تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۲۷۸۲۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

طرح جامع فولاد ایرادات مهم و ریشه‌ای دارد

می متالز - طرح جامع فولاد، به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین‌ طرح‌های ارائه شده در زمینه فولاد، ایرادات مهم و ریشه‌ای دارد. با اجرای این طرح همان بلایی را که سر صنعت سیمان آوردیم، سر صنعت فولاد نیز خواهیم آورد.
طرح جامع فولاد ایرادات مهم و ریشه‌ای دارد

به گزارش می متالز، در حالی که بزرگان صنایع معدنی کشور از جامعیت طرح جامع فولاد کشور یاد می‌کنند، این طرح، ساده‌ترین مبانی یک طرح جامع را نیز در بر ندارد و مستندات واضحی برای این موضوع وجود دارد.

طرح جامع فولاد بیش از آن‌که یک طرح راهبری کلان در مهم‌ترین صنعت معدنی کشور باشد، یک نقشه مهندسی ساده برای رسیدن به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد است که حتی عدد هدف آن نیز زیر سوال است.

در تهیه این طرح به ساده‌ترین اصول اقتصادی یک طرح جامع توجه نشده است و صرفا در آن، نقشه راهی برای رسیدن به یک ظرفیت تولید مبنا، ترسیم شده است.

با اجرای طرح جامع فولاد که تا کنون میلیاردها تومان صرف تهیه آن و میلیاردها تومان دیگر نیز برای آن تبلیغ شده، همان بلایی را که سر صنعت سیمان آوردیم، سر صنعت فولاد نیز خواهیم آورد. مگر اینکه این طرح با رویکردی متفاوت بازنگری شود.

ایرادات وارد به طرح جامع فولاد را می‌توان طی یک جلسه ساده کارشناسی، طرح و بیان کرد؛ این موضوع می‎‌تواند در قالب جلسه مناظره‌ای با تهیه‌کنندگان آن، حتی در همایش فولاد بهمن ماه طرح شود. وقتی این طرح را مشاوران اقتصادی تهیه نمی‌کنند، نتیجه بهتری را نمی‌توان انتظار داشت؛ مثل آنکه از یک نقاش بخواهید برای‌تان نان بپزد.

طرح جامع مس در سال 1392 توسط ایمیدرو تهیه شده است و به‌دلیل نگاه اقتصادی و واقع‌گرایانه‌ای که به این صنعت شد، مورد توجه مسوولان، پیمانکاران و آنانی که منافع‌شان در گرو هزینه‌کرد بیت‌المال است، قرار نگرفت.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد