تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۴۵
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۷۷۷۳
سرویس خبر : انرژی
دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی:

وزارت نیرو به دنبال اجرای گسترده عملیات بارورسازی ابرها نیست

می متالز - دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی با تاکید بر اینکه نتایج عملیات بارورسازی ابرها را نمی توان به‌طور دقیق ارزیابی کرد، گفت:وزارت نیرو هیچ‌گاه به دنبال اجرای گسترده عملیات بارورسازی ابرها در کل کشور نبوده است.
وزارت نیرو به دنبال اجرای گسترده عملیات بارورسازی ابرها نیست

به‌ گزارش می متالز، بنفشه زهرایی در سومین نشست تخصصی بارورسازی ابرها، چالش ها و انتظارات که در موسسه تحقیقات آب برگزار شدگفت:روشی که بتوان از طریق آن، نتایج عملیات بارورسازی ابرها را به‌طور دقیق ارزیابی کرد، وجود ندارد.

وی افزود: مرکز ملی باروری ابرها برای ارزیابی پروژه‌های باروری انجام شده تاکنون از ظرفیت‌های مختلف مشاوره و تحقیقاتی کشور و روش‌های مرسوم و متداول در کشورهای پیشرفته استفاده کرده است.
وی اضافه کرد: کشورهای توسعه‌یافته با امکانات پایش پیشرفته‌تر و گسترده‌تر، به این نتیجه رسیده‌اند که ارزیابی نتایج عملیات باروری ابرها بحثی تقریبی است و روشی که بتوان از طریق آن، نتایج عملیات بارورسازی ابرها را به‌طور دقیق ارزیابی کرد، شناسایی نشده است.

مدیر‌کل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو با رد برخی ادعاها مبنی بر صرف هزینه‌های هنگفت برای بارورسازی ابرها و با بیان اینکه هزینه های سنگینی برای باروری ابرها نشده است، گفت: سال گذشته تمامی بودجه مرکز باروری ابرها 10 میلیارد تومان بوده، امسال 6 میلیارد تومان شده و برای سال آینده 8 میلیارد تومان در لایحه بودجه پیشنهاد شده است.
وی افزود: وزارت نیرو هیچ‌گاه به دنبال اجرای گسترده عملیات بارورسازی ابرها در کل کشور نبوده است و هیچ‌گاه ادعا نشده که این فن‌آوری می‌تواند مشکل کم‌آبی در مناطق مختلف کشور را حل کند. رویکرد وزارت نیرو برای سازگاری با کم آبی مدیریت توامان تامین و مصرف آب است. 
زهرایی اظهار کرد: در سه سال گذشته، مبلغ یک‌ میلیارد و 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه آبیاری‌های تحت فشار و با هدف افزایش بهره‌وری مصرف آب در بخش  کشاورزی و مدیریت مصرف آب در این بخش تخصیص یافته است. بنابراین بودجه‌ای که به مرکز باروری ابرها اختصاص یافته در مقایسه با سایر برنامه‌های دولت در رابطه با آب بسیار محدود است.

زهرایی خاطرنشان کرد: هیچ ادعایی وجود ندارد که باروری ابرها مشکلات کم آبی کشور را حل می‌کند ولی به عنوان یک راهکار با اثربخشی محدود می‌تواند در کنار سایر راهکارهای سازگاری با کم‌آبی مورد استفاده قرار گیرد.

عناوین برگزیده