداخت شده به روسیه مورد بحث قرار گرفت.

پیشنهاد تعیین سقف بهای گاز روسیه در حالی مورد بحث و حتی موافقت ضمین اعضا قرار گرفته است که روسیه تهدید کرده در صورت اجرای چنین مکانیزمی، تحویل گاز را متوقف می‌کند. مجارستان با وابستگی شدید به گاز روسیه مخالفت خود را با آنچه «تحریم پنهان جدید» خوانده، اعلام کرده است. پراگ معتقد است این اقدام احتمالاً باعث «کمبود» انرژی می‌شد و اقدامی «غیرسازنده» است.

جوزف سیکلا وزیر صنعت جمهوری چک در این باره گفت: در نهایت، نظر غالب این بود که ما به تعیین سقف بهای گاز نیازداریم، اما باید به کمیسیون زمان داده شود تا روش اجرای آن را اصلاح کند.

در فرانسه، اقدامات انجام شده توسط بروکسل به دقت مورد بررسی قرار گرفته است. برای فرانک روبانوویچ، رئیس انجمنی که شرکت‌های بزرگ مصرف‌کننده برق و گاز در فرانسه را گردهم می‌آورد (Cleee)، این امر کافی نیست. وی گفت: نگرانی شرکت‌ها در اوج خود است و حداقل چیزی که می‌توانیم از کمیسیون اروپا انتظار داشته باشیم اتخاذ تصمیمات فوری است.

اتحادیه اروپا تاکنون شش بسته تحریم را علیه روسیه تصویب کرده است که بر مبنای آخرین مورد آن صادرات نفت مسکو به کشور‌های عضو تا پایان سال ۲۰۲۲ (دی ماه) به‌طور کامل متوقف می‌شود. این تحریم‌ها تا کنون با افزایش بهای سوخت به افزایش بی سابقه تورم در این کشور‌ها منجر شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

عناوین برگزیده