تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۰
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۲۷۸۱۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گل‌گهر پیشرو در انجام اکتشافات معدنی در راستای حفظ تولید پایدار؛

بیش از 160 میلیون تن ذخایر جدید سنگ آهن کشف شد

می متالز - با توجه به این‌که آخرین اکتشافات اصولی و سراسری در ایران مربوط به دهه 40 می‌شود، نیاز به اکتشاف معادن جدید بیش از پیش مشهود است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر یکی از شرکت‌های پیشرو در امر انجام اکتشافات جدید به منظور افزایش ذخایر سنگ‌آهن و حفظ تولید پایدار است.
بیش از 160 میلیون تن ذخایر جدید سنگ آهن کشف شد

به گزارش می متالز، بیش از یک سال و نیم است که فعالیت­‌های اکتشافی در منطقه گل‌گهر سیرجان آغاز شده و با دریافت مجوزهای لازم از سازمان ایمیدرو، از نیمه دوم سال گذشته حفاری‌ها را شروع کرده است. تاکنون حدود 27 هزار متر حفاری اکتشافی در استان کرمان انجام شده است. از اقدامات دیگر شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، انجام فعالیت‌های اکتشافی بین معادن منطقه است. در گل‌گهر 6 معدن بزرگ از قبل کشف شده اما احتمال وجود آنومالی‌های دیگری نیز در این ناحیه وجود دارد.

پس از تعریف پهنه­‌های زمین شناسی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت، سه پهنه واقع در استان کرمان در اختیار شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر قرار داده شد که اکتشافات در این سه پهنه در دستور کار گل‌گهر قرار گرفت، بیشتر تمرکز این مجموعه در این سه ناحیه در زمینه کشف آهن بوده است. در پی همین بررسی­‌ها خوشبختانه در پهنه‌ای نزدیک به آنومالی خوب فلزی پیدا شده که درحال اتمام مرحله پی‌جویی و شناسایی است. اگرچه در آن سنگ‌آهن کشف نشده، اما این کشف نوید بخش وجود معادن بزرگ فلزی است. البته شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از طرح‌های اکتشافی خارج از استان کرمان نیز غافل نمانده و یکی از این کشفیات در ایران مرکزی است. در این منطقه ژئوفیزیک هوایی را انجام داده‌ و به آنومالی خوبی نیز رسیده‌ و به‌تازگی حفاری‌های اکتشافی آن را آغاز کرده است.

در حال حاضر عمق اکتشافات در گل‌گهر از 1000 متر نیز فراتر رفته‌ این در حالی است که پیش از این، عمق اکتشافات 600 تا 650 متر بوده است. در سال­‌های اخیر دو ناحیه معدنی به آنومالی‌های موجود اضافه شده، اما این دو جز ذخایر کوچکی هستند که از چشم دور مانده‌اند یا به‌دلیل محدود بودن به آن‌ها توجه نشده است.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در دوره جدید مدیریت این شرکت با هدف تامین پایدار و بلند مدت مواد اولیه موردنیاز طرح‌های توسعه خود مشغول انجام عملیات اکتشافی در استان‌های کرمان، یزد و خراسان رضوی با تمرکز بیشتر در استان کرمان بوده و نتایج بسیار خوبی نیز در این زمینه کسب کرده است؛ به‌طوری که تنها در چند ماه اخیر حدود 50 درصد به ذخایر جدید اکتشاف شده افزوده شد که تماما در استان کرمان واقع بود.

عملیات اکتشافی در استان کرمان از نیمه 1397 آغاز شده و تاکنون 55 گمانه با مجموع متراژ 27 هزار و 700 متر حفاری شده است. نتیجه عملیات انجام شده در استان کرمان، اکتشاف مجموعا 160 میلیون تن ذخیره جدید بود که کل ذخایر جدید را به حدود 500 میلیون تن افزایش داد.

عملیات اکتشافی در استان یزد از اسفند 1396 شروع شده و تاکنون 24 گمانه با مجموع متراژ 12هزار و 350 متر حفاری شده است.

انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی از محدوده‌ای به مساحت 328 کیلومتر مربع که نتیجه این مطالعات منجر به کشف 12 آنومالی جدید جهت حفاری‌های اکتشافی تکمیلی شده است.   

   

دانش و تئوری زمین‌شناسی و اکتشاف در ایران قوی است و تعداد زیادی کارشناس نیز در این زمینه فعال هستند. اما یکی از مشکلات فعالین حوزه معدن تعداد کم این افراد باتجربه است که بتوانند مباحث تئوری را در عمل پیاده کنند و به نتیجه درست برسند، اما گل‌گهر توانسته این متخصصان را گردهم جمع کند و از تخصص آن­‌ها نهایت بهره را ببرد.

عناوین برگزیده