تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۷۴۵۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیمان‌پاک در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر اعلام کرد؛

بیمه قرارداد‌های تجاری مهم‌ترین جایگزین اعتبار اسناد بانکی (LC) / جلسات مهم رئیس جمهور با سران کشور‌های عضو شانگهای

‌می‌متالز - رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره حمایت این سازمان از تجار و بازرگانان ایران در سایر کشورها، گفت: تلاش می‌کنیم در کشور‌های عضو شانگهای مساله بیمه قرارداد‌های تجاری را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار جایگزین اعتبار اسناد بانکی (LC) جای بیندازیم.

به گزارش می‌متالز، علیرضا پیمان‌پاک در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر در پاسخ به این پرسش که با توجه به ابعاد اقتصادی سفر رئیس جمهور به ازبکستان، برای تسهیل مراودات و مبادلات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اعضای سازمان همکاری شانگهای چه برنامه‌ریزی‌هایی در این اجلاس شده است؟، گفت: در این سفر رئیس جمهور جلسات متعددی را با سران کشور‌های عضو شانگهای و ناظر شانگهای داشتند. همچنین نشست مفصلی را با رئیس جمهور ازبکستان، وزرا و کارگروه‌های تخصصی برگزار و مسائلی که پیشروی توسعه تجارت با این کشور بود، مورد بحث قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه مسائلی از جمله بحث تعرفه، مسائل مربوط به لجیتسک، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، ایجاد زمینه‌های بیشتر آشنایی با ظرفیت‌هایی صادراتی و تجاری طرفین، مسائل مربوط به بحث‌های بیمه و بانکی و موضوعات دیگر در این نشست مطرح شد، اضافه کرد: رئیس جمهور در این سفر، دیداری با تجار و فعالان ایرانی حاضر در ازبکستان برگزار کردند. همین برنامه با کشور‌ها و اعضای دیگر برگزار شد که در تمام این نشست‌ها بخش عمده مذاکرات و مباحث مطرح شده، مرتبط با حوزه‌های تجاری و اقتصادی است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای، ظرفیتی است که باید یکسری ابزار‌های تسهیل تجارت را هم به صورت دو یا چند جانبه با این کشور‌ها تعریف کنیم، یادآور شد: در هر حوزه یکسری نقاط قوت و ضعف داریم، در هر بخش و هر کشور ما این‌ها را احصا و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته که با برخی از کشور‌ها پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم، برخی از کشور‌ها که هنوز به آن بلوغ مدنظر نرسیده، در بحث عدم سرعت یا کندی توسعه روابط تجاری به‌عبارتی آسیب‌شناسی شد و موضوعات مورد طراحی و راه حل‌ها و چاره اندیشی‌های تخصصی قرار گرفت و سازکار‌های توسعه تجارت در آن مطرح شد.

وی ادامه داد: رشد خوبی در قالب بحث تجارت با تمامی اعضای سازمان همکاری شانگهای مانند روسیه، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ارمنستان، پاکستان، هند و چین در یکسال گذشته داشتیم که در اغلب این کشور‌ها سهم افزایش رشد صادرات‌مان بیشتر بوده؛ اتفاقی که ناشی از دیپلماسی فعال اقتصادی ایران با این کشورهاست.

پیمان‌پاک در پاسخ به این پرسش که یکسری موافقتنامه‌هایی را امضا کرده‌ایم، این موافقتنامه‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای زمانی فعال می‌شود که ما از ظرفیت تجار و بازرگانان ایران و چه کشور‌هایی که عضو سازمان همکاری شانگهای هستند، استفاده کنیم و آن‌ها نقش مهم و پررنگی را ایفا کنند، ما برای پررنگ شدن چه کرده‌ایم؟، اظهار کرد: هر هفته اعزام یا پذیرش هیات‌های تجاری را داریم، هیات‌های تجاری که تخصصی برنامه‌ریزی می‌شود که این هیات‌ها نه تنها به آن حوزه‌های تجاری مرتبط خودش و آن صنایع، ​بلکه ما این‌ها را به استان‌ها اعزام می‌کنیم. در استان‌ها به نوعی مسائل را مورد بررسی قرار می‌دهند که این یک شیوه فعالیت است.

وی افزود: شیوه دیگر حضور فعال در پاویون‌های و نمایشگاه‌های تخصصی کشور‌های عضو است که حضور در نمایشگاه اتوموبیلیتی و ساختمان در روسیه و نمایشگاه تخصصی ایران در لاهور و اسلام‌آباد، جزو این اقدامات است. همچنین گام جدیدی که در دولت برداشتیم، ارتباط پلتفرم‌های بازاریابی B۲B (ارتباط رودرروی دو جانبه شرکت‌ها با یکدیگر) و B۲C (ارتباط رودرروی شرکت با شخص حقیقی) در حوزه استارتاپ‌ها با پلتفرم‌های این کشورهاست. از تمام ابزار‌های چه قدیمی، نوآورانه و جدید حوزه تجاری و توسعه بازار استفاده می‌کنیم تا یک تصویر مناسب از توانمندی‌های صنعتی، تولیدی و صادراتی ایران را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پیچیدگی‌های حقوقی هم در تجارت ایران و اعضای شانگهای وجود دارد، برای این موضوع کاری کرده‌اید؟، تاکید کرد: یکی از موضوعات مهمی که روی آن تمرکز کرده‌ایم، بحث مسائل حقوقی و بحث‌های ضمانتی است. در این راستا بیمه‌های خودمان را فعال کردیم و هفته گذشته بزرگترین قرارداد بیمه تجاری را بین صندوق ضمانت صادرات ایران و بیمه‌های روسیه امضا کردیم و در حال مذاکره با برخی از کشور‌های دیگر هستیم.

وی افزود: دوماه قبل نیز قرادادی با قزاقستان برای جایگزینی بیمه قراداد‌های تجاری به جای اعتبار اسناد بانکی امضا شد و درحال مذاکره با پاکستان و ارمنستان برای امضای قرارداد همکاری مشترک هستیم.

پیمان‌پاک همچنین اعلام کرد در تلاش است در کشور‌های عضو شانگهای مساله بیمه قرارداد‌های تجاری را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار‌های جایگزین اعتبار اسناد بانکی (LC) جای بیندازیم.

وی با اشاره به حمایت سازمان توسعه تجارت از تجار و بازرگانان ایران، تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، می‌خواهیم سیستم‌ها و کانال‌های خاص بانکی را برای بازرگانان ایجاد کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین گفت: نکته دیگر اینکه، بتوانیم اتاق‌های داوری را به‌عنوان مجاری حل اختلاف بازرگانان تعریف کنیم. این ابزار حرفه‌ای باعث می‌شود تجار با مشکل حقوقی و مسائل قانونی روبرو نشده تا نیازمند پیگیری قضایی باشند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده