تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۶
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۲۷۶۳۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
امیر ندیری کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

بازار سهام بیش از این نزول نمی‌کند و تا پایان سال با شیب ملایم صعود خواهد کرد

‌می‌متالز - بازار سرمایه برای رسیدن به ارزش دلاری خود همانند سال‌های قبل نیاز به برداشته شدن تحریم‌ها و رفع اقتصاد دستوری دارد.

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه برای رسیدن به ارزش دلاری خود همانند سال‌های گذشته نیاز به برداشته شدن تحریم‌ها و رفع اقتصاد دستوری دارد. بازار سهام به‌صورت دلاری توان همگام سازی خود را با تورم نداشته و در شرایط فعلی شواهد حاکی از آن است که بازار سهام از تورم جامانده است.

امیر ندیری، کارشناس بازار سهام تبیین کرد: با گذر زمان، ایجاد گشایش سیاسی و کم شدن ریسک‌های سیستماتیک بازار سهام با استقبال مواجه می‌شود. باید گفت با توافق برجام اکثر این ریسک‌ها مرتفع می‌شوند.

وی با اشاره به گفته‌های دولتمردان درباره گره نزدن برجام به اقتصاد چنین گفت: با بیان اینکه مسائل بورسی و اقتصاد را با برجام گره نزنید مشکلی حل نمی‌شود. زمانی که توافقی انجام نشود شرکت‌ها تحریم می‌شوند و مهم‌ترین تأثیر مستقیم بر بازار سهام هم خود دولت است که وقتی برجام نباشد با کسری بودجه مواجه می‌شود. دولت جهت تأمین کسری بودجه نرخ بهره را بالا می‌برد، نرخ خوراک صنایع را افزایش می‌دهد و همچنین برای کنترل تورم شروع به قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمت می‌کند.

دو آیتم تأثیرگذار بر صنایع ارزی

ندیری در بخش دیگر سخنان خود تشریح کرد: دو شاخصه نرخ کامودیتی‌ها و دلار در بازار سهام تأثیر مثبتی بر صنایع دلاری (فلزات اساسی و پتروشیمی) دارد. روی و مس از فلزاتی هستند که در بین گروه‌ها و صنایع زودتر می‌توان تأثیرات مثبت را در آن‌ها مشاهده کرد. هرچند ریسک‌های کلی کشور تحریم، ناآرامی، کسری بودجه دولت و قیمت‌گذاری دستوری در اولویت تأثیرگذاری هستند.

بازار سهام بیش از این نزول نمی‌کند و تا پایان سال با شیب ملایم صعود خواهد کرد

وی درباره روند بازار سهام چنین گفت: میزان رشد بازار سهام به عوامل سیاسی هم بستگی دارد، ولی می‌توان با اطمینان گفت که بازار سرمایه بیش از این نزول را تجربه نمی‌کند و با رشدی ملایم تا پایان سال به کار خود ادامه می‌دهد. اگر ریسک‌ها مرتفع و توافق حاصل شود بازدهی بالایی را در بازار سهام شاهد هستیم. در اصل زمانی فقط باوجود برجام سهام دلاری و بانکی موردتوجه بودند، اما حال سرمایه‌گذاران متوجه ضرر‌های و آسیب‌های تحریم‌ها به صنایع شده‌اند، در چنین شرایطی تمام آن‌ها مرتفع می‌شود، ولی بیشتر صنعت خودرو و بانک موردتوجه قرار می‌گیرد.

جا ماندن بازار سهام از تورم

این فعال بازار سهام صحبت‌های خود را چنین پایان داد: بازار سرمایه برای رسیدن به ارزش دلاری خود همانند سال‌های قبل نیاز به برداشته شدن تحریم‌ها و رفع اقتصاد دستوری دارد. باور عامه بر این است که رشد بازار سهام ناشی از افزایش تورم است. نکته‌ای که وجود دارد به‌صورت خالص میزان رشد بازار سرمایه متأثر از تورم منفی است. بازار سهام به‌صورت دلاری توان هماهنگ‌سازی خود را با تورم نداشته و در شرایط فعلی شواهد حاکی از آن است که بازار سهام از تورم جامانده است.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده