تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۷
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۷۷۶۸۴
سرویس خبر : انرژی
نخعی:

تفاهم‌نامه‌ها در حوزه انرژی به قرارداد تبدیل شوند

‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگرچه انعقاد تفاهم‌نامه در حوزه انرژی در وهله نخست اقدام خوبی برای رسیدن به ارتباط دو جانبه است، اما این تفاهم‌نامه‌ها باید به قرارداد تبدیل شوند چراکه در غیر این صورت در سطح شعار باقی مانده و نتیجه‌ای برای کشور نخواهد داشت بنابراین رسیدن به قرارداد پس از تفاهم نیازمند و مستلزم پیگیری است.

به گزارش می‌متالز، مصطفی نخعی با اشاره به ضرورت از سرگیری دیپلماسی انرژی با کشور‌های حاشیه دریای خزر، گفت: اگرچه ایران با بسیای از این کشور‌ها در مقاطعی سوآپ گازی و نفتی داشته، اما مدت‌های طولانی این نوع همکاری متوقف شده بود و عملا با کشوری مانند قزاقستان بحث سوآپ انرژی را نداشتیم، اما اکنون برقراری دیپلماسی انرژی با همین کشور و دیگر کشور‌ها توسط دولت سیزدهم قابل قدردانی است، اما پیرو این دیپلماسی در حال انجام، باید حتما طرح‌ها و برنامه‌ها و ایده‌های برای تحقق اهداف کشور در حوزه‌های اقتصادی داشته باشیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های خوب ایران در حوزه انرژی شرایط تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را داریم، هرچند قدم‌هایی در این راستا برداشته شد، اما شرایط به نفع کشورمان به خوبی پیش نرفت چراکه مثلا خط لوله صلح به پاکستان نیمه تمام باقی ماند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه دولت سیزدهم تمام ظرفیت‌های خود را جهت تبدیل ایران به هاب انرژی به کار گیرد، ادامه داد: سوآپ نفتی ایران با قزاقستان که به تازگی صورت گرفته یکی از اقداماتی است که می‌تواند ما را اهداف‌مان تبدیل کند.

نخعی بیان کرد: اگرچه انعقاد تفاهم‌نامه در وهله نخست اقدام خوبی برای رسیدن به ارتباط دو جانبه است، اما این تفاهم‌نامه‌ها باید به قرارداد تبدیل شوند چراکه در غیر این صورت در سطح شعار باقی مانده و نتیجه‌ای برای کشور نخواهد داشت بنابراین رسیدن به قرارداد پس از تفاهم نیازمند و مستلزم پیگیری است و باید هماهنگی و هارمونی لازم میان تمام دستگاه‌ها وجود داشته باشد تا تفاهم‌نامه‎ها صرفا بر روی کاغذ باقی نماند و به خروجی مطلوب برسند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نیز باید پیگیر تحقق این تفاهم‌نامه‌ها جهت تبدیل به قرارداد باشد و مطالبه‌گیری کند تا آنچه منافع کشور و مردم است تحقق پیدا کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده